Avansert søk


Rapport fra morgensettet


Det ble stor omsetning i første sett av kvartfinalene med norske lag involvert. Mens Norge leder med 40 IMP mot Italia i åpen klasse, ligger dessverre damene under med enda større margin mot Nederland. Boye og Espen var i storform mot Bocchi og Sementa, og dermed har vårt lag i åpen klasse fått akkurat den starten de ønsket seg. Damene spilte dessverre under pari, og har havnet kraftig bakpå. Heldigvis er det fem sett igjen å snu det på!

Her er resultatene for de norske lagene så langt:

Åpen klasse: Norge - Italia 72 - 32

Dameklassen: Norge - Nederland 3 - 73

Noen interessante spill fra kampen:

I spill 3 fikk Norges lag i åpen klasse en stor sving inn:

Allan (øst) og Terje fikk spille 4 hjerter i lukket rom med ti stikk.

Nord-syd har en grei stamp i 4 spar for 500 ut. Det er verdt 3 IMP mot 620, men kan øst-vest bli fristet til å melde videre om nord-syd finner stampen?

Ja, det var nettopp det som skjedde mot Espen (nord) og Boye:

Boye åpnet med søppelmulti på syds hånd. Jeg burde kanskje skrevet at det var 18-årsgrense for å lese om dette spillet slik at ingen av U16-spillerne får med seg dette?

Det er jo ingen tvil om at ei melding som dette setter motparten under press, men man må vite hva man holder på med. Sone og posisjon har alt å si. Her er Boye i gunstig sone i første hånd. Det betyr at han har råd til å gå em del beit dersom det for eksempel står utgang hos motparten. Det er sågar ingen krise å gå 800 dersom det står utgang andre vei så lange man vurderer at man kan tjene en del på denne konvensjonen over tid.

Espen hadde ingen problemer med å være med til 4 spar da spartilpasninga var kommet for en dag. Vest doblet 4 spar, men øst tok ut i 5 hjerter. Der var det to tapere i spar og én i ruter. Ei beit, og 12 IMP til Norge.

Damelaget hadde 12 IMP ut da Nederland fikk spille 4 hjerter mot Bodil og Liv Marit, mens Marianne meldte 5 hjerter over 4 spar ved det andre bordet og gikk ei beit.

I spill 6 fikk Norge inn en ny utgangssving i åpen klasse:

1 ruter fra Terje var overføring til hjerter, mens 2 hjerter fra Allan viste 4-korts støtte. Da hoppet Terje naturlig nok til utgang. Med trillrund hånd hos Allan og begge de svarte kongene bak, var det tungt å komme til ti stikk. Men da syd litt inni spillet åpnet ruteren fra ess-dame, vant Allan kontrakten. Det ble kun én rutertaper etter at spillefører fikk kastet en rutertaper på spar. Boye og Espen hentet fem stikk mot 4 hjerter, og dermed ble det 13 IMP til Norge.

I damekampen var 4 hjerter med ei beit buttspill.

I spill 9 kom Italia i en hardmeldt 3 grand:

De meldte seg altså opp i 3 grand på tross av 4-4-tilpasning i spar mot Allan og Terje. Da kløveren satt 4-4, sparen kunne løses med én taper og begge de røde finessene gikk, var det ni stikk i 3 grand. Boye og Espen stoppet naturlig nok i 2 spar. Der ble det ni stikk, og italienerne tjente 6 IMP.

I spill 11 var Italia alene om å melde en utgang som sto på å løse de svarte fargene med kun én taper:

Dette er en såpass dårlig kontrakt at det ikke er noe å si på at ingen andre har meldt den. Men sparen 2-2 og ess-dame dobbel foran i kløver gjorde at det ble utgangssving til italienerne. Ved det andre bordet hentet Espen og Boye to beit i 4 ruter.

Etter to råtne utganger i løpet av tre spill var det kanskje ikke så rart at Rama-kommentator Barry Riegel utbrøt: "The only way the Italians can score IMP against Norway is in terrible games".

Mandag: Norge på BBO hele dagen!


Mandag er vi så heldige at vi får se norske innslag på BBO i alle tre rundene, to ganger representert ved laget i åpen klasse og en gang ved damelaget. Forhåpentligvis er det mye god norsk bridge å se fram til.

