Avansert søk


Studentenes BK vant NM for klubblag

Studentenes BK vant NM for klubblag

Finalen i NM for klubblag ble i helgen arrangert på Clarion Hotel Air på Sola med NBF Rogaland som arrangør.

Ny nyhetsartikkel

 Gro og Arne tok hjem seieren denne kvelden. Ellers gleder vi oss over at det var mange bridgespillere som spilte med en makker de ikke spiller med til vanlig Flott!! Det er artig å spille med en ny makker.

NM-lag

Gratulasjoner til Bjørnar Halderaker (Ski) og Kåre Bogø (Kolbotn) med sølv i lagmesterskapet     , men denne gangen spilte de for Topbridge 5.

Suverene vinnere ble Studentenes Bk, Trondheim som kunne ha tapt en kamp 20-0 og likevel tatt seieren!  

Gathe Bridge- nok en uovertruffen sosial bridgeaften er gjennomført

Igjen inviterte Eldbjørg og Svein til den nå for alle bridgespillere i Son og omegn, den populære og tradisjonnelle sommerens Gathe Bridge på Gathe gård. Det er en fest og et sosialt samvære hvor alle bringer en matrett til smørgårdsbord og felles nytelse. Kvelden startet med kubb, et spill for deltakere i alle aldre med fungerende kastarm. I år vant de som fikk plassert seg på solsiden stort og hvor skyggesiden hutret litt og ikke fikk vist sitt beste i den ikke altfor sterke vinden. Da maten var fortært startet bridgeturneringen med 27 spill og 18 forhåndstrekte par hvor alle latet som at resultat og plassering ikke var det viktigste. Likevel meldinger og kortføring ble heftig diskutert innimellom "hvordan går det og hva med den eller hint" samtaler.

Og da kveldens siste spill var historie sto Lilly og Kjell øverst på pallen, fulgt av Bjørg og Karl Magnus på andre og Anne Grethe og Per på tredje.

Dette er et storveis arrangement som alle setter stor pris på, noe Jan med noen velvalgte ord ga utrykk for i kaffepausen og hvor Eldbjørg fikk ros for sitt engasjement i klubb og krets og ikke minst som kursleder og derved introdusere mange av oss (gudmor ble det sagt) i SoonBK til bridgens mangfoldige verden.

På vegne av alle i SoonBK- en stor takk til Eldbjørg og Svein for at dere stiller gårdens fasiliteter til rådighet for et flott arrangement og takk for at dere tar bryet! 

NM-lag er avsluttet

 Grattlerer til Bjørnar Halderaker(Ski) og Kåre Bogø (Kolbotn) med flott sølvmedalje i NM-lag   ! 

 

Bridgekurs høsten 2019

Det blir bridgekurs i Åsatun 8 mandager
med oppstart 7. oktober kl. 1800.

Håper at flest mulig av dere som leser dette
sprer det blant familie og venner slik at vi
får flest mulig med på kurs.

Antall påmeldte hittil er tilstrekkelig til at vi
starter opp som annonsert,
men det er plass til flere 

Påmelding senest 1. oktober pga bestilling av kursmateriell.

Innbydelse med info finner dere her

NM-lag avsluttet

Gratulasjoner til Bjørnar Halderaker (Ski) og Kåre Bogø (Kolbotn) med flott sølvmedalje i NM-lag!     Denne gangen spilte de for Topbridge 5 på lag med Steffen Fredrik Simonsen (Askim), Fredrik Helnes, Olav Ellestad.

Suverende vinnere ble Studentenes BK, Trondheim som kunne ha tapt en kamp 20-0 og likevel vunnet !   På laget spilte Håkon Kippe, Kristoffer Hegge, Tor Eivind Grude, Lars Arthur Johansen og Petter Aulid Eide. Gratulerer med suveren seier.   

Vinnerne fra NM-lag da vi arrangerte i Ski, Sortland BK, knep tredjeplassen. Ellingsen og Bergsrud var med den gangen også!

Det var i siste runde hele 5 lag som lå svært tett og kjempet om medaljene.

Skuffet er vel vår lokale landslagsspiller Allan Livgård (Askim) som endte på en beskjeden 6. plass på laget til favorittene Heimdal 1.

Våre håpefulle fra Nesodden fikk det tungt. I kampen mot våre kjenninger Nåsse (Naas-Olsen) og Espen Fasting lå Nesodden foran i andre halvrunde og jeg heiet sterkt for en lokal seier. Men desverre ble det noen stygge spill på slutten så de tapte 65-88. Men det å komme til finalen var vel en seier i seg selv   . Lagfinalen er så intens å spille og en blir fort straffet. I dette spillet fra Nesoddens møte med Studentene er et eksempel:

Spill 6 i runde 3:1.

