Avansert søk


Tirsdagens kamper - BBO kl 17:20


Tirsdagen gir oss en BBO-kamp med det norske flagget, det åpne laget møter Østerrike på BBO kl 17.20. Monaco med Geir og Tor på laget spiller de to første kampene for dagen på BBO, men det er tvilsomt om vi får se Geir og Tor da Tor har blitt syk med det som sannsynligvis er omgangssjuke. Vi ønsker deg god bedring Tor!

Alle tirsdagens kamper:

Klokkeslett Klasse Motstander Lag Norge  
10:30 Åpen Portugal Brogeland - Lindqvist og Hoftaniska - Charlsen  
10:30 Damer Sverige Harding - Fuglestad og Helness - Wennevold  
10:30 Senior Irland Mæsel - Mæsel og Anderssen - Marstrander  
         
14:30 Åpen Skottland    
14:30 Damer Libanon    
14:30 Senior Monrad    
         
17:20 Åpen Østerrike   BBO
17:20 Damer Polen    
17:20 Senior Monrad*    
* Monrad betyr at du møter laget som ligger nærmest deg på resultatlisten som du ikke har møtt før. 

BBO sendes forøvrig også med bilder live fra bordet. Besøk livebridge.net når Norge møter Østerrike og se våre gutter live in action!

Granberget på nett!

Sommerbridgen er i full gang, og nå når bridgefestivalen er unnagjort er neste fokus på dette. Vi arrangerer på Tune hver tirsdag kl. 1830, og får vi opp farta litt blir det heller ikke så sent. Såpass skylder vi våre gjester over kjølen. Hvis jeg har skjønt rett så regnes det ut kretspoeng ved fire eller flere fulle bord. Vinnerne hver tirsdag får Flax-lodd hver, så dette kan bli rett så innbringende. I tillegg konkurreres det om plass i sommerbridge-finalen i september, og om en tusenlapp til beste sommerbridge-spiller på Tune gjennom sesongen. Velkommen!

Tordenvær slo ut kommunikasjonen på ulikt vis i Granberget for to uker siden, og dermed har det vært (gledelig?) stilt fra den kanten i det siste. Men når Frank fikk dreisen på et motspill i går kveld var han plutselig snar med å komme seg på nett igjen; her er det tydelig at  han fisker etter noen rosende ord på nettet. Et par slike godspill til så vil han antagelig ha glemt både Listhaug og landbruksoppgjøret også.

Vinner du 5sp?


 

  Det ser ut som det er tre tapere mot 5sp, men så oppdager du at vest ikke har noe inntak til kløveren sin. Fantoni spilte slik etter kløverkongen ut:

Han stakk med kløveresset, to ganger spar inne i bordet og ruter mot hånda. Øst stakk og prøvde å ta for hjerteresset.Syd stjal, kasta en kløver på ruterkongen og en til på ruterknekten. Nå var det akkurat nok trumf til å stjele de tre kløverne på hånda - 11 stikk.




Tor Helness i øst var tilsynelatende superflink ta han la liten på ruter 9. Bessis gikk opp på kongen og smilte en stund da har trodde han hadde lurt Tor. Teller du tapere på hånda, så har du tre i kløver og tre  i ruter, men bare tre trumfer igjen. Da ble det ei beit likevel.

Vinnende plan er nesten som i det andre rommet. La ruter 9 vinne stikket, stjel en hjerter, spill ruterkongen og kast en kløver. Øst vinner og spiller sikkert mer hjerter til nest siste trumf på hånda. Så ruterknekten og kast enda en kløver. Nå blir ruter 10 det ellevte stikket.


____________________________________________________________________________________________

Ujålete av Fantoni - Nunes

Jeg kan ikke noe for det, men jeg liker slike spill som under. Noen ganger peiser en bare på og melder med hjertet. I Norges kamp meldte begge bord en haug med ganger. Det ene bordet stoppet i 3NT og det andre i 4sp.