Dagens program ser slik ut:

Åpen klasse: Running scores
05:00: Norge - Egypt  BBO
08.30: Norge - Chile
11.30: Norge - Israel   BBO

Damer: Running scores
05:00: Norge - New Zealand
08.30: Norge - England   BBO
11.30: Norge - Sør-Afrika

Veteran: Running scores
05:00: Norge - Polen
08.30: Norge - Forente arabiske emirater
11.30: Norge - Japan

Jeg håper du får anledning til å følge med. Heia Norge!

Ny nyhetsartikkel

Per Hafnor døde 15. september 2019

Han var æresmedlem både i Bodø Bridgeklubb og Salten bridgekrets.

60 år ved kortbordet har gitt 1501 Mesterpoeng og tittel Superstormester..

Mer imponerende er at han på klubbkveldene hadde samler 33 744 Klubbpoeng.

Foruten og spille har han vært Formann - sekretær -Revisor - medlem av utallige kommiteer både i klubb og krets.

Turneringsleder på utallige klubbkvelder.

Læremester og venn

Han bisettes fra Rønvik Kirke fredag 27.9 klokken 10.30.

Etter familiens ønske sender klkubben en gave til kreftforreningen i stede for blomster.

VM: EARLY DAYS...


…men for all del, en god start er aldri å forakte. Norge har som de fleste nok har fått med seg startet veldig bra både i OPEN og LADIES, og veteranene har kommet bra i gang med solide resultater etter tapet i første kamp.

Mitt lag i Bermuda Bowl, New Zealand fikk derimot en fryktelig start selv om det ble seier i åpningskampen. Så ble det to store tap, dog mot sterke motstandere (Sverige og USA), og vi plasserte oss i bunnstriden. Det er imidlertid spilt kun tre av i alt 23 kamper og en god dag kan endre bildet en hel del. Listen etter første dag sier ikke så mye - det trøster i alle fall vi oss med - siden lagene har hatt temmelig forskjellig motstand.

Alle resultater, bulletiner og informasjon finner du på mesterskapssiden, her.

I vår kamp mot Sverige ble vi overkjørt. Svenskene spilt så glimrende at det måtte bli et klart tap, og da våre spillere ikke spilte bra ble vi knust. Sjansen for et godt resultat mot USA 1 i kveldskampen var mye større. Der misset våre spillere flere sjanser og også tullet det til med å melde to dårlige slemmer som gikk bet.

I dette spillet vant Meckstroth (USA 1) en 3 grand mot makker og meg, en kontrakt hvor det ble bet ved seks av 24 bord. Og vår spiller var en av dem som gikk bet.

Kontrakten var altså 3 grand. Ved begge bord kom spar 4 ut til knekten og damen. Meckstroth banket ned ess-konge i ruter uten særlig betenkning. Hvis ruteren går er det selvsagt snakk om overstikk. Den ekleste sitsen er når ruter dame sitter tredje foran (hos øst). Hvis du da setter opp ruteren i fargens tredje runde ved å gi øst for damen kommer spar gjennom og kontrakten blir avhengig av kløverfinessen.

Her satt imidlertid vest med ruterstopperen. Amerikaneren spilte enkelt og greit nok en ruter etter å ha tatt A-K, og vest var inne. Øst hadde kastet styrke i hjerter i andre ruterrunde, og vest skiftet til hjerter konge. Å spille hjerter 8 er kanskje litt bedre motspill, da må spillefører fyke om med esset for å ikke slippe inn øst for tidlig, og det går bra siden forsvaret ikke har mulighet for å ta tre hjerterstikk slik det sitter.

Meckstroth stakk hjerter konge med det samme og spilte kløver dame fra bordet. Nå hadde han ni stikk og overganger begge veier, og vi kunne ikke få fatt i fem motspillstikk.

Ved det andre bordet spilte New Zealands syd ruter ess i andre stikk før han begynte å tenke. Nå låste han seg kanskje litt med det å tenke på den ekle sitsen ruter dame tredje foran, og han tok i tredje stikk kløverfinessen. Da den røk var det over. Spar kom tilbake og forsvaret satte opp fargen. Spillefører prøvde ruteren, men da det viste seg at vest hadde stopper ble det en bet og 10 IMP til USA 1. 

