Avansert søk


Ny nyhetsartikkel

 På Årsmøtet den 19.03.19 ble det ikke valgt ny formann i klubben. Ingen var villige til å ta på seg den jobben. Det vil derfor bli avholdt et Ekstraordinært Årsmøte  tirsdag den 26.03.19, hvor det skal avgjøres om klubben skal drives videre eller legges ned.  Alle medlemmer med interesse for klubben anmodes om å komme.  Det vil bli vanlig spillekveld (den siste ??) etter møtet.

Klubbmesterskapet

Ludvig har i sin siste blogg tatt i bruk alle nordnorske bainnord for å beskrive de uhyrlige fordelingshendene vi hadde på første kveld av klubbmesterskapet (Facebook: Kolbotn bridge). Men "hain tykje" så ikke ut til å hindre Elisabeth og Ludvig i å ta en klar ledelse etter første kveld. Se under Resultater for komplett liste).

Over middels kom:

1. Ludvig Kristoffersen - Elisabeth Johansen  53. 2. Anna Malinowski - Herman Larsen  39.  3. Rolf Thorsen - Gøte Bertelsen  26.  4. Roar Larsen - Leif Larsen  24.  5. Agnethe Kjensli - Grethe Kjensli  19.  6. Willy Nilsen - Bjarne Erlandsen 14.  7. Andreas Jansen - Per Storjord  12.  8. Knut Karlsen - Leif Jansen  7.  8. Torstein Kjærvik - Tore Haraldsen  7.   

Åtte bord var gledelig. Rolf og Gøte spilte støtt hele kvelden og ligger på en flott tredjeplass!     Herman og Anna har etter en noe treg start lagt seg i pos før siste kveld. Rolf og Simon var ikke heldig med monsterhendene og får det tøft siste kveld for å være med i toppen. Det samme med Kolbjørn og Niels Chr.  Hyggelig å se Willy i klubben igjen og makkerskapet med Tore så ut til å fungere fremdeles. 

Selv fikk jeg en ny overraskelse i dette rare spille vi bedriver: Skvist i utspillet , av Hege    Hun spiller ut spar Konge mot min 3 NT. Torill legger ned gode kort: AJ53, 742, KQ9, KJ6.  Jeg sitter med --, AKQ9, A742, A742, A8543.  Spar Ess legges i bordet og er utsatt for den store gjettekonkurransen! Da jeg valgte å kaste hjerter 9 og spille kløver til Esset, så ble det kun 10 stikk og delt bånn. Ruter og hjerter satt 3-3 og med kløver mot Kongen kan du safespille fargen for en taper. 

Hege meldte ikke inn 2 spar så hun slapp å gå 1100 i beit slik som Bjarne - Wiily og Agnethe og Grethe. KQ9862, 1083, J83,10 kan vel være fristende selv i sonen?   

I nest siste runde mot lederparet åpnet jeg med 1 spar på Q983, AK3,QJ6, AK6. (Spill 22). Ludvig meldte 1 spar! Torill var med og meldte 1 NT. Elisabeth støttet til 2 spar og jeg lurte på å doble etter Torills 1 NT, men da hadde vi gått glipp av en morsomhet. Jeg meldte 3 NT pga av soneforholdene og Elisabeth spilte ut spar J. Torill satt med K642, 764,K93,Q108 og lot knekten løpe til kongen. Spar til 9 stakk Ludvig med esset og vridde hjerter. I sluttpos sa Torill til Ludvig at han fikk for spar 10 - for han måtte jo ha 4 kort spar etter innmeldingen (15 spar i denne stokken)   !

Ja, du kan å kaste blår i øynene på damene, Ludvg. 10 stikk i 3 NT på 4-4 i spar ga delt topp med Simon og Rolf.

Bridge handler om å skape bilder i motpartens hode -  jmf  "falske nyheter"! Det er skrevet mye om det i bridgebøkene. 

I spill 23 åpnet Elisabeth i 2 NT og etter overføring endte de i 6 spar. Jeg skulle spille ut fra 73, 98543. A1083,76. Hjerter 9 var safe og kjedlig så jeg stolte på Roy og Løwe og la ned ruter  ess etter slagordet:" Ruter ut mot alle slemmer"! Bingo da Torill hadde kongen - vel en ufortjent flaksetopp.

I tredje spill (24) åpnet jeg i 1 sp og Torill kom i 3 NT som resten av salen. Men Ludvig doblet for utspill av åpningsfarge = spar. Elisabeth var ikke med på den, men kløver dame ga ingen favør. I desperasjon for å få kontrakten gikk Torill en ekstra bei, men doblingen hadde gitt topp uansett da alle gikk 1 beit udoblet. Godt satset av Ludvig som reddet runden til corner    .

