Avansert søk


Terminliste

 Hei hei.

Sesongen begynner å nerme seg og nå er terminlisten for 2019/2020 lagt ut

VM, torsdag morgen: bare et feilskjær?


Både det norske damelaget og gutta i Bermuda Bowl gikk på tap i morgenkampen i dag. Vi håper og tror dette var kun et feilskjær og at de norske lagene holder seg der oppe blant topp-8. I Bermuda Bowl spiller de nå den kampen jeg håper Norge taper....for i skrivende stund møter Norge mitt lag New Zealand. Jeg sitter 12på benken" og følger med på BBO og i live-updaten. Norge damer spiller mot Skottland i en BBO-overført kamp. 

Mot damene ledet Skottland etter noen få spill før dette deilige spillet kom:

Gunn Tove Vist kunne benytte seg av en spesialkonvensjon mot nord sin 1 grand, 2 i major som viser firekorts farge og lang minor. Det bør være en hånd hvor man ville meldt inn 3 i i minor uansett, og dermed er det gunstig å få vist frem majorfargen på veien! Skottene kan kanskje ikke helt ha avalene i orden her? Syd bør ha en mulighet for å vise firekorts hjerter, for eksempel enkelt og greit en negativ dobling? Det fant imidlertid ut de hadde sparstopper, allright...så de prøvde 3 grand uten å bekymre seg særlig over GTV sin minorfarge. Og Gunn Tove spilte ut ruter dame som førte til at spillet var over på sekunder, seks ruterstikk og to ess til forsvaret, Norge +400. 

Ann Karin Fuglestad og Marianne Harding fant frem til 4 hjerter etter åpning 1 kløver fra nord, og der ble det ti stikk og +620. Spillet ga 14 IMP til Norge som tok ledelsen i kampen. Kontrakten 4 hjerter ville dog gått en bet om det spilles ut kløver er imidlertid.

I Bermuda Bowl-kampen mellom Norge og New Zealand stoppet Brogeland-Lindqvist i 3 hjerter, forståvidt korrekt slik det satt, forutsatt at utspillet som beter kommer. Men New Zealand vant utgangen 4 hjerter og har tatt ledelsen 25-6 etter fem spill.

Følg med på mesterskapet, enten ved å følge kampene på BBO, eller følge live-updaten på VM-siden som du finner her.  

KLUBBKVELD 12. SEPTEMBER 2019 - SEIER TIL DEKKO - SØRENSEN

Det ble spilt vanlig klubbkveld og det møtte 11 par. Kvelden ble vunnet av nytt sammensatt par for kvelden, Kjellfred og Johnny, som oppnådde 65,6%. På 2. plass fulgte Bjarne og Jon med 60,6%. Siste par på pallen ble Ola Magne og Olav med 56,9%, tett foran Sigurd og Marius som fikk 56,3%. Vi viser til fullstendig resultatliste på hjemmesiden vår.

Vi gratulerer Kjellfred og Johnny med seieren!

Neste torsdag ønskes velkommen til ny klubbkveld.

4. divisjon

 Påmelding til 4. divisjon 

Påmeldingslenkje her: 4. dvisjon

Speling blir på Havnaberg frisklivsentral og seniorsenter. Adresse: Haraldsgata 226, 5526 Haugesund

Kontaktperson

Herold Kråkenes

Telefon 41009817 

Ny nyhetsartikkel

Tredje kveld av klubbmesteskapet ble det delt ledelse mellom Svein og Jonny og Bjørn Erik og Geir Hogne . Sammenlagt leder Bjørn Erik og Geir Hogne, med Jarle og Tor Arne på andre plass. Det som står under resultater for kveld tre i klubbmesterskapet i Båsmo BK er feil. Det er handicap resultaatet som er oppført.

Norske nedturer i morgenkampen


Det ble dessverre ingen norsk suksess i dagens første kamp. Våre tre lag sanket ikke mer enn rundt 13 vinnerpoeng totalt. På BBO fulgte vi Norges lag i åpen klasse mot Polen. Polakkene spilte godt, og de norske hadde dessverre noen dårlige spill. Da blir det tungt å hente poeng på dette nivået. Du kan lese om noen av spillene under resultatrapporten.

Åpen klasse, etter 13 av 23 runder:

Norge - Polen 2,15 - 17,85 (IMP-score:5 - 43)

 

Dameklassen, etter 13 av 23 runder:

Norge - Taiwan 6,48 - 13,52 (IMP-score: 32 - 45)

 

Veteranklassen, etter 13 av 23 runder:

Norge - Sverige 4,44 - 15,56 (IMP-score: 15 - 38)

Her er noen av spillene som dukket opp i BBO-oppgjøret mellom Norge og Polen:

I spill 6 ble det dobbeltscore til Polen etter at nordmennene gikk beit ved begge bord:


I lukket rom åpnet Ulf med 1 ruter, presisjon (11-15 hp, minst 1 ruter). 2 ruter fra Nils viste 10+ med minst 4-kortsfarge. I 2 grand var stikkpotensialet dårlig da syd ikke hadde rutertilpasning, og farga attpåtil satt surt. Tre beit og 150 ut.

Noen ville nok passet med en såpass steril 11-poenger, mens andre lar seg begeistre av 4-4 i major og det faktum at man er utenfor sonen.

I åpent rom ble det også åpnet i syd, men nordmennene kom med i meldingsforløpet:

2 hjerter var sjanseløst, og Espen gikk to beit i kontrakten. 8 IMP ut.

Spill 12 gikk riktignok ut, men det dukket opp et interessant motspillspoeng:

Boye unngikk å spille ut ruter ess mot 3 spar. Om han starter med ruter ess, som også indikerer kongen, vil det kunne hjelpe spillefører til å løse kløveren med en taper. Siden Boye har forhåndspasset i gunstig sone, er det lite trolig at han har ess-konge i ruter og kløver ess.

Hvis spillefører finner trumfdama for så å løse kløveren med en taper, kan 3 spar vinnes. For å unngå to kløvertapere må spillefører spille kløver tl åtteren (eller seile en av håndas to største kløvere).

Aktuelt ble utspillet vunnet med kongen i bordet. Deretter fulgte spar konge, spar til finesse med knekten og spar ess. Etter at trumfen var trukket ut gikk spillefører på kløveren. Han valgte, ikke unaturlig, kløver til kongen. Espen stakk med esset, og forsvaret innkasserte så tre ruterstikk. Boye måtte også få ett kløverstikk til. Ei beit. Også ved det andre bordet ble det spilt 3 spar i syd med ei beit.

I spill 13 ble det ny sving til Polen etter ulike meldevurderinger ved de to bordene:

I åpent rom havnet Norge i 4 spar etter at Boye viste invitt med 6-korts spar, og Espen valgte å høyne. Motparten hadde fem toppstikk imot, og syd klarte for sikkerhets skyld å doble. 500 ut.

I lukket rom fikk polakkene stoppet lavere:

Det ble ei beit i 3 spar, men 100 er jo billig i forhold til 500. Dermed 9 IMP ut for Norge.

Litt hardt meldt av Boye og Espen, men litt utur å bli doblet.