Avansert søk


Resultater etter første dag i MSIBT


Etter første dag av Marit Sveaas International Bridge Tournament, som spilles side om side med Ungdoms-EM i Oslofjord Arena, er det Simon Gillis (England) og Odin S. Svendsen som har kommet best i gang. De leder foran Meike Wortel og Jacco Hop (Nederland) og Ida Wennevold og Gunn Kari Helness. 125 deltar, og mange toppspillere, både nasjonale og internasjonale deltar. Men turneringa appellerer også til flere enn den ypperste eliten i og med at det er egen handicap-premiering og dessuten flere premiekategorier som veteran, damer og mix.

Topp 10 etter første tredel av turneringa ser slik ut:

Turneringa fortsetter klokka 10 lørdag, og det oveføres fra bord 1 og 2 direkte på BBO.

Resultater


I siste runde fredag møttes parene som ligger på første- andreplass på bord 1. Fra venstre Meike Wortel, Simon Gillis, Jacco Hop og Odin S. Svendsen.


Tor Helness vant de to første utgavene av MSIBT i 2016 og 2017 sammen med sønnen Fredrik.
I årets utgave er de foreløpig nummer syv.

Program lørdag: Norge på BBO klokka 10


Lørdag spilles det tre kamper både i U26- og U21-klassen. I morgenkampen kan Norges U26-lag følges på BBO mot Skottland. De norske lagene har følgende program:

U26 Open
10:00: Norge - Skottland  BBO
12:20: Norge - Israel
16:00: Norge - Estland

Running scores U26 Open

U21
10:00: Norge - Israel
12:20: Norge - Italia
16:00: Norge - Sverige

Running scores U21

Daglig gis det ut bulletiner under Ungdoms-EM som kan være verdt å ta en titt på. I lørdagsutgaven kan man blant annet lese et fyldig referat fra kampen mellom Norge og Tsjekkia (U26).

IMG_4009

IMG_3945

IMG_3944

Junior EM: Norge i medaljekamp (?)


Det er langt igjen i EM for juniorer på Oslofjord Arena i Stokke, men det kan se ut som i hvert fall to norske lag blir å kjempe om medalje.

I U-26 ligger vårt lag på 3.plass idet det gjenstår syv av 23 kamper. Det er trolig for langt frem til lederlaget Sverige og Nederland, men det kan bli bronse hvis avslutningen blir bra.

I U-26 Women ligger Norge på 4.plass mindre enn 1 VP bak nr. 3, og fra vårt lag opp til ledende Nederland er det mindre enn 7 VP. I den klassen skal det spilles 9 runder til, hvorav Norge har en oversitt.

U-21 laget tok en veldig fin seier mot England i tirsdagens siste kamp (17.39 VP). Etter det ligger de på 6.plass, mens U-16 ligger på en foreløpig 11.plass. De har vunnet mange kamper, men dessverre har tapene så langt vært ganske store. Vi håper og tror på en sterk avslutning for de to lagene også så de klatrer på tabellene.


Det norske yngstelaget kommer nok sterkt mot slutten av mesterskapet!

I U-26 klassen avsluttet Norge tirsdagen med en kalasseier mot Irland - full pott, 20-0 VP. Da gikk det aller meste i norsk favør, kampen var i realiteten spill mot ett mål. Her er et par fine slemgevinster:

I dette spillet var Espen Flått-Christian Bakke det eneste paret som fant frem til 6 hjerter. Det er kanskje litt overraskende at ikke flere par kom i 6 hjerter, for N/S har en formidabel tilpasning, og i hjerterslem er det egentlig ingenting å spille om, Ø/V får et sparstikk.Om nord åpner med 1 hjerter har syd en hånd som er mye sterkere enn de faktiske honnørpoengene. Fortsettelse blir avhengig av system og hvilken støttemelding syd velger å avgi. Det skjer også ved mange bord at vest melder seg på med sin 5-5 hånd.

