Avansert søk


Hva er en god løft?


Parturneringer avgjøres av helt andre typer spill enn lag. I lag jager vi alt som ligner utganger og vil være i alle som er i nærheten av 50%. I en parturnering med ujevnt felt, er dette ikke vinnende taktikk. Der skal gode par være i normalkontrakten og vinne på å ta maks stikk både i egne kontrakter og i motspill. Hvis man er alene om å ta ti stikk i spar, er toppen like mye verdt om du spiller delkontrakt eller utgang. I lag er det 1 IMP forskjell på 140 og 170, men ti ganger så mye differanse på 140 og 620.

Hva synes du om øst sin hånd i spillet under? Er den verdt 2hj (god løft til 2sp) eller holder det å melde 2sp (normalt trekort og va 6-9 hp). Logg deg på å svar eller send en mail til meg så legger jeg ut.

2014 sesongen er i gang!

Da er sesongen for 2014 i gang. Spilletid er torsdager kl. 18.00 på Solstad Hotell.

Vi minner om at det avholdes ekstraordinært årsmøte i Gol Bridgeklubb torsdag 25. september kl. 18.00 på Solstad Hotell.

NBF

3-kvelds turnering

Olav og Harry vant 3-kvelds sammenlagt

 

Olav og Harry vant 3.kveld av 3-kvelds 8.oktober (Simultanturnering)

  • Jan T og Roald beste Melandsknekter på Landssimultan med 3.plass

Tor-Bjørn og Harald vant 2.kveld av 3-kvelds 1.oktober 

Leif og Helge vant 1. kveld av 3-kvelds 24.november

 

 

 

 

 

Høstsesongen

Høstsesongen er godt i gang. Alle bridgespillere er velkomne til å spille en eller flere kvelder. Vi spiller enkvelds parturneringer med par- eller IMP-beregning og forbundets simultanturneringer. Ta en titt på terminlista.

Noe galt med terrenget!!


Nå kartet ikke stemmer med terrenget, har vi bridgespillere (meg selv inkludert) lett for å skylde på terrenget.



I det siste har jeg skrevet om at jeg ikke er fornøyd med mange meldingsforløp etter åpning 1kl. Når det går f.eks

1kl - 1sp * ("overføring" til 1NT)
1NT

synes jeg det blir gjettverk om vi skal spille med eller uten trumf.

Det sammen med

1kl - (innhopp) - ?

og makkeren til åpneren ikke har major. Da bir det tust.

Derfor har jeg tenkt høyt om det kan lønne seg å åpne med 1ru på f.eks 3-2-4-4 hender, siden en ofte ikke får vist noen farger ved å åpne med 1kl. Om dette har  noe for seg eller om det er mitt vanlige vas, vet jeg ikke. I går skulle jeg i alle fall teste.


  Jeg åpnet i første hånd med 1ru. Syd doblet opplysende. Jeg kan nesten ikke korsfeste luringen for hans pass og Nils Kvangraven i nord hadde flaks som vanlig når han passet. Det er sikkert rett av meg å prøve å finne en flukt, men erfaringen her er at det er ofte å løpe fra asken til ilden.

Jeg fikk et stikk for mye og gikk "bare" 800. Det var minus 56 i fembords IMPS ACROSS THE FIELD.

Neste gang har makker motsatt fordeling i minor og da kommer jeg sterkt tilbake.