Uten å ha analysert så veldig mye på dette føles det vel litt som om det er feil å ta den kløverfinessen på det tidspunktet? Om den finessen går vil den jo lykkes senere også, selv om du må gi bort ruterstikk til øst først. Men selvsagt, om den tidlige kløverfinessen ryker og det kommer spar tilbake har du jo sjansen for å gjette ruteren ganske ofte, men ikke her hvor vest hadde sikker ruterstopper. Det er kanskje litt uheldig å gå bet i den 3 granden, men det er et faktum at det ikke blir poeng av gå bet i sånne kontrakter når du skal sammenlignes med Jeff Meckstroth... 

Rapport fra andre sett (oppdatert)


Norge vant andre sett av kvartfinalen både i åpen klasse og dameklassen. I åpen klasse har Norge dermed fått en solid ledelse etter en tredel av kvartfinalen. I dameklassen har Norge startet opphentinga etter det brutale førstesettet.

Åpen klasse: Norge leder med 70 IMP etter 2 av 6 sett

Dameklassen: Norge knappet innpå 23 IMP i andre sett, og er nå 47 IMP bak Nederland

Her er noen interessante spill fra kampen:

Damene fikk en flott start på andre sett da de fikk doblet delkontrakt i hus:

Bodil fikk ni stikk i 2 ruter doblet, og kunne notere 380 i riktig kolonne. Det var verdt 7 IMP da Nederland fikk samme antall stikk i udoblet delkontrakt ved det andre bordet. Var snuoperasjonen i gang?

I spill 19 kom italienerne med i meldingsforløpet etter at Boye åpnet med 2 spar (8-11 hp, 6-korts):

Litt friskt meldt av øst, som altså valgte å innlede med ei doblingt før han tok ut 4 hjerter i 5 kløver. Er han virkelig for sterk til å melde 4 kløver over 3 spar? Det kommer litt an på hva man kan forvente at makker har for si innmelding. Som jeg har vært inne på i et tidligere innlegg kan det ha mye for seg å ha nokså strenger krav til innmeldinger over sperreåpninger. I så fall er det jo lønnlig håp om at det kan være spill for utgang mot det som, posisjonen tatt i betraktning, er ei minimumshånd hos makker.I 5 kløver var det én taper i spar og én i

Ved det andre bordet åpnet Duboin med 3 spar i syd, og da gikk det pass rundt. Ikke helt unaturlig at ingen følte de hadde noe å tilføye.

I spill 24 fikk Ulf hjem 4 spar i vest etter at Madala gjorde en feil i motspillet:

 

Kløver dame ut gikk til stjeling hos Duboin. Han fortsatte med ruter til bordet, og Ulf spilte spar som gikk til esset hos Madala i nord. Nå kom den oppsiksvekkende fortsettelsen kløver 2! Madala prøvde nok å få makker til å legge i en trumf slik at han kunne få høyning på nieren. Problemet var bare at trumfen han måtte i med var kongen. Dermed kunne Ulf parkere hjertertaperen, og alt motstanderne fikk var ett stjelestikk og ess-konge i trumf. Om syd lar være å trumfe, kan spillefører fortsatt kaste hjertertaperen, og resultatet blir det samme.

Det er forståelig at Madala ønsket trumfhøyning, men han kunne vel kostet på seg å spille kløver 10? Det bør også indikere interesse for at makker skal slenge i en unytting trumf, men unngår samtidig at blindemanns kløver gir ett avkast for spillefører.

Et par spill senere var det Nils som skulle prøve seg i majorutgang, nærmere bestemt 4 spar doblet:

 

Han og Ulf spiller presisjon, og det innebærer at Ulf ikke har noen dekkende melding over 1 spar. 1 grand er kunstig utgangskrav og 2 ruter viser imvittstyrke med ruter. Ulf valgte å støtte til 2 spar på dobbelton. Nils hadde et naturlig hopp til 4 spar over nords opplysende dobling, og jeg kan tenke meg at Ulf ikke var så høy i hatten da syd la på ei dobling.

Men Nils hadde såpass lang spar at det ikke var noen umiddelbar grunn til bekymring. Utspillet var en kløver til esset, fulgt av kløver til stjeling i bordet. Nå kom det et instruktivt poeng. Hvilken majorfarge spiller du fra bordet nå?

