Avansert søk


Damene slår tilbake! (Kamp 3)


Etter det forsmedelig tapet mot Italia i går slår damene tilbake med en solid seier mot Russland. Seniorene fortsetter sin seiersmars og vinner med nesten samme sifre mot Østerrike.

Resultater:
Åpen: Norge - Tyskland 10,61 - 9,39 (31-29)
Damer: Norge - Russland 17,17 - 2,83 (44-11)
Senior: Norge - Østerrike 17,31 - 2,69 (62-28)

Les fyldig dekning av Norge - Tyskland kampen i et annet blogginnlegg. 

Sommerbridge

Gratulerer til Arild og Geir med seier i A og til Ingebor og Jan Tore med seier i B.

Det ble en del korreksjoner i etterkant.  Spill13 var vridd ved et bord og i spill 27 var det bet i stedet for hjemgang på bord 1

Italiadama får får mye skryt, Snurr!


 Det sier både Martin Reinertsen og Kristian B Ellingsen i mail til meg. Her er det Kristian forteller:

______________________________________________________________________________________________

Hei Snorre

 
Fint at du supplerer Allan og skriver om spill fra EM. Masse godt lesestoff for oss som følger med. :)
 
Når det gjelder det siste spillet du skrev om fra kampen Norge - Italia i dameklassen tror jeg italieneren som spilte 3 NT fikk ufortjent mye skryt.
 
 
Spillet gikk likt ved begge bord fram til posisjonen over. Siv Thoresen var spillefører på det andre bordet. Begge spilleførerne spilte nå spar til 8eren, og Nord var inne på knekten. Også fortsettelsen var den samme ved begge bord, ruter til knekten i bordet. Spilleførerne har nå tatt 6 (0+2+3+1) stikk. Nå gjorde begge spilleførerne samme feil. De tok først korrekt for sparess, men glemte å ta av seg ruteress også! Om man tar for de to essene er man oppe i 8 stikk, og Nord kan velge om spillefører skal få det niende stikket på spar 10 på hånda eller spar 9 i bordet.
 
Mot Siv Thoresen spilte Nord våkent i mot og lasjerte sparfortsettelsen slik at Siv fikk for spar 10 på hånda. Nå hadde Siv kun hjerter og kløver igjen, og fikk ikke hentet stikk for ruter ess. Hun måtte gi Syd de tre siste stikkene. Ei beit.
 
I samme posisjon, med fire kort igjen, stakk Marianne opp med spar knekt, og måtte gi bordet for både spar ni og ruteress for hjemgang. Om Marianne hadde lasja hadde trekortsposisjonen blitt den samme for den italienske spilleføreren som den ble for Siv Thoresen. Innelåst på hånda og tvunget til å gi Syd resten uten å få med seg ruteresset.
 
Den eneste som virkelig besto dette spillet var altså den italienske nordspilleren Manara som møtte Siv Thoresen og Sølvi Remen i åpent rom. En drepende sparlasj i stikk 10.
 
 
 
Med vennlig hilsen
 
 
Kristian B. Ellingsen
 
906 66 459

Sommerbridge 3

Steinar og Nils-Otto vant kveldens spilling foran Øistein og Gunnar. De 3 beste ble:

1   18  58,3  Nils-Otto Eliassen - Steinar Høyby             
2 9 54,2 Øistein Olstad - Gunnar Flugind
3 8 53,7 Runa Rambøl Bye - Karin Halvorsen
8 53,7 Fredrik Korsen - Erik Kristian Haug

 

Mer Ernst&Young


Harald Gjellestad har sendt inn følgende spill som er publisert på nettsiden til Nils Kvangraven.

 

Jeg spilte nylig turneringen "Myrabeiten" med Helge Stornes, og underveis møtte vi Geir Brekka med makker da vi ledet og de lå på andre plass. Da dukket dette spillet opp:

N/Alle    Ø-V Brekka-Drivdal , N-S Stornes-Gjellestad

                                                                                       8 3 2

                                                                                       10 5 4 2

                                                                                       10 8 7 5

                                                                                        E 2

                                                           D 10                                                  E 7 5 4

                                                           D 9 7                                                 E K 8 5 3

                                                           Kn 9 4 3 2                                          E D

                                                           8 6 3                                                   Kn 9

                                                                                       K Kn 9 6

                                                                                       Kn

                                                                                       K 6

                                                                                       K D 10 7 5 4

Meldingene:

                                                         Stornes                    Brekka                Gjellestad                  Drivdal

                                                             N                             Ø                            S                             V

                                                         pass                          1 hj                        2 kl                          pass

                                                         pass                          dobl                        pass                       2 hj

                                                         pass rundt

Utspill kløver  konge til esset, kløver til damen og kløver ti som Geir trumfet. Så la han ned hjerter ess, og da knekten kom på, mistenkte han at den var singel. Han fortsatte med liten spar. Jeg stakk med kongen og spilte ny spar. Helge hadde kastet spar på tredje kløver. Nå leste Geir sitsen perfekt. Ruter til esset! ingen finesse Ny ruter til min konge som han regnet med. Spar fra meg trumfet han med damen, på ruter knekt kaste han spar ess, så trumf ni som sto, og Helges trumf ble fanget opp. Ypperlig kortlesning og flott spill! Det var parturnering så overstikket var viktig.

