Avansert søk


God presseskikk

...har ført til at jeg ikke har skrevet så mye om forrige tirsdag. Men på siste bordet møtte jeg og makker to spillere med tunge jakkeslag av nåler og nips nok til å dekorere bordene i en middels nord-norsk konfirmasjon, mens de spilte som om de var nyerklærete kløvermestere. Dette holdt til å innkassere en deilig seier.

Under har jeg et spill du kan diskutere med favorittmakkeren, hvordan vil dere finne frem til slem i ruter med disse kortene?

Det er mange som lurer på om jeg har fått noen innspill på spill jeg legger ut. Det får jeg sjelden, men jeg kan røpe at en høyreist gudbrandsdøl bosatt på Armodshaugen er flink til å sende meg mail. Men jeg ønsker også flere innspill, og ingen innspill er for dårlige. Dere som møter meg ved bridgebordet vet også at jeg ikke er noen ekspert, men jeg samler gjerne kommentarer og mailer til en nyttig diskusjon som forhåpentligvis kan hjelpe flere av oss til å fobedre spillet vårt. Jeg prøver så langt som mulig å holde innsenderne anonym, såfremt du ikke heter Frank eller gjør andre rare ting ved bridgebordet.

Mailadressa mi er som vanlig yogiblues@hotmail.com

Rapport fra NM-finalen

Vidar Smith rapporterer følgende fra lag-finalen:

"Finale feltet holdt bra kvalitet med en fire til fem lag som kandidater til medalje.

Laget spilte godt og vi var medaljegutter hele tiden. Finalen besto stort sett bare av oppturer, den eneste nedturen er at Håvard har bestemt seg for å slutte å satse på bridge. Makkerskapet med Lars startet med sølv i par NM i 1996 og avsluttes med sølv i NM klubber 2014. Vil på lagets vegne benytte anledningen til å takke for alle stikk han har tatt for oss!! "

Vidar legger til at Jan Arve Moe har meget god greie på å tippe bridge!!

Når det gjelder gode spill fremhever han spill 9 og 14 i en god kamp mot Heimdal som ble årets Norgesmestere. Og i spill 8 mot Stavanger fikk vi se et vellykket utspill. Detaljene ser du ved å trykke "Les mere.."

Det åpne laget vinner igjen (kamp 4)


I dagens midtkamp har damelaget oversitt, mens åpent og senior spiller. Det åpne laget er ikke helt ferdig kampen, men går mot en fin seier mot hjemmelaget Kroatia. Seniorene gikk på sitt første tap mot Ungarn, men noen imp inn mot slutten berget til et anstendig tap.

Resultater:
Åpen: Norge - Kroatia 16,09 - 3,91 (52-26)
Damer: Oversitt
Senior: Norge - Ungarn 4,81 - 15,19 (19-40)



Rune Anderssen (t.v) og Peter Marstrander smiler selv om det ble tap mot Ungarn.

Slutt på sesongen

Det har vore dårleg frammøte dei siste kveldane, så no har vi bestemt at det får vera nok. Vi startar opp att i slutten av august. Fylg med på heimesida for nærare info.

Martnsbridge på Koppang 17. juli

Koppang BK inviterer til tradisjonell Martns-bridge 17. juli.

I stedet for å sitte på gjerdet og avvente til det siste (fordi du tenker at du er den eneste som gjør dette) så foreslår jeg at du og makker får ut fingeren og melder dere på med en gang. Flere ganger har vi sett turneringer bli avlyst fordi ingen har meldt seg på, selv om det etterpå har vist seg å være interesse for spilling. Tidlige påmeldinger fører også til flere påmeldinger, så her er det bare å slenge seg rundt.

Jeg og makker er påmeldt, uten at makker er informert. Det er også en mulighet, da får du også spilt med den du ønsker.

Påmelding skjer her: http://bridge.no/ruter/turneringsinfo/1/1074

Mens vi venter på Bridgetinget

Mens vi venter på Bridgetinget

Jeg har invitert Jostein Sørvoll og Jan Aasen til å komme med en uttalelse før Tinget neste helg (14. og 15.juni). Sørvoll skal ha et treff med sin viktigste  kamphøne (Eva Flått) i helga og rett etter det har han lovet å komme med en programerlæring. I hovedsak vil den dreie seg om.