Du har ett inntak til på ruter ess. Du må altså velge om du vil spille på dobbelfinessen i hjerter, eller om du vil spille spar opp mot hånda én gang. Det bør ikke være noen tvil om at det er verdt å prioritere hjerteren. Så lenge minst en av honnørene er hos nord, vil det i praksis lykkes å spille på denne måten. Det er kun om nord skulle ha esset single i spar og begge hjerterhonnørene sitter bak esset at det har noe for seg å spille spar. Doblinga fra nord er opplysende, og viser dermed hjerter. Om doblinga fra syd er straffebetont eller bare viser poeng vet jeg ikke, men det er uansett mye som tyder på at det er syd som har sparlengden.

Sagt på en annen måte er det slik at dobbelfinessen i hjerter har langt større odds selv uten indikasjoner, men meldingende som har kommet imot bare forsterker inntrykket av hva man bør spille på.

Nils spilte hjerter som gikkk til syds dame. Syd fortsatte i kløver, og spillefører kunne trumfe og spille trumfen fra toppen. Syd måtte få to trumfstikk, men som ventet hadde nord hjerter kongen, og den ble fanget opp etter at trumfen var tatt ut og Nils var inne i bordet på ruter ess.

Gunn Tove spilte på samme måte i damekampen, og dermed ble også hun belønnet med 790 inn. Ved det andre bordet unngikk Norge å doble kontrakten, og fikk til og med sjansen til å beite den, men da røyken hadde lagt seg ble det ti stikk. 5 IMP til de norske damene.

Et par spill senere fikk de norske damene inn 13 IMP etter at Nederland meldte en for hard 6 spar, mens Gunn Tove og Torild stoppet i 5 spar. I settets siste spill ble det nok en stor sving inn for Norge:

Ved begge bord åpnet vest i 1 grand før nord doblet. Øst ville heller spille kløverkontrakt. Nederlenderne fikk kontrakten i øst, mens Torild ble spillefører i vest i 2 kløver doblet. Hun klarte etter litt hjelp av motspillerne å begrense skaden til ei beit. 200 ut var verdt 12 IMP da Bodil og Liv Marit fikk tre beit og 800 inn i samme kontrakt.

Dermed fikk damene hentet inn noe av forspranget, nærmere bestemt 23 IMP. I åpen klasse økte Norge ledelsen fra 40 til 70 IMP, og har dermed lagt et godt grunnlag for veien videre. Men det gjenstår fortsatt 64 spill, og kampen er absolutt ikke avgjort.

 

Klubbkveld 12/9

10 par , middels 108

Sommerbridge 2019

Her er lenke til sammenlagt (pdf-fil)

Vinnere ble:
1. Erlend Skjetne
2. Kjell Ove Helmersen
3. Bjørn Erik Althe
4. Preben Mørk
5. John Kristen Våge
6. Kay Strand
7. Hilde Aas Nøst
8. Ellen Wøhni
To premier trekkes og de to ble: Guri Gisnås og Ralph Buchmann.
Vi gratulerer alle!

Ny nyhetsartikkel

Hei alle sammen!


Merk at vi er påmeldt 4 simultanturneringer i høst. Det er altså turneringer hvor resultatene måles mot mange andre klubber, og det kåres vinner på landsbasis i tillegg til lokalt.

Den første simultanturneringen er tirsdag 17. september.

hilsen Anne Lene

Interessant spill 19.9.2019

Et interessant spill fra siste spillekveld.

Et innblikk i morgenkampen (oppdatert)


Andre dag av VM åpnet med storseier for vårt lag i åpen klasse, mens damene vant sin kamp med ett IMP og veteranene tapte med tolv IMP. Norges lag i åpen klasse kunne følges direkte på BBO. Du kan lese om noen av spillene fra den kampen under resultatrapporten.