 

Sommerbridge 2014

IMG_0357.JPG16 par deltok i 4. spillekveld av Sommerbridgen 2014. Vinnere ble Kristian Barstad Ellingsen - Johnny Åsen foran Jarle Meløy - Jarle Hammer på andre og Tormod Hansen - Brynjar Berntsen på tredje.

Resultater og spill her

Gode vurderinger i senior


Det var langt fra alle parene som meldte denne slemmen og der Helge og Roald Mæsel spilte, var det over 25 IMP i sving på å gjøre rett. Israel stoppet i 3NT i åpent rom.

Helge oppvurderte hånda til 22-23 NT med den fine kløveren og ingen lavhonnører ellers. Da plasserte Roald seg i 6sp, men skjønte at nord var renons i kløver. Et fint uttak i 6NT redda ei SVÆR bøtte med poeng til Norge. 
  

 

Årsmøte

Samme styret som har sittet, ble gjenvalgt. Vi gratulerer lag "Jarno" med opprykk til 3. divisjon.

Vi spilte 27 spill etter møtet med servering av pizza. Vi trekte makkere.

1. Jan Ove Bernhardsen - Asbjørn Anthonsen   133

1. Thor Erik Hoftaniska - Paul Hoftaniska   133

3. Kjetil Persen - Arnfinn Hatlehol   120

4. Jan Arne Varsi - Jarno Mikael Johnsen   111

4. May Tove Iversen - Gudmund Øien   111

6. Svein Harald Johnsen - Tor Ivar Olsen   105

7. Trond Ravik - Britt Anne Iversen   102

8. Marit Zahl Jonassen - Ylva Helen Kvikstad   100

9. Geir Bygland - Britt Nilsen   94

10. Bernhard Iversen - Stig Andersen   71

Middels 108

Her blir det diskusjon!!


Thomas og Thor Erik dobla hjem 3ru med ti stikk, men det var helt opplagt at motparten hadde en misforståelse som gjorde at de kom dit. Under er spillet.

  Jeg kan ikke systemet til Thor Erik og Thomas så godt, men er ganske sikker på at 2hj enten viser hjerter eller 18-19 NT. 

Syd doblet og mente det helt sikkert som hjerter, mens nord oppfattet det som opplysende uten hjerter, hvis ikke hadde han selvsagt støttet hjerter. Nord hadde seks ruter og meldte den. Under over alle under hadde også makker ruter, så da buklandet de heldig i 3ru. 

Så vet jeg ingenting hva Thomas sine meldinger betyr. 2ru har sikkert mange betydninger, men passen på 2hj doblet og doblingen av 3ru vet jeg ikke hva han mente som. Jeg tipper at sekvensen ikke er avtalt.

Kroatene har opplagt hatt en misforståelse, men det er ikke forbudt å ha flaks. Dette er heller ikke en avtalt posisjon for NS, så da meldte nord ut fra det han mente var logisk. 

Det er strenge straffer for feil forklaring av systemet ditt, men når ting er uklart tror jeg det er vanskelig å komme noen vei. ØV var også opplagt ute på ukjent hav og fant ikke ut av sin svarte tilpass. 

Jeg er stygt redd -570 blir stående for Norge, men det kan hende scoren splittes.

Vi får se hva som skjer.
     
     

Resultater sommerbridge 3.6

På denne fine sommerdagen møtte det opp 28 par. Kirsti og Odd Arne gikk rett opp i teten og satt oppe gjennom hele turneringen. De hadde 2 negative runder med -9 mot Olav og Tore, samt Jan og Lars Erik. Ellers var det bare seire og mange tildels store. De nådde hele 67,9% score, og var i behørlig avstand ned til Olav og Tore på 2. plass. De hadde også en utmerket score på 65,9%. Bak disse 2 suverene par var det et lite sprang. Både Tom og Truls og Herman og Johnny klatret oppover på slutten og fikk 3 og 4 plassen. Wencke og Laila imponerte meg lenge. De satt i starten på bord 1 og 2, og hold seg lenge inne i salen på toppbordene. Møtte mange bra par, selv om det ble litt tøft på slutten, var det imponerende.