 

KM-går søndag. Beskjeden deltakelse ser det ut til, som forøvrig i landet ellers.Klubbspillerne gidder ikke stille lenger, selv i Follo med den kjempedeltagelsen i KM-lag!  Hvorfor er det slik? Må det hele omorganiseres for å trekke spillere? 

Ludvig og Andreas ser ut til å være i storform etter en kjempeseier i Kolbotn på tirsdag. Kunne vel vært på tide med en NM-finale for ungdommen!

Lykke til for alle Skispillere!

 

SIMULTAN 21. MARS 2019 - SEIER TIL CORNELIUSSEN/VINCENT

Det ble spilt simultanturnering og det møtte 12 par. Vidar og Kolbjørn vant turneringen med 68,3% foran Sigurd og Marius på 2. plass med 67,1%. Svein B. og Eirik Eskild gjorde en sterk innspurt og kapret siste plass på pallen med 54,2%. Det vises til fullstendig resultatliste på hjemmesiden.

Vi gratulerer vinnerne!

Neste torsdag ønsker vi velkommen til 8. kveld av klubbmesterskapet.

Finurlige spill

 Det ble sagt om den engelske gentleman Harrison-Gray at for ham var bridgen enkel; Han hadde spilt sy mye bridge at han hadde begynt på en ny runde av 

Årets generalforsamling

Årsmøtet ble gjennomført i forkant av spillekvelden 21. mars. Klubbens leder ble utnevnt til ordstyrer og ledet møtet gjennom sakslisten. Årsberetningen ble godkjent med et par tilføyelser. Regnskapet ble godkjent med er overskudd på drøyt 23.000 - takket være grasrotandelen. Noen bemerkninger om oppsettet av resultatrapporten ble tatt til etterretning. Styremedlemmer på valg ble gjenvalgt ved akklamasjon. I tillegg ble det valgt ett varamedlem. Nytt styre er da som følgende: Leder; Jon Richardsen, Nestleder; Bjørn Sundeng, Kasserer Anniken Bremer Hansen, Sekretær Steinar Kristensen, Styremedlem Steinar Nordli, Vara; Inger Roset.

Revidert årsberetning vil bli lagt ut her på siden så snart den er rettet og underskrevet.

 

Finurlige spill

Det ble sagt om den engelske gentlemanspilleren Harrison-Gray at for ham var bridgen lett. Han hadde spilt alle de 53,644,737,765,488,792,839,237,440,000 forskjellige hender det er mulig å få i bridge. På slutten av sin karriere hadde han begynt på runde 2  - og  husket alle fordelingene! Herman nærmer seg vel han også, men torsdag fikk han også en ny opplevelse:

Spill 6Herman og Anna mot Steinar og Berit. 

K652

KQ105

Q874

K

Q1043 AJ7

986432 AJ7

J6 A953

2 J63

98

--

K102

AQ1098754

 

Herman kom i 4 hjerter i Vest og Berit var som vanlig snill; hun unnlot å doble - dog kostet det bare 1 pong her.

Han fikk kløver Konge ut - som stod. Ruter fra Berit som Herman stakk med Esset. Når han nå spilte en kløver fra bordet og kaste ruter Knekt, så var Berit i Nord skvist i tre farger: Uansett hva hun legger så koster det et stikk!   Skvis stikk 3! 

Men godt gjort av Steinar å ikke melde 5 kløver! 

Torsdag 21. mars Simultan

Bjørn Sverre og Hans best på klubbkvelden da vi spilte Simultan. Det var  siste kveld på klubbturneringa som også ble vunnet av disse to karene.

 

Bjørn Sverre – Hans    304,69

Øyvind K - Magne        271,84

Yngve – Per Ivar          263,21

Werner - Ole Ingar        262

Ole Johnny – Bjørn      261,07

Olav Arne – Øyvind S  257,29

Turid                             249,61

Ola - Olav                      235,43

Gunnhild – Kirstin         207,83

2 FRA OSS PÅ PALLEN I KM PAR

Vicky og Odd Arne tok en overlegen seier i KM par.

Men også meget bra av Frode og Roar som ble nr. 3.

Da Vicky ikke får sjangs til og spille NM finalen rykker Roar og Frode opp og tar den plassen.

Fornøyde spillere.

Resultatene kan du se HER

Årsmøtebridge - seier til gjestepar

Bridgen etter årsmøtet samlet hele 7 bord og det er gledelig. Det var tett i toppen. Vant gjorde gjesteparet Andre Hagen og Bjørn Myhr fra Haga og Aurskog BK med drøyt 60 %, foran Inger og Bjarne og John Roar i par med Henrik Thuroczy på delt 2. plass med drøyt 58 %.

Du finner fullstendig resultatliste og spillene HER.

Sesongen fortsetter nå med løskvelder fram til sesongavslutningen den 25. april. Det blir selvsagt ikke bridge i påskeuka.