Avansert søk


Sommerbridge 2014

Starter på Lyngrillen 2.juni kl.18

2.pinsedag 9.juni holder vi stengt

Kamp 2 - 2 seire og 1 tap


Dagens siste kamp ga to fine seire i åpen- og seniorklassen, mens damene ble regelrett overkjørt av Italia. Jeg har ikke tenkt til å skrive om mange spill fra Italia-kampen, da mye av det som skjedde ikke var veldig god bridge. Italia traff på mange av sine avgjørelser, mens Norge hadde stang ut eller gjorde feil på alle valg de hadde. 

Åpen: Norge - Estland 15,56 - 4,44 (67 - 44)
Damer: Norge - Italia 0,00 - 20,00 (19 - 84)
Senior: Norge - Israel 13,75 - 6,25 (51 - 37)


Et flott spill av brødrene Mæsel

Din hånd er:
Q842
J865
Q
A832

Makker viser frem 22-24 NT og du skal legge en plan. Hvilke sluttkontrakt ser du for deg?

Dette er en hånd hvor det kan være rett med utgang i NT, spar eller hjerter eller slem i NT, spar, hjerter eller kløver. Roald Mæsel spurte med 3 kløver og fikk vite at makker hadde 4 kort spar. Da gjorde han det enkelt og gikk på mot slem. Etter å ha plassert makker i 6 sp dobler plutselig spilleren bak deg, og du må på nytt ta stilling til hva du skal gjøre.

Når en spiller dobler slem (og du vet dere ikke mangler noen ess) betyr det ofte at han er renons i en farge og håper med doblingen at makker klarer å spille ut den fargen. Videre har han ofte et sannsynlig stikk i en sidefarge. Står du med, redobler eller tar du ut?



Roald Mæsel tok ut i 6NT, og det var innertier når hele spillet så slik ut:

6 spar på Østs hånd var sjanseløst med kløver ut. Nord stjeler og må siden få et hjerterstikk. I 6NT var det fire sparstikk, to hjerterstikk (med KQ foran AT), to ruterstikk og fire kløverstikk. 13 velfortjente imp når israelerne stoppet i 3NT på det andre bordet.


 

Amerikatreff lørdag 21. juni


Lørdag 21. juni arrangerer Åsane BK sammen med Bergen Akademiske bridgeklubb en vennskapsturnering for 40 amerikanske bridgeturister. Vi planlegger en bridgeturnering med 40 par, henholdsvis 20 amerikanske par, 10 par fra Åsane, og 10 par fra Bergen Akademiske Bridgeklubb. Profilen er uformell, med fokus på det sosiale.
Førstemann til møllen. Blir gøy!
Program for arrangementet:
Lokasjon: USF verftet, Sardinen & sjøsiden bar
Middag: 17:30
Turnering: 19:00 – 22:00 (24 spill, avbrutt Mitchell der USA sitter fast NS og møter bare norske par ØV)
Startkontingent: kr 350,- Inkl. middag, turnering. Premiering til topp 6 amerikanske par og topp 6 norske par
Påmelding til
hilde.anita.larsen@gmail eller http://doodle.com/vcrq5bie4g9s5bn8

Alle meldte slem (oppdatert)


Jeg har ikke tenkt å gå i næringen til Allan's EM-blogg, men kommer til å "supplere" med ting jeg snapper opp fra Kroatia, mest de kampene Norge ikke spiller. Kommer jeg over fine norske prestasjoner, vil jeg selvsagt dele det. VISMA har satt opp en pris til beste spill og den har jeg tenkt å være med å kjempe om.

For dere som ikke har prøvd å referere LIVE fra en turnering, skal jeg hilse dere og si at det er krevende, både når det gjelder tid, mengde og kvalitet. Å skrive om et bridgespill tar mye mere tid enn de fleste av dere vil tro. Først skal en finne interessante spill, så skal en gjerne sjekke fakta før en skal finne spilldiagram og til slutt skrive på en måte som er både instruktivt, klargjørende og "fresh". Lykke til, Allan.

Jeg tar med et spill for å vise at nivået i EM er bra. Denne slemmen ble meldt og vunnet ved samtlige bord i Norge sin pulje. Kontrakten var slettes ikke opplagt, men med spardame og hjerterkongen i kapp var det selvsagt ingen som gikk beit. 6NT er en bedre kontrakt enn 6sp. Hvis f.eks sparen sitter D1087 bak EJ9, vil en oppdage det i tide og dermed kunne redde til corner ved å finne Dxx i ruter.
  