Mandag 23.06.14

 Seier til Arne Aarø og Lars Mosby i kveld. Vi gratulerer

Partnerbytte ranking

Etter 5 spillekvelder har vi følgende rankingliste:


   
Bjørn Håkon Mosbæk 4
Jytte Inge Skolleborg 4
Wenche Guttormsen 4
Didrik Ueland 3
Erik Solberg 3
Hans Hofgaard 3
Hilde Brække 3
Roald Amundsen 3
Stein Bråthen 3

Noen turneringer trekker folk, mens andre ikke


Hva som gjør dette, vet jeg rett og slett ikke. Sannsynligvis har det mye med timing å gjøre. Rett type turnering, på rett sted til rett tid. Så er det et forhold som viser seg gang på gang. De turneringene hvor det begynner å melde seg på folk tidlig, de trekker gjerne enda mer. Det virker som bridgespillere vil være med der de andre er. Hvis en turneringer ikke får påmelding tidig, sitter mange på gjerdet og venter.

Om det var disse grunnene som var avgjørende, vet jeg ikke. Uansett er det trist at den tradisjonsrike STOREFJELL-TURNERINGA måtte kaste inn håndkleet grunnet kun 13 påmeldte par noen dager før start. 

LANDSLAGSSAMINGA i Lindesnes trekker heller ikke mer enn 19 par pr. i dag. (onsdag). Det er ikke for seint å melde seg på og det gjør du HER:

En turnering som virkelig får det til å svinge, er SKIEN OPEN. Der er det allerede 40 påmeldte par og arrangøren forteller om at de siste ti som vil være med, må hive seg rundt. Påmelding ved å trykke på bildet under.

St.Hans i Notodden....

....ble "høytidelig" feiret med bridgespilling. Vi var 9 par med lokale og de trofaste gjester som kommer til oss. Festen ble vunnnet av Ivar og Kari ! Gratulerer. Disse to vant ganske klart foran resten av røkla :)

Kan forvørig si at Ivar har mast mye om sammenlagtlista i Sommerturneringen....etter vi oppdaterte den skjønner jeg hvorfor..... 

Ellers fulgte vi nøye med på Livescoren til Norge i EM. For dere som ikke har funnet dette ligger disse her:


Her kan du velge mellom de ulike gruppene (velg running scores)


Det finnes to veldig fine "blogger" som skriver masse om spill og generell info til denne turneringen. Du finner de her: 

Her kan du velge mellom Snorre sin blogg eller den offisielle siden som Allan skriver om. Nils Kvangraven spiller i Åpen klasse.

Her kan du lese litt om hans inntrykk der nede. Det er MASSE fint å lese...så kos deg med dette resten av EM :)

Ellers må jeg si at jeg spilte med Runar idag. Det er jo en "coming man" og er lærevillig. Vi spilte systemet til Arild og meg. Noe som er litt avansert (lnkluderer for meg også) men vi prøvde og her er et spill der Runar vurderte korta fint:

 

 

Hva melder du?


Makker åpner med 2kl og du har følgende kort.

54
5
D943
E98654

Hva svarer du når jeg forteller deg at:

  • 2kl-åpningen din kan inneholde 20-21 NT. (2NT i åpning viser 22-24)
  • Hvis du melder 2ru er 3kl nytt avslag over 2hj/2sp

  
  Hvis du velger å melde 3kl. hva svarer du på 3hj og 3sp fra åpneren?
 
 

Ti svenske melderunder


og da finner de vel ut av det de trenger?

Nei, dessverre er det ikke alltid lengden det kommer an på. Fredrik Nystrøm hadde et spørsmål til makker. "Hvis du sparkontroll og et ess, da kan vi spille 6kl?" . Han fikk for så vidt svar på det han lurte på, men da var de allerede i 5ru! Noen ganger er det best å spill 1430 svar på Blackwood, mens andre ganger er det 0314 som funker. Nå prøvde de å buklande i 5NT, men Bessis var frampå med rødlappen når han skjønte at makker hadde majoressene. Hans hjerterkonge var beita i 5NT, denne gangen mange beit om NS hadde stoppet der. 




På det andre bordet gikk det omtrent likt til syd hadde reversert i ruter. Da hoppa nord til 5kl og meldingene stoppa der. Jeg skal ikke lære noen i hele verden å melde, men jeg føler at svensken i nord avga minst et cuebid for mye med sin essløse hånd. Det er noen som mener at cuebid under utgang ikke nødvendigvis viser tillegg, men hvordan skal syd vite om nord har Exx,Exxx,x,xxxxx (7kl er nedbrett) eller den hånda han har?

Grand Prix - sluttresultat

Grand Prix - sluttresultat

Grand Prix 2013-14 er nå avsluttet, i og med at det ikke er noen forbundspoengturneringer kommende helg.

Vi gratulerer Lars Arthur Johansen, Rognan BK med en overlegen seier!