Her følger resultatene i morgenkampen og stillinga etter runde 4:

Åpen klasse:

Norge - Egypt 17,03 - 2,97 (IMP-score: 53 - 21)

 

Dameklassen:

Norge - New Zealand 10,31 - 9,69 (IMP-score: 32 - 31)

 

Veteranklassen:

Norge - Polen 6,72 - 13,28 (IMP-score: 21 - 33)

 

Det dukket som vanlig opp mange interessante spill. Her følger et utvalg av dem:

 

I spill 21 åpnet Nils med 1 ruter (11-15 hp, minst én ruter) i øst. 1 hjerter fra Ulf var tvetydig, enten minst 4-korts spar eller kunstig utgangskrav. Nils hoppet til 2 spar for å vise ei ordinær hånd med 4-korts spar. Ulf lukket så meldingsforløpet med 3 grand. Utspillet var kløver 7, som gikk via knekten til esset. Syd fortsatte med kløver som gikk til åtteren i bordet. Liten ruter fra bordet ble stukket av syd med knekten. Han skiftet til hjerter, som gikk til kongen i nord. Fortsettelsen var en ny hjerter til åtteren og tieren. Ulf hadde nå sikret åtte stikk (2+2+1+3). Første sjanse til å skaffe det niende var ruterfinessen. Da den gikk bra, og farga i tillegg satt 3-3, ble det ti stikk i kontrakten.

Da Egypt stoppet i 1 grand ved det andre bordet etter at øst passet i åpning, ble det syv IMP til Norge. Det er litt en smakssak og et stilspørsmål om man åpner eller ikke på østs hånd. Mange velger å passe med såpass kjedelig fordeling og bare 11 hp, men mellomhonnørene i spar og kløver har en kompenserende verdi.

I neste spill fikk ikke egypterne satt på bremsene før de var havnet på utgangsnivå i ruterkontrakt:

2 kløver var sterkt, 2 ruter avventende og 3 ruter naturlig. Det kunne se ut som nord og syd ikke var helt samstemt om betydninga av de videre meldingene i og med at de endte i ruterkontrakt i stedet for kløverkontrakt.

Nils og Ulf fikk maksimalt ut av motspillet. Merk at ruterkontrakten havnet i nord etter nords kunstige svar på den sterke åpninga 2 kløver. I kløverkontrakt er det mer prekært å få hentet sparstikkene enn det er i ruterkontrakt. Men Nils fant spar ut mot 5 ruter, og dermed fikk de startet motspillet med å hente to sparstikk. Deretter tok Ulf for kløver ess før en kløver til stjeling fulgte. Nils fridde seg i trumf, og uten inntak i bordet måtte spillefører også gi bort stikk for hjerter konge selv om den satt i kutt. Dermed ble det hele tre beit og 150 inn for Norge.

Ved det andre bordet stoppet Allan og Terje i 4 ruter:

Etter en feil i motspillet gikk denne kontrakten til slutt hjem. Vest startet med tre runder ruter til stjeling. Terje Aa tok dereter ut trumfen i tre runder før han spilte kløver konge. For å beite kontrakten må vest lasjere. Da han stakk og kløver dame kom på fra øst, hadde Terje plutselig inntak til en bråte med kløverstikk i bordet og fikk dermed saket hjerter dame. Syv IMP til Norge.

I spill 29 meldte Nils og Ulf seg opp i en hardmelt utgang:

Hjerter konge i utspill vant Nils med esset, før en spar til dama og kongen fulgte. For å beite kontrakten må nord nå spille ruter gjennom spilleførers ess-dame for å etablere ruterkongen hos makker.

Nord var imidlertid fristet til å få ei stjeling i hjerter, og spilte dermed hjerter til makkers dame. Problemet var bare at makker ikke hadde flere hjerter å spille. Syd fridde seg med en trumf, og da den satt 3-2 var utgangen hjemme. Motparten kunne ikke få mer enn ett trumfstikk til. Nils presset bare høye hjerter. På håndas femte hjerter forsvant rutertaperen i bordet. Syd kunne trumfe når han ville, men bordets siste trumf kunne brukes til å trumfe ruter dame. Dermed ti stikk og ti IMP til Norge da Egypt stoppet i delkontrakt ved det andre bordet.

Det var noe grums fra det norske laget i denne kampen, men det var også såpass mange gladspill at Norge fikk med seg drøyt 17 vinnerpoeng fra oppgjøret mot Egypt. Dermed startet dagen med et strålende resultat for vårt lag i åpen klasse, og laget henger virkelig godt med i kampen om plass i sluttspillet. Også damene er innenfor kvalikgrensa, mens veteranene har noen poeng opp til streken.