Kristoffer Hegge mailer og mener at

Hei Snurr. Jeg vil gjerne komme med mine tanker rundt slemspillet alle klarte å melde.


Jeg fikk ikke sett så mange spill på BBO i dag, men fulgte med da Marianne og Ann Karin meldte seg opp i 6 spar.
Ann Karin åpnet på 1 NT i syd med 14 solide poeng, og da er det vanskelig for Marianne å gi seg under slem. Det hele fortsatte slik:

1NT-2kl
2ru-3hj*
4sp-4NT
5ru-5hj
5sp-6sp

3 hj var smolen og 4 spar regner jeg med viser dårlige kort enn 3 spar. Blackwood, 1 ess, 5 hj spørsmål etter trumfdame som hun ikke hadde. Det er ikke lett for Marianne å se at 6 NT er en bedre kontrakt enn 6 spar, så dermed havnet de der.

Mitt forslag etter denne innledningen er å melde slik:

1NT - 2kl
2ru - 3hj*
3sp=3kort støtte 15-16 poeng ca
3NT= Vil spille 3 NT
4minor= Cuebid, 3kort støtte og maksimum (4hj etterpå blir ny overføring)
4major= Forslag til kontrakt.

Grunnen til at jeg vil gjøre det slik er for å holde det åpent for cuebid uavhengig om vi har maks eller min. Og noen ganger må vi melde 4 spar på dobbelton:

F.eks:

AQ
Q10x
Axxx
Axxx

På denne hånden vil det 9 av 10 ganger være nødvendig å ha spar som trumf når makker har har 5-4 i major og utgangskrav. Dermed mener jeg 4 spar etter smolen bør vise noe slikt. Hadde vi hatt en spar mer og en ruter mindre er hånden perfekt for 4 minor.

mvh
Kristoffer Hegge

___________________________________________________________________________________

   

Et annet poeng er at i de siste internasjonale mesterskapene har Italia spilt alle sine kamper på BBO. Jeg vet ikke sikkert hvorfor, men antar at det er rike bakmenn som har en finger med i spillet. Om dette har vært en fordel for Italia er vel mer sannsynlig enn ikke. Rutinerte spillere gjør ingenting av å spille for hele verden, mens andre kan ha en tendens til å gjøre dummere og rarere ting på BBO enn de kanskje ville gjort ellers.
Nå er frk. kaffe-Lavazza ute av styringen med det italienske laget og dermed ingen Italia på BBO i første runde. 

Seriemesterskapet

I kveld skal vinnerne av 4. divisjon Øst-Finnmark spille en stikkamp om opprykk til 3. divisjon mot Grong BK som ble nr. 2 i deres divisjon i Nord-Trøndelag.

Kampen spilles på BBO, og starter kl. 19.00. Der kan alle som ønsker logge seg inn å følge med.

Kampen vil bli spilt på veikontoret, i et klasserom med Asbjørn Anthonsen som observatør. I Trøndelag vil Kristoffer Hegge være observatør.

Laget "Jarno": Leif Sætrum - Jarno Mikael Johnsen, Jarl Kvikstad - Johnny Lund og Knut Busk - Jan Ove Bernhardsen.

I kveld stiller Knut Busk - Jan Ove Bernhardsen og Jarl Kvikstad - Johnny Lund.

Vi ønsker dem lykke til og håper på seier.

Sett press på motparten


Jeg leste med stor interesse Bocchi sitt innlegg for noen måneder siden om at han og makker Madalaa har valgt å utvide ulikhetene i bruk av konsvensjoner avhengig av soneforhold. I hvitt mot rødt har de blant annet kuttet ut svake to, fordi de åpner heller med 3hj enn 2hj på de hendene, fordi det er MYE verre å forsvare seg på 3-trinnet enn på 2-trinnet. Det er flere som har adoptert disse tankene. Her synes jeg franskmennene melder veldig bra.
  

  Mange grøsser kanskje over åpningen , men det er sånn det funker.

Øst må nesten melde inn og så følger syd opp med en glimrende 5hj. Vest har ingen peiling på hva som nå er rett og hvis makker har esser istedet for de lavhonnørene han aktuelt hadde, kunne 6sp fint vært en god kontrakt.