8

QJ106

986

K8642

K10974 AQ52 

AK32 5

K AQJ732

A105 73

J63

9874

1054

QJ9

Muligens husker jeg litt feil, men meldingene:

1 rut - p - 1 spar - p

3 hjerter (tilpass og cue) - p - 4 kl (cue) - p

4 rut (cue) - p - 4 NT? - p

5 spar (2 Ess+ spardame) - p - 5 NT? - p

6 spar (ingen Konge) - p - ? Hva nå?     

(UFF! Tabulator er et helvete i dette systemet    Dere får tolke meldingene hvis det kommer ut som rot!)

Elisabeth Sjødal tok en lang tenkepause før hun passet. Det hang en kløvertaper i luften - en kan kastes på ruter Ess, men den andre? 

Kippe - Hegge meldte 7 NT! På en eller annen måte fikk vel Kippe greie på ruter Konge og valgte grand i tilfelle sparen satt helt ille - eller det skulle være en stjeling i utspillet.

I spillet over er det mye bedre at husbond Rolf får spurt i 4 NT. Da ser han at det er avkast av tapere på ruterfargen med ruterkonge hos makker, og det spiller ingen rolle hvilke to konger Elisabeth har. Som sagt, en liten glipp og 13 imp ut.

Og i spill 8 passet Agnethe og Sofie ned 2 kløver, der det faktisk er 12 stikk . Studentene kom i 3 NT som bør meldes - og det gjør de nok neste gang. Nå, med rutinen fra hardbridgen og nye knep i bagasjen, blir nok jentene vanskelige å møte i klubben  

Litt urettferdig å trekke fram to dårlige spill, men det meldes steintøft i finalen. Som det (i Rama) på BBO ble kommentert om Kippe og co: De melder bare utganger, så teller de opp etterpå hvor mange som står!  -- -- og slik blir en norgesmester  

Sommerbridge Brufoss BK 20/6

10 par , middels 108

Mandag 03.06.19

 Seier til Jan Tore og Kjell i kveld

EM: SLUTTSPILL I LAGTURNERINGENE


Ingen helnorske lag kom seg videre til Round of 32 i OPEN TEAMS da kvalifiseringen i lag var fullført søndag. Brogeland-Lindqvist på profflaget ROSENTHAL blir dog i finne i sluttspillet, de kvalifiserte seg som nr. 17.

I dameklassen var det norske laget Sophies World veldig nære å gå videre. I den klassen deltok kun 26 lag, og derfor går kun de åtte beste videre, direkte til kvartfinale. Sophie's World manglet kun ca. et halvt VP for å være lare for kvartfinalen! Det blir likevel norsk innslag i kvart'n da Lisbeth Aulid Eide er med på et lag kalt 4 Nations som ble nr. 7 i kvalifiseringen. 

I veteranklassen deltok to norske lag og Norway Topbridge var kun to plasser unna kvalik-plassen. .

Tittelforsvarer i Open, lag Highlanders fra Norge endte som nr. 58 i kvaliken. Det sterke lag Rosenthal bør ha en bra mulighet til å henge med lenge i åpen klasse. Så det kan kanskje ende med norsk medalje i år også?

Her tar jeg med et spill sakset fra bulletinen, og i dette tilfellet synes jeg Lindqvist-Brogeland var litt uheldige.

 

Meldingene startet likt, men Ø/V ved de to bordene konkluderte utlikt.

Vest passet over syds innmelding for å gjøre om en eventuell og sannsynlig gjenåpningsdobling fra øst til straffedobling av 1 hjerter. Med slik fordeling som øst har i dette tilfellet er det imidlertid normalt ikke riktig å doble opp, men heller gjenåpne med langfargen eller en sidefarge. Da øst sa 1 spar meldte vest 2 hjerter - krav - og øst viste lang kløverfarge. Han har normalt ha vist en minimum hånd ved å melde slik. Vest tok likevel sjansen på 3 grand. 

Utgangen er ikke særlig god om man ser kun på Ø/V sine kort. For det første må kløverfargen gå, for det andre tåles normalt ikke ruterutspill. Kanskje burde nord ha funnet ruter ut ietter disse meldingene, for det kan ikke være tvil om at vest har en hjerter.stack, han melder jo ikke pass først og så går på til utgang uten bra kort som han hadde tenkt å spille motspill mot 1 hjerter med. Nord spilte ut hjerter knekt som kanskje ikke er unaturlig i makkerens farge. Da stod 3 grand ganske enkelt siden kløverfargen var gående, og spillefører kunne bruke en sparhonnør som inntak til alle kløverstikkene.

Ved det ander bordet gikk meldingene slik:

Brogeland meldte 1 grand over østs gjenåpnig med 1 spar. Over 2 kløver prøvde vest 2 grand, og nå hadde han fortalt sin historie nokså bra, synes jeg. Lindqvist trodde ikke på utgang, og det stoppet i en sunn delkontrakt. Med for eksempel AQJ-sjette i kløver tror jeg han ville løftet til 3 grand.  Det ble tapt spill denne gangen selv om vurderingene var fornuftige nok.