Avansert søk


Geir spiller inn rett mann

Det var igjen duket for simultan på tirsdag, og selv om de underveis måtte jobbe seg oppover vant Geir og Odd Harald formidabelt, ikke minst på grunn av en knallrunde mot undertegnede og makker. Underveis meldte de seg også stilfullt opp i 7sp, selve toppkontrakten, og vant hele 191,6p på dette ene spillet (mot fattige 30p for de som bare var i 4sp). Godt meldt og artig å se at redaktørens slemkurs har båret frukter. Disse to "slemme" guttene havnet til slutt på en svært god 3. plass i simultanregnskapet, vi gratulerer!

Resultater fra simultan kan du finne HER

Geir satte undertegnede på en vanskelig prøve da han ble spillefører i 3NT i dette spillet:

Etter åpning 1NT i syd hopper Odd Harald like gjerne helt ut. Liten hjerter ut fra meg går til K i bordet, makker markerer for dobbelton. Deretter plukker syd opp fire stikk i kløver, med dama fiska opp hos øst. Øst viser styrke med liten ruter. Geir tar for sin andre hjerterhonnør, deretter spiller han en spar til 9'eren på hånda, som jeg vinner i vest. Hva fortsetter du med?

Mesterligaen - italiensk dominans igjen?


European Champions Cup er bridgens mesterliga for de nasjonale klubbmestrene i de best rangerte nasjonene i Europa. Tolv lag deltar, og for Norge deltar Heimdal BK med disse spillerne: Allan Livgård, Terje Aa, Per Erik Austberg, Jan Tore Berg, Glenn Grøtheim og Petter Tøndel.

Turneringen foregår i Zagreb, Croatia fra 10. til 12. november. Lagene spiller først en Round Robin (alle mot alle). Deretter blir de plassert i grupper etter hvilken plassering de fikk i grunnspillet, og det spilles utslagskamper om plassene fra 1 til 4, 5 til 8 og 9 til 12.

Dette prestisjetunge mesterskapet har vært nesten totaldominert av italienske lag. I år er det endel litt ukjente navn (for meg) på startlisten, men også en fem-seks kanonlag med mange verdensjerner. Blant dem finner vi Helness-Helgemo som spiller for Monaco.

Norges lag bør kunne hevde seg, og det første målet må være å plassere seg på topp-4. I utslagskampene som følger kan jo alt skje!  

Vi tar med et spill fra fjorårets finale som var mellom de italienske og nederlandske mestrene, begge lag smekkfulle av verdensmestre. Finalen viste seg å bli nesten enveiskjøring, italienerne vant soleklart etter et siste sett hvor det ble 68-0! Dette er kampens første spill.

Giver nord, ingen i sonen


Hva tenker du idet din makker åpner med 3 spar? Dette er i stor grad et stilspørsmål. Hvor svak kan 3 spar være utenfor sonen? Hvor sterk kan en slik melding være? Mange ønsker å spille med en aggressiv stil når det gjelder sperremeldinger. Det har mye for seg, og å sette press på motparten så ofte som mulig kan ofte være det riktige. Problemet ikke så mange tenker på er at det kan bli for stort sprang mellom de dårligste kortene man kan ha for sperremeldingen, og de beste. Da kan det bli for mye gjetting for svarhånden. 

Den italienske syd passet på 3 spar, nederlenderen løftet til 4 spar.


Det var en sprek sperreåpning av nord ved begge bord. Mange av leserne ville vel nøyd seg med svake 2 spar vil jeg tro. Men dette er altså et stilspørsmål.

Mot Nederlands 4 spar kom kløver konge i utspill. Det var langt fram til ti stikk, og nederlenderen trodde ikke han ville kunne vinne utgangen om kløveren satt 5-1, så han lasjerte. Øst greide å lese sitsen, så i andre stikk kom det kløver til trumf hos vest. Han spilte trumf tilbake til østs ess, og vest fikk nok en kløverstjeling. Det endte med to bet, Italia +100.