FEMUNDEN BRIDGEFESTIVAL 2014


Av Jo Gaute Åsgard

Hei!
 
Engerdal BK arrangerte Femund Bridgefestival sist helg, og med 16 lag på lørdag og 25 par søndag er vi kjempefornøyde. Dette er en klar økning fra de siste 3-4 åra hvor vi har hatt nedgang, og en flytting av festivaldato var nok avgjørende. Tidligere har vi gjennomført festivalen vår samtidig med Trondhjems-cupen første helga i mai. 
 
Dato for neste år er enda litt usikkert, men da ønsker vi at enda flere tar turen til fjells.
 
Lørdag vant Johnny Holmbakken, Bjørn Buer, Ove Andersbakken og Marius Bartnes med laget sitt som de kalte Real Madrid (senere på kvelden vant Real igjen...). Kristian Barstad Ellingsen og Harald Eide ble butlermestere. Søndag vant (igjen) Ove Andersbakken og Marius Bartnes. 
 
På hjemmesida vår kan dere lese et morsomt spill fra søndagen hvor Ove Andersbakken briljerer i 1NT-åpning:
http://www.bridgekrets.no/Kretser/NBF-OEsterdal/Klubber/Engerdal-BK/Nyheter
 
Her finner dere også fullstendige resultater fra både lørdag og søndag.
 
Mvh Jo-Gaute Åsgård, Engerdal BK

 

Et spill x 2


Spillet til Øyvind Saur fra Vikersund i lagfinalen mot norgesmesterne Heimdal 1 er innberettet av to skribenter. I sin gode Dagbladspalte skriver Peter Marstrander:

Skvis fra lagfinalen

Dagens spill er fra oppgjøret mellom gullaget og sølvlaget hvor Øyvind Saur gjorde en fin innsats for Vikersund etter å ha fått litt hjelp i meldingsforløpet:

                                                                                              Kn

                                                                                              D 9 6

                                                                                              9 8 7 2

                                                                                              E Kn 9 5 3

                                                               

                                                                                             4 2

                                                                                             K 5 3 2

                                                                                             E D 10 6 4 3

                                                                                             D

V/N-S, meldingene:

                                                                  V               N                    Ø              S

                                                                pass           pass              1 sp           2 ru

                                                                4 ru            5 kl                 pass         5 ru

                                                                pass rundt

Vest spilte ut spar ess og skiftet til kløver 2 i stikk to. Hvordan planlegger du spilleføringen?

Slik satt alle kortene:

                                                                                             Kn

                                                                                             D 9 6

                                                                                             9 8 7 2

                                                                                             E Kn 9 5 3

                                                          E 10 9 6 5                                                  K D 8 7 3

                                                          E 10 7                                                        Kn 8 4

                                                          -                                                                  K Kn 5

                                                          10 7 6 4 2                                                   K 8

                                                                                            4 2

                                                                                            K 5 3 2

                                                                                            E D 10 6 4 3

                                                                                            D

Saur stakk kløverskiftet med esset og trakk ruter 9, Helgemo la liten, men Saur la også liten ettersom Vests 4 ruter indikerte renons i ruter. Nå fulgte en kløverstjeling ( kongen falt ) en sparstjeling og ny ruterfinesse. Ruter ess tok ut trumfen, og etter ytterligere noen ruterrunder var dette stillingen:

                                                                                            -

                                                                                            D 9 6

                                                                                            -

                                                                                            Kn 9

                                                           -                                                               K D

                                                           E 10 7                                                      Kn 8 4

                                                           -                                                                -

                                                           10 7                                                         -

                                                                                           -

                                                                                           K 5 3 2

                                                                                           10

                                                                                            -

På ruter ti var Vest skvist. Hvis han kaster kløver, kastes hjerter i Nord, og Syd får tre av de fire siste stikkene. Hvis Vest derimot kaster hjerter, kaster bordet kløver ( ikke hjerter, for da kan Vest stikke opp på hjerter ess) , spiller hjerter til damen og dukker en hjerter til Vests ess. Ved det andre bordet fikk Vikersund hjem 4 spar.

På sin utmerkede blogg live.bidge.no skriver Snorre Aalberg:

HOLD DEG FAST

for her kommer enda et fantastisk spill. Denne gangen med Øyvind Saur i hovedrollen fra NM lag 2014. Kampen mellom Vikersund og Heimdal.

Diagrammer se over.

I lukket rom fikk Vikersund spille hjem 4 spar for + 420, så selv om Øyvind skulle gått beit i 5 ruter ville det blitt et plusspill til Buskerud. Men Øyvind ordna biffen med en utrolig oversikt i sluttposisjoonen.

Erik Berg starta med spar ess og skifta til kløver. Esset vant stikk og så seilte ruter 9 rundt (!) Nord hadde vist blakk i ruter med sin 4 ru, så det var sikkert ikke noen kunst for stjørdalingen. Kløver til stjeling, og kongen kom på. Spar til røff og ruter til damen. Så alle ruterne unntatt den siste. Posisjonen var ( se diagram over )

Ruter 10, og Erik Berg i Nord må ned på E 10 dobbel i hjerter for å holde kløver 10 x. Bordet kviitter seg med kløver 9. hjerter til damen og liten hjerter fra hver hånd . 11 stikk.

Noen sa det ville blitt verre  om Erik Berg hadde spilt mer spar i stikk to, men det stemmer ikke. Bordet stjeler og spiller ruter 9. Den må Øst dekke, hvis ikke er man kjapt i samme posisjon som over. Øst bruker derfor kongen eller knekten, men Syd vinner og spiller kløver til esset. Så ruter 8. Dekker Øst, har bordet inntak til å stjele en kkløver og spille seg fra til posisjonen over. Dekker ikke Øst ruter 8, får den beholde stikket og en kløver stjeles. Nok en gang er det mulig å spille seg fr til posisjonen over.

 

LOFOTEN CUP LAG


av Arild Jakobsen

 
Hei Snorre, dersom det er av interesse for live.bridge.no, så kan du her få en kort rapport fra siste turnering i NBF Lofoten og Vesterålen:

Vestvågøy BK arrangerte Lofoten Open 2014 for lag i Mortsund 31. mai til 1. juni. 

14 lag deltok i forbundsturneringa. Vinnere ble Peter Marstrander, Rune Brendeford Anderssen, Stein Statle og Are Sivertsen. 

Resultatlenke: http://bridge.no/var/ruter/html/2285/2014-05-31-06-01.htm

Butler:http://bridge.no/var/ruter/html/2285/lofotenopen2014-344719359.htm

Ingebrigt Jenssen fra Sørreisa gjorde en super jobb med regnskap og turneringsledelse.

Lokal kystkultur stod i sentrum, og det ble spilt på fiskebruket til Statle i Mortsund. Lørdag kveld var det bacalao og grillet hvalkjøtt på kaia.

Se kort omtale av turneringa på kretsens hjemmeseide: www.lovebridge.no



På bildet, fra venstre: Rune Brendeford Anderssen, Stein Statle, Peter Marstrander, Are Sivertsen

Mandagens kamper - Norge åpen på BBO


Mesterskapet har kommet til sin andre dag og vi er så heldig at Norge i åpen klasse spiller på BBO i de to første rundene. I morgenkampen, kl. 10:30, skal de møte en av favorittene, Tyskland, og i neste kamp, kl. 14:30, vertslandet Kroatia. 

Alle mandagens kamper:

Klokkeslett Klasse Motstander Lag Norge  
10:30 Åpen Tyskland Brogeland - Lindqvist og Hoftaniska - Charlsen BBO2
10:30 Damer Russland Harding - Fuglestad og Helness - Wennevold  
10:30 Senior Østerrike Mæsel - Mæsel og Anderssen - Marstrander  
         
14:30 Åpen Kroatia   BBO5
14:30 Damer Oversitt    
14:30 Senior Ungarn Bakke - Farstad og Anderssen - Marstrander  
         
17:20 Åpen Island    
17:20 Damer Irland    
17:20 Senior Monrad*    
* Monrad betyr at du møter laget som ligger nærmest deg på resultatlisten som du ikke har møtt før. 

Dagens godbit er utvilsomt Norge - Tyskland på BBO. To meget gode lag som begge er aktive i meldeboksen gjør at vi sannsynligvis får mye spennende spill. Damene trenger å slå kraftig tilbake etter braknederlaget mot Italia i går, men de har gode muligheter til det både mot Russland og Irland. Seniorene spiller veldig stødig og jeg tror de tar seg greit av Østerrike i dagens første kamp.