Avansert søk


Jevnt etter første sett i veterankvaliken


Helga 16. og 17.november spilles det om retten til å representere Norge i veteranklassen under EM på Madeira i juni neste år.

Følgende to lag har meldt sin interesse, og spiller stikkamp over totalt 80 (5*16 spill):

Lag Johnsen:
Sverre Johnsen - Åsmund Stokkeland
Jan Mikkelsen - Arve Farstad

Lag Anderssen:
Rune B. Anderssen - Peter Marstrander
Lars Eide - Alf E. Andersen

Resultater oppdateres etter hvert sett

I nyhetssaken på bridge.no kan du blant annet se tidsskjemaet.

Første sett var nokså jevnt. Etter de første 16 spillene leder lag Johnsen med IMP-sifrene 40-36.

Vi skal kaste et blikk på de to spillene som ga størst omsetning i første sett.

I spill 10 fikk sydspillerne ved begge bord denne meldeprøven. Hva ville du meldt?

Det er vel liten tvil om at nord må ha relativt sterke kort med minst 5-5 i spar og ruter. Selv har du tilpasning til begge fargene, og praktisk talt alle dine honnørpoeng i makkers farger. Har du tro på at det står slem?

Nord hadde såpass gode kort at det var en smal sak å vinne alle 13 stikkene, men det var kun det ene bordet som kom ut i lilleslem:

 Dermed ble det 13 IMP til lag Johnsen i kampens tiende spill.

I settets nest siste spill var det imidlertid duket for revansje. Denne gang handlet det om å finne en vei til beit i 5 spar:

Meldingsforløpet i utsspillprøven er hentet fra åpent rom, hvor Arve Farstad satt i vest. Han spilte ut hjerter ess, og da var det ikke lenger mulig å beite kontrakten siden spillet så slik ut:

I lukket rom gikk meldingsforløpet noe annerledes:

1 spar fra Åsmund var begrenset til 15 poeng, og dermed valgte Sverre å ta sjansen på at det ikke sto slem. Å hoppe til 4 spar setter motparten under mer press, og kanskje øker det sjansen for å få kjøpe kontrakten?

Tilbake til motspillet. Alf Andersen spilte ut kløver ess. Deretter skiftet han til hjerter 7. Han og makker Lars Eide spiller invitt inne i spillet. Eneste beitemulighet er høyst sannsynlig å få makker inn på hjerter konge slik at man kan få ei ruterstjeling, som blir forsvarets tredje stikk.

Lars vant med hjerter knekt og returnerte en ruter til stjeling hos Alf. Dermed 14 IMP til lag Anderssen etter at det ble 850 i 5 spar doblet ved det andre bordet.

Etter det første av fem sett er det altså helt åpent hvem som skal representere Norge i veteranklassen under EM på Madeira neste sommer. I skrivende stund er spillerne godt i gang med andre sett. I løpet av ettermiddagen kommer det ei oppdatering med resultater og ett spill eller to derfra. Følg med!

Status etter 1. helg av seriemesterskapet

Klikk her for å komme til resultatene for 3. divisjonspulja på Lampeland.

 

Klikke her for å komme til resultatene for 4. divisjonspulja i Larvik.

En helt meningsløs tanke

For oss som spiller vanlig klubbspilling, og ellers bare noen kretsturneringer her og der, så er det helt utopisk å tenke at man kommer til å spille feilfritt gjennom ei hel helg. Når du til vanlig spiller 25-30 spill i uka så er ikke det nok til å holde feilprosenten nede. Noen triks lærer man seg dog med åra, ikke minst bruker man mindre energi på ting man ikke rår med.

Men i følgende spill kan jeg kun laste meg sjøl, en helt meningsløs feil. Noen ganger begynner man å tro at julekvelden kommer i hvert spill, og at det bare er en sjøl som ser det. Slike ganger skulle man hatt vett på å bremse for harde livet, men den gang ei.

Jeg satt nord og makker åpna 1 kl i syd. Når jeg så fikk hjerterstøtte begynte jeg å vurdere korta mine på nytt. Med trumfstøtte kan man skjele til taperberegning, og med mine 6 tapere mot makkers åpning kunne det, med litt hell, være spill for slem. Tenkte jeg ihvertfall. Så nå cue'er jeg i spar, får rutercue av makker, og så går jeg i boksen. Hvor gode kort kan makker ha?

Jeg å lyst på livet og spurte etter ess med 4NT. Da kom neste problem. Makker viste at han hadde tre eller ingen ess! Med tre ess i manko er kontrakta allerede bet, så jeg plasserte den i 6 hj med lønnelig håp om at makker hadde essene sine. Dessverre hadde han dem ikke og kontrakta gikk 2 beter.

Så var det å håpe på at makkerne våre fant motspillet i andre rommet. For med ruter ut er det bet, også i 4hj! Men så heldige var vi ikke; i lukket rom var NS i 3NT med hjemgang, og dermed ble det en kostbar sving til motparten.

 

Juleavslutning 14-12-19.

 Tradisjonen tro så har Tor og meg meldt oss på Julebridgen på Spind Grendehus den 14-12-19-

Jeg håper det blir mange spillere fra LBK og håper at Per og Gaute har et opplegg klart for videre feiring resten av kvelden.
Meld dere på så får vi sikkert til noe gøy i år også.
Link: