Avansert søk


Ny nyhetsartikkel

 En utførlig terminliste for kommende sesong finner du på kretsens sider på Internett. Men 4.div. blir på Rosfjord 2.-3.nov.2019. 1.-2.febr. 2020 fortsetter det i Kristiansand. KM-lag går i Farsund 12.okt.2019.  Det er megabra om du ordner et lag til KM.Reisa er kort !

IMSA bronsefinale: Brutale kinesere


I bronsefinalen i IMSA World Masters kom Norge under mot Kina fra start. Etter første sett (16 spill) av tre ledet Kina med 36-15. I andre sett fortsatte kinserne med tett og tøff bridge, og det kunne synes som om Norge ikke hadde noe å svare med. Her synes jeg det kinesiske N/S-paret var brutalt:

Aa-Livgård stoppet i 2 spar ved det andre bordet, og det ble hele ni stikk, +140.

Da Brogeland-Bakke var med til 3 kløver doblet nord. Det var en opplysende dobling, men syd passet ut med sine fine motspillsverdier. Likevel, det er ikke vanlig å straffedoble motparten i delkontrakt når de har nikorts tilpasning! Etter hjerter ut fikk N/S fatt i de seks toppstikkene. Pluss 500 til Kina mot 140 var verd 8 IMP, og den kinesiske ledelsen begynte å bli ukomfortabelt stor. Etter et par gevinstspill til ledet de på et tidspunkt 70-19.

Så vurderte Brogeland-Bakke bedre enn det kinesiske Ø/V-paret.



Ved alle de fire bordene var N/S naturlig nok med og meldte kløver. Aa-Livgård fikk spille 5 kløver doblet, -300, et meget godt resultat. Det er jo plussspill selv mot utgang, og det er en fin slem. I finalekampen spilte de utgang Ø/V ved begge bord. 

Bakke syntes det så ut som det var god tilpasning med tre små kløver, Brogeland kunne ikke ha så mange kløver etter den starten på meldingsforløpet. I sparkontrakt er det kun tolv stikk, i hjerterkontrakt tretten siden sparen gir avkast for ruter hos øst.

Selv om 3 ruter viste spartilpasning fant de frem til hjerterkontrakt da Bakke foreslo 6 hjerter. Dermed var de de eneste paret i disse to kampene som fant slemmen hvor det var tretten enkle stikk. Spillet ga en redusering, 12 IMP til Norge. 

Mot slutten av andre sett hadde Kinas ledelse minket, og det blir i alle fall match i det siste settet. Kanskje kan det bli bronsemedalje til de norske spillerne. Kampen overføres på BBO nå på morgenkvisten norsk tid. (Siste: Kina leder med 33 IMP før de siste 16 spillene, ingen umulighet å hente inn for de norske)

I finalen leder Nederland ganske klart etter to tredeler av kampen er spilt.      

Leif og Bjørn vann 13. mai

Spelinga måndag 13. mai blei vunne av Leif Juvik - Bjørn Hauge med + 104 (IMP over feltet) framfor Kåre Aasen - Joleiv Midttveit med + 74. Tredje gjekk til Reidar Dale - Carl-Otto Curran med + 17.

Resultat og spelstensilar

Det blir vanleg speling neste måndag. Måndagen deretter; 27. mai blir siste spelekveld med årsmøte. Saker til møtet kan sendast på epost til reidus123@gmail.com innan 25. mai.

NB! Hugs utebridge på øyro laurdag 25. mai. Håper så mange som mogleg har høe å vera med der frå klokka 11 - 14.