  • Rollefordeling mellom Generalsekretær / administrasjon og styret
     
  • EM i Tromsø og de påfølgende Bridgefestivalene med fokus på økonomi.
     
  • Rekruttering
     




Jan Aasen sier at han ikke formelt er presidentkandidat siden valgkomiteen peker på Sørvoll. Det er vel hevet over en hver tvil at det kommer benkeforslag på Aasen, men inntil det er gjort ønsker han ikke å si noe mer enn det han sa til kretsene tidligere i vår da han stilte seg til disposisjon.

Jeg forundrer meg litt over at det ikke er mer fart rundt forberedelsene til årets ting. Det er ikke alltid det er en duell på den måten vi har i år når det gjelder presidentstillingen. Vi har en profilert næringslivsleder som ønsker å bruke sine erfaringer for bridgens beste. I tillegg har to nåveærende styremedlemmer knyttet sitt kandidatur til Sørvoll. På den andre banehalvdelen står Jan Aasen som snart har en mannsalders erfaring innen bridgeadministrasjon. Har har vært mye mer omstridt tidligere enn det virker som han er nå. I tillegg han har lagt ned et stort (vellykket) arbeid for å få EM i Bridge til Norge og Tromsø. Den jobben ønsker han å fullføre.

Presidentvalget er en sak. I tillegg er Bridgefestivalens framtid viktig. Der har vi endret turneringsprogrammet dramatisk og alle venter på å se hvordan det slår ut på deltakelsen.Økonomi og rekruttering er som alltid hete saker. Medlemsbladet "Norsk Bridge" koster over 750.000,- og det er tid for å beslutte om NBF skal finne andre kanaler å spre sin informasjon.
 


ALT FRA NM KLUBBER 2014

EM i bridge

Det er EM i bridge, og dette kan du følge live via BBO (nettsted for livespilling og live-overføringer). Norge har (kanskje) et bedre lag enn de har hatt de siste årene, og for den interesserte kan det være morsomt å se hvordan de beste vurderer korta, melder og spiller.

Bridgeforbundet har ellers gjemt unna ett par fine og oppdaterte bridge-blogger langt inne på nettsida si, og her kan de mest datakyndige av oss finne løpende referater fra EM med gode spillpoenger og lignende. Personlig synes jeg bridgeforbundet her bommer på satsinga si, hvorfor ikke lansere bridgebloggene sine på en mer tilgjengelig måte?

For å hjelpe forbundet legger jeg ut lenk til bloggene her: http://bridge.no/Laer-bridge/Blogger

Øvre Glåmdalen i full fyr

På Øiseth var det antydninger til håndgemeng, i Koppang sentrum blir det fortalt om heftige demonstrasjoner. Hvorfor?

Les tilbake på hjerterslemmen jeg la ut som et problem sist, der jeg legger frem en "sikker vei" til hjemgang. Ekstra hyggelig er det derfor å høre at engasjementet var på topp på sommerbridgen på Øiseth nå på mandag da storelvdøler og rendøler klødde seg kraftig i håret og etter heftige diskusjoner hadde kommet frem til at denne aldri kan stå med beste motspill. Og selvfølgelig har de rett, og jeg legger meg langflat i motpartens fartsretning for en redobla bet. Hvis motparten fint lasjerer trumfdama klarer ikke spillefører i det aktuelle spillet å kreve mer enn 11 stikk.

På vegne av fjellstrøka østafor ber jeg om tilgivelse til alle være venner i Øvre Glåmdalen.

Vennerøds gutter cruiser videre


Det åpne laget fortsetter sin seiersmarsj og slår et godt islandsk lag med 9 imp i kamp 5. Det var en tett og jevn kamp fra legge lag, og med den nye VP-skalaen er det da viktig å komme seirende ut. Det klarte Norge, og coach Geo Tislevoll var veldig fornøyd med at Norge vant mange småimp på overstikk i kontrakter. Laget er nå på 2. plass i sin gruppe med et snitt på nesten 15 VP. Ned til 10. plassen som betyr tidlig hjemreise er det nå rundt 25 VP. 