Å si 4 hjerter direkte som syd tror jeg er feil om avtalen er "standard", at det viser kun en svak hånd med veldig mange trumf. Et sånt hopp bør være innefor et ganske smalt styrkeintervall, for hvis det kan være nesten ingenting med fem-seks trumf en gang og en bra hånd neste gang blir det umulig for åpneren å vurdere om han har en sterk hånd. Hvis man spiller med minisplinter er det kanskje en aktuell melding (3 kløver), men hånden er såpass sterk at syd vil i utgang uansett. Kanskje er det nok til å vise en minimum Splinter hånd, 4 kløver (for eksempel). Som sagt, mye avhenger av system og avtaler, men også av av syds vurdering av kortene. Det er en syvtapers hånd i hjerterkontrakt, og et pluss kan ofte være mellomkortene i ruterfargen som kan gjøre at den fargen lettere kan godspilles (om kortene er annerledes). Altså, gode grunner til ¨å være optimistisk. Jeg har foreløpig ikke fått fatt i Flått-Bakke sitt meldingsforløp (så denne artikkelen kan blir oppdatert serene i dag), men de var altså alene om å notere meldt og vunnet slem, 13 IMP til Norge mot utgang ved det andre bordet.


Espen Flått på vei mot nok en fin slem

Ved det andre bordet meldte Marcus Scheie-Joakim Sæther slem i dette spillet:

Kun syv av 22 Ø/V-par meldte 6 spar. En måte å finne den kontrakten på er om vest åpner med 1 grand og øst bruker Splinter etter Stayman hvor vest svarer 2 spar. Hvis øst hopper til 4 hjerter (singelton) over 2 spar bør de kunne komme i slem. Den meldingen etter å ha brukt Stayman kan ikke (bør ikke) være naturlig da svarhånden med lang hjerterfarge ikke bruker Stayman, men overføring. Øst har vel bare sånn akkurat til det, kanskje litt i minste laget. Over 4 hjerter har for så vidt vest en litt bortkastet verdi i hjerter konge, men resten er glimrende, maksimum styrke og femkorts spar. Det norske paret noterte +1430, 14 IMP inn da irene var kun i utgang.

Alt om junior EM, resultater, bulletiner osv. finner du her.

 

 

To norske storseire


Andre dag av Ungdoms-EM åpnet særdeles godt sett med norske øyne. Både i U26- og U21-klassen ble det norske storseire. I den eldste klassen vant Norge med IMP-sifrene 53-18 i det BBO-overført oppgjøret mot Skottland. Dermed fikk laget med seg 17,61 VP fra runde 4. I U21-klassen fikk Norge med seg drøyt 17 vinnerpoeng etter å ha slått Israel med IMP-sifrene 58-26.

Vi skal se nærmere på det spillet som ga flest IMP inn for Norge U26:

Hvordan ville du lagt opp spilleføringa etter kløver 5 (fjerde høyeste) ut fra øst? Etter at syverer er lagt fra blindemann følger vest med toeren.

Christian Bakke la liten, og spilte hjerter til knekten på hånda. Øst stakk med dama, og skiftet til liten spar. Den gikk via nieren i vest til dama på hånda. Nå kunne Christian presse ut hjerter ess, og fikk hele elleve stikk da spillet så slik ut:

Vest spilte aktuelt spar knekt inne på hjerter ess. Da hjerteren satt rundt hadde Christian altså resten (2+3+1+5).

Ved det andre bordet havnet skottene i 5 ruter doblet for 800 ut, og dermed ble det et skikkelig gladspill for Norge.

Oppgraderinger

Gratulasjoner til Kent og Halgeir H som vant A-klassen tett fulgt av Halvard og Jan Ove. Gratulasjoner også til Oddny og Kåre som vant B-klassen. Med hjelp fra Steinar Holmeide fra Harestua har vi nå fått oppgradert både Ruter til nyeste versjon 3.7.6, bridgematene til nyeste versjon 3.1.1 og bridgemateserveren er også oppgradert, takk for hjelpen Steinar.Tirsdag 9. juli spiller vi Monrad, 27 spill à 5 dubletter, 135 kortmapper. Vi har investert i nye kort og 12 gamle kortleiker er foreløpig skiftet ut med splitter nye, flere blir skiftet ut etter hvert.

Sommerbridgen etter 8 kvelder

Formann og turneringslderer var i det umulige hjørnet og vant solid. Se sammenlagtlisten under les mer...

Klubbens første Europamestere!?!! Gratulerer masse til Sverre og Åsmund!!

 En del har sikkert fått det med seg allerede? Sverre og Åsmund vant veteranklassen - og det klart - under åpent EM i Tyrkia i slutten av juni. Gratulerer med fantastisk innsats 

I kraft av resultatene fra denne innsatsen også Åsmund 1500 mesterpoeng og ble stormester med stjerne. Gratulerer med det også  PS Det innebærer at klubben nå har fire medlemmer med denne graderingen - Knut, Sverre, Svein og Åsmund.

Ønsker alle fin sommer og mye morsom bridgespilling. Meld gjerne fra om stort og smått som måtte skje