Harald Bergmann og Einar Størkersen ble Asker-og-Bærum mestere i år

Med god hjelp av Thorbjørn Willoch som spilte reserve for Harald på siste kveld. Det var god deltagelse med 43 par. Resultatet for de beste ble slik:

Pl %   Navn
1 176,2   Harald Johan Bergmann - Einar Størkersen
2 173,2   Anne Bente Rosenvinge - Gunnar Høverstad
3 172,5   Knut Hellem - Rolf Kirste
4 169,5   Tor Inge Iversen - Halvor Fjørtoft
5 168,7   Bjørn Simonsen - Olve Gravråk
6 168,4   Steinar Hofstad - Geir Aasenden
7 167,9   Pål Harreschou - Sven Erik Andresen
8 167,8   Henrik Lund - Audun Follestad
9 167,5   Dag Halvorsen - Asle Lütken

Alle detaljer finnes her>>>>>

Mandag 13.05.19

 Seier til Thorfinn og Arne i kveld

2018 - Eva Hagen Årets Bridgeildsjel

Eva Hagen mottok prisen Årets Bridgeildsjel 2018 til trampeklapp under bridgefesten under Norsk Bridgefestival. Eva holdt takketale, og understreket viktigheten av å skape trivsel i klubben - også for de som er nye og usikre. 

3. Kveld Sommerbridge

Fortsatt godt oppmøte på sommerbridgen med 13 par i kveld. Vinner ble Tore Berg og Brage Sæther som vant knepent foran Jan Egil Løhre og Jøran Aunan. Siste plass på pallen og siste premie gikk til Arnfinn Bolland og Trond Stafne.Etter 3 kvelder er det tett i teten, men Johan Blekesmark har spilt jevnt og godt og leder 0,17% foran Randulf Aunan med John Andreassen på tredje. Kun 6 spillere har 3 kvelder så langt.

Helge og Lars Magne vann 5.Kveld av Handicaptuirnering 13.05.19!

 Jorunn og Inge på fin 2.plass! :)

Vinturnering dei 2 neste kveldane. Møt opp! :)

Sølv til SVERIGE i Kina


Lagturneringen i IMSA WORLD MASTERS ble avsluttet torsdag.

Kina ble for sterke for Norge i bronsefinalen. Vårt lag tapte med 43 IMP over 48 spill. I finalen hadde Nederland god kontroll mot Frankrike og vant med 38 IMP. 

Pallen i klassen for menn, NEDERLAND til topps

I klassen for damer ble Sverige nr. 2 i grunnspillet og kom seg til finalen. Det skjedde imidlertid med minimal margin, 0,16 VP foran Kina! Det polske damelaget virket bunnsolide i grunnspillet, og i finalen var svenskene et godt stykke unna hele veien. Selv et sterkt svensk siste sett hjalp ikke. Polens seiersmargin ble på 38 IMP.

På Sveriges sølvlag spilte foruten "halvt norske" Kathrine Bertheau disse spillerne: Cecilia Rimstedt, Ida Grønkvist, Maria Grønkvist, Catharina Ahlesved og Jessica Larsson. 

England som ble klart sist i grunnspillet tok seg sammen i bronesfinalen og slo Kina.

 

Pallen i kvinneklassen.

Alle resultatene, spilldiagrammer, bulletiner osv. kan du finne på mesterskapssiden, her. 

Selv om det er høyt nivå i denne turneringen må det være lov å si at Norge skuffet litt. Det er tydelig at det norske laget i peridoer er på høyde med de andre, men resultatene totalt sett taler et tydelig språk. Norge startet godt med seier over Kina i åpningskampen. Så ble det nok en seier, og det mot knallsterke Nederland som til slutt vant mesterskapet. Det så veldig lovende ut, men etter det ble det en lang rekke tapte kamper. 

Det gir ingen mening å "synse" for mye om hva som kan være årsaken til den svake utviklingen utover i dette mesterskapet. Forhåpentligvis kan det komme noen kommentarer fra spillerne. Uansett resultat er det opplagt at dette var en meget god gjennomkjøring for det norske landslaget før VM senere i år. 

Sjansen for at de norske deltakerne kan dra hjem med edelt metall er ikke over. Fredag og lørdag spilles det parmesterskap. Vi krysser fingre og håper på norsk medalje!