Damelaget vinner enda en kamp og viser at kampen mot Italia i går bare var et unntakstilfelle. Irland har overrasket alle og ligger godt an i dette EM, men mot Norge ble det tap med 5 imp. Opp til 6. plassen er det nå ca 11 VP for de norske damene, og det er det absolutt mulig å ta igjen. 

Seniorene lå lenge godt under mot Bulgaria i deres sjette kamp, men en god avslutning gjorde at det bare ble et 2-imps-tap. De ligger nå på 9. plass, men det er tett som haggel oppover, så muligheten for å klatre er gode. De har også bare møtt gode lag til nå, så snart kommer det enklere motstand. Ned til 11. plass er det ca 7 VP. Det er viktig å komme topp ti for å kvalifisere seg til finalespillet.

Resultater:
Åpen: Norge - Island 12,55 - 7,45 (27-18)
Damer: Norge - Irland 11,48 - 8,52 (32-27)
Senior: Norge - Bulgaria 9,39 - 10,61 (24-26)

Tor Bakke og Arve Farstad hadde et flott meldingsforløp i kampen mot Bulgaria:

Syd (Arve) Vest Nord (Tor) Øst
1 spar 2 kløver 2 hjerter pass
3 spar (kortfarge) dobler 4 kløver (cuebid) dobler
4 ruter (cuebid) pass 6 hjerter pass
pass pass    


Etter Arves hopp til 3 spar som viste singel spar og tilpass til hjerter kunne Tor i Nord se at her var det supertilpass. Han kontrollmeldte 4 kløver før makker viste rutercue. Tor "visste" nå at Arve hadde AK i ruter og god hjertertilpass. Dermed var det sannsynligvis bare en spartaper, så for å gjøre det enkelt hoppet han bare til 6 hjerter. Den kontrakten var det ikke mulig å bete, og 13 imp i riktig kolonne da bulgarene stoppet i 5 hjerter på det andre bordet.

Terje Lie og Nils Kåre Kvangraven kom ikke i 6hj etter følgende meldingsforløp:

Syd (Terje) Vest Nord (Nils Kåre) Øst
1NT pass 2 ruter (overføring til hjerter) pass
2 hjerter pass 4 kløver (kortfarge) pass
4NT (spm etter ess) pass 5 ruter (ett ess) pass
5 hjerter p. r.  


Terjes 1NT-åpning er kanskje ikke alles favoritt, men den single sparkongen er ofte et hold og hånda er innenfor styrkemessig. Når Nils Kåre hoppet til 4 kløver og viste kortfarge etter å ha overført vokste Terjes hånd inn i himmelen. Ingenting bortkastet i kløver, god trumfstøtte og en sekskortsfarge som gir mye stikk er rent snadder. 

Men nå ble Terje litt ivrig og gikk rett i Blackwood. Etter svaret fra makker visste det seg at de manglet to ess! Makker kan nemlig ha singelton i kløver, og da tar motparten de to første stikkene. Dermed ble det buklanding i 5 hjerter. Jeg spurte Terje om en forklaring og fikk dette svaret: "Min 4NT var forhastet, men jeg ble blind på at kortene mine passet så godt. Om jeg i stedet hadde meldt 4sp (cuebid) ville makker meldt 5 kløver som viser renons, og vi ville kommet i 6 hjerter. Men det var ikke i mine tanker at makker bare hadde ett ess først".


Terje Lie (midt i bildet) hadde det for travelt med å melde Blackwood!

Vikersund tok sølv i NM-lag

Buskerudlaget ser du på bildet og er fra venstre Øyvind Saur, Tormod Røren, Lars Allard, Vidar Smith, Håvard Jensen og Sigurd Evjen. Du kan lese mere om den fine innsatsen på http://nbfbuskerud.com/

 

Norgemestere ble Heimdal med Terje Aa, Lars Arthur Johansen, Allan Livgård, Glenn Grøtheim, Geir Helgemo og Erik Berg på laget.