Avansert søk


Sommerbridge 1

6 Bord første kvelden... og Rune og Øystein vant foran Halvor og Morten. De 3 beste ble:

1    29  60,7  Rune Løvås - Øistein Olstad               
2 16 55,9 Halvor Haug - Morten Haug
3 13 54,8 Børre Hummel - Jimmy Utsi

 

NBF

En spilleprøve mens du venter på NM lag

En spilleprøve mens du venter på NM lag

 

I år kommer jeg til å dekke NM lag LIVE fra Tigerstaden. Jeg holder på å forberede meg, så det blir litt stille her noen dager framover. Fra begynnelsen av neste uke, kommer det stoff fra lagmesterskapet som i år arrangeres av Bridgekameratene i Oslo. Trykk på banneret under for å komme til den offisielle hjemmesiden.




Mens du venter skal du få en spilleprøve jeg har fått av Baard Olav Aasan. Den ser enkel ut, men det er fine poenger.
Logg deg på og svar i kommentarfeltet.

 

   T3
  AQJ8
  2
  AQJ954

------
 
  QJ5
  T92
  AT84
  732
  3NT er oppgaven i lagturnering etter 
 
1KL - 1NT
2HJ - 2SP
3KL - 3NT
 
Utpill spar to (4de høyeste) som går til kongen i øst. Mere spar til esset i vest og mere spar. Du ser altså at sparen sitter 4-4 og det kan du spille på.

Din tur...
     

 

 FRA UNGARN

 

 

 

 

 

sommeren 2014

På grunn av at en slipp var skevet feil stemmer ikke resultatlisten overens med det som står under resultater.

Vant gjorde Torgrim og Kurt - Ove, på delt andreplass kom Ann Karin og Bjørn og Anne Marie og Steinar

Sammenlagt leder Kurt - Ove og Torgrim,.med Bjørn Erik og Leif på andreplass.

Neste torsdag er det sommeravlsuttning med god mat.

"Look to chess!"


Sjakk og bridge er selvsagt to forskjellige "idretter", men jeg mener vi har mer felles enn faktorer som skiller oss. Begge tankesportidrettene har levd en bortgjemt tilværelse, langt unna offentlighetens (og media) sitt lys i mange tiår. "Er ikke bridge noe gamle sherrydrikkende damer holder på med?" er et spørsmål de fleste av oss sikkert har fått. Sjakk har blitt sett på som noe sært og rart som nerder med høy IQ og lav sosial intelligens har holdt på med. Mange bridgespillere har en fohistorie som sjakkspillere, så da passer vi i begge disse båsene.

Så eksploderer interessen for sjakk. En småvoksen utgave av Justin Bieber får folk flest til å gå mann av huse for å kjøpe sjakkbrett , NRK dytter vekk kjente og kjære programmer i beste sendetid for å sende timevis fra VM i India . TV2 teppelegger sportskanalen sin med livesendringer fra steder jeg verken kan skrive eller plassere på kartet. Norge får OL i sjakk til Tromsø og regjeringen åpner lommeboka gjentatte ganger for å sponse arrangementet. Jeg vet ikke totalsummen sjakkforbundet har fått, men det nærmer da seg 100 millioner?




Hva så med oss? Parallellene burde vært mange, men vi står fortsatt med lua i hånda i oppmerksomhetens bakgård, akkurat som før. Jeg mener overhode ikke å kritisere de folkene i vårt forbund som daglig gjør en kjempeinnsats for å løfte fram bridgen, men hvor er det vi ikke lykkes? Vi har to av verdens beste bridgespillere i Geir og Tor, og vi har et landslag som ble verdensmester så seint som i 2007. Forbundet vårt har tross alt 10.000 medlemmer og selv om pilene peker i feil retning på mange områrder, er vi et vesentlig bidrag til folkehelsen ved å mentalaktivere mennesker på en utmerket måte. Knapt et eneste menneske utenfor vår indre krets har en anelse om disse tingene.

I morgen (søndag 15.juni), skal vi velge ny president og nytt styre. Den daglige driften skjer på forbundskontoret gjennom dyktige medarbeidere der, men det er ikke de som skal ha vyer og visjoner for oss. Bridge EM i 2015 er en unik mulighet til å profilere hobbyen vår for hele nasjonen og vi har fått en gylden mulighet til å vise bridge som aktivitet for barn, unge, voksne, eldre, menn og damer.






Da må det tenkes nytt, offensivt og uredd. Det nye styret må løpe ned dører hos Siv Jensen og peke på misforholdet mellom støtten Sjakk-OL og Bridge-EM får. Jeg vet ikke hvor mange deltakere det ene arrangementet kommer til å ha i forhold til det andre, men at det er minst like mange i de tusen hjem som kan bridge som sjakk, er jeg helt sikker på. Arrangementene har i alle fall langt flere likheter enn ting som skiller.

Hvorfor skal ikke bridge kunne få TV-tid på samme måte som sjakk har fått? Jeg kan kun trekkene og de enkleste strategiske prinsippene i sjakk. Likvevel sitter jeg timesvis og følger LIVE-sendigene på TV2. Fin Gnat er en tusseladd av en programleder som kan (om mulig) enda mindre sjakk enn meg. Likevel klarer å han å binde sammen en superflott TV-sending. 100% takket være dyktige sidekommentatorer og flinke stuntreportere. Dette hadde vi klart ENDA bedre i bridge. Med de mulighetene som allerede finnes via BBO, burde det være helt realstisk å klare å engasjere den vanlige nordmann minst like godt som sjakken klarer.

Da må det mot til fra de som leder oss. Styret i NBF må tørre å tenke stort og nytt. Prosjekt "Bridge-EM 2014" må bli et fellesløft som engasjerer bredt og ikke bli noe der en indre krets i prosjektgruppa holder bukta og begge endene. Om det styret skal ledes av Jan Aasen eller Jostein Sørvall vet vi i morgen, så jeg venter i spenning. Personlig har jeg en sterk mistanke om hva som er best for oss, men det er opp til dere tingrepresentanter å bestemme.

Uansett utfall på tinget, har bridgenorge en formidabel dugnad foran oss.

Vårturnering 2014

Sluttresultat

Sommerbridge 2014

Etter 5 kvelder, der 2 av dem ble avholdt som lagkamper, har vi avsluttet Sommerbridgen. 

Alle som kvalifiserer til premiering har spilt 4 kvelder - klikk Les Mer... for å se resultatliste.

Ønsker alle medlemmer en God Sommerferie.

Vi ses igjen i midten av august.