Ved det andre bordet kom også kløver konge i utspill, der altså mot 3 spar. Italieneren stakk og spilte spar til tieren. At den dro esset var gode nyheter. Øst klarte ikke å lese kløversitsen og skiftet til liten ruter. Da spillefører gjettet riktig og la knekten var han ovenpå, kontrakten stod etter dette. Og da han endte opp med ti stikk der det ble åtte stikk ved det andre bordet var trenden for finalen satt med det samme.

Vi følger selsagt med på årets Champions Cup, og det kan du gjøre også på BBO-overføringene som starter i morgen, torsdag.

Adventskalender på BAKbridge

Nå nærmer det seg jul med stormskritt, og hva passer vel bedre til ventetiden enn en adventskalender?

 

 

Derfor vil jeg hver søndag/mandag i advent legge ut et lite sett med bridgeoppgaver på siden her, med litt variert vanskelighetsgrad. Fasiten kommer uken etter, sammen med nye oppgaver. Siden det ennå er en drøy uke til første søndag i advent, får dere derfor to uker på å sende inn løsningsforslag til første oppgavesett (til meg enten på mail (bakke95@hotmail.com) eller på face).

 

 

Den som gjør det best over 4 sett vinner, i tillegg til heder og ære, 2 flakslodd. I tillegg vil en tilfeldig som har svart på alle oppgavesettene, bli trukket ut til å vinne to flakslodd. Så det er bare å sende inn løsningsforslag, selv om du ikke er sikker på at du har fasiten.

 

 

Trykk på les mer for å åpne første kalenderluke

Årets julebord 2016


Alle våre medlemmer ønskes velkommen til årets julebord

Fredag 9.12.2016 kl 18:00 i våre lokaler.

For 400,- bli det severt nok mat og drikke og vi spiller 18-21 spill med trukne makkere.!

Påmelding til Odd Haugland.

Vel møtt alle sammen! 

PS! Siste spillekveld blir tirsdag 13.12.2016, før vi begynner igjen tirsdag 3.1.2017!

Simultan mandag 21. november + Adventskalender

På mandag 21. november blir det simultanlandskamp mot Sverige. Det blir vanlig klubbspilling som vanlig, men alle resultatene i Norge blir også sammenlignet med klubber i Sverige! Her er det mange klubbpoeng å hente for de som gjør det bra!

 

Ellers vil jeg oppfordre til å sjekke ut adventskalenderen som kommer på BAKbridge. Se mer info under BAKbridge.

 

Husk også å melde dere på til juleavslutningen under! Det blir nok kjekt som alltids!

Brynjar

 Fjerde kveld av høstturneringen ble vunnet av Håkon og Alexander , med Torfinn og Torgrim på andre plass.

Sammenlagt leder Bjørn og Ann Karin, med Brynjar og Egil på andreplass.

Enkel avtale etter makker har åpnet i 1 Grand

Du sitter med HHxxxx i kløver ,ruter ,hjerter eller spar og har ikke andre bildekort mulig du har en knekt men det er ikke nødvendig og ser at makker åpner med 1 Grand aha overføring er en god tanke men hva om vi tar med en ny variant som forteller makker vår hele handa med 1 enkel melding ? Jo det kan vi nå vi melder enkelt og greit 3kl,ru,hj eller sp det viser HHXXXX i fargen du melder (AK.AQ,KQ) Da kan makker telle stikk om han har en hønnør i den fargen og stopper i resten kan han melde 3 nt med 9 stikk (6 stikk i fargen din ) om du melder 3 hj/sp kan han vurdere 4 i major . Dette skulle være nokså enkelt å lære dere bruker ikke hoppmeldinger etter1nt åpning til noe fra før heller . NB Har makker ikke tilpass i di farge bare passer han meldingen med xx i fargen vet man at det blir vanskelig. Noen som kunne tenke seg å bruke dette ?? Dette skjer ikke så ofte men er nyttig og hjelpsomt på veien videre i karrieren deres :)