Avansert søk


KAMP 6



KAMP 6


Arrangøren ønsket at alle lagene fikk minst en kamp på BBO. Fram til nå var det kun Stavanger som ikke har vært på TV, så da sendte de kampen Heimdal 1 - Stavanger. Heimdal ledet med flere mil på neste lag, så kampen var ikke spennende med tanke på sluttresultatet. Vinnerne har vært mye på BBO, men jeg synes ikke denne kampen var den beste de har spilt. For en gang skyld kunne vi se at Geir Helgemo gikk beit i en 3NT der det andre bordet fikk elleve stikk, uten at det nødvendigvis betyr at den ene spilte så mye mer riktig enn den andre.
Stavanger holdt lederlaget nesten til uavgjort og påførte dem i alle fall den første halvrunden med tap.

Erik Berg hadde 9x, D9xx,DJ9,KDxx og makker åpnet med 1sp. Han sa 1NT og fikk 3sp fra makker. Din tur? Fasiten ser du lenger nede i denne artikkelen.

STILLINGEN ETTER KAMP 6



RESULTAT KAMP 6






BBO-kampen startet med nok et spill i konkurransen "Hvor lite trumf kan vi ha, makker?".
Jeg har tidligere i turneringen skrevet om en 3spx på 4-2 tilpass og en 2spx på 3-2
. Begge til utbetaling av 1400.

  Det er tidlig å starte med bridge kl 10.00 på en lørdag og Glenn Grøtheim var ikke våken enda. Han "trodde" sannynligvis at makker åpnet med 1kl og da bruker de overføringssvar.
Nå ble det fire hvite udoblete beiter for -200, ingen katastrofe men 7 IMP ut likevel




                                       Jan Erik Olsen, Lars Arthur Johansen, Jan Fjælberg, Glenn Grøtheim


HALVE KONVENSJONER

 
Dette har jeg skrevet om mange ganger. Når par velger å spille en konvensjon, er det viktig at det opparbeides en felles oppfatning av ikke bare første svaret, men "logikken" bak. Mangler den, blir det tust hver gang det ikke er tilpass.
Jan Erik Olsen melder inn Yeslek (2ru viser hjerter eller spar/kløver). Jeg spiller slik at 3kl er spillmelding hvis makker har de svarte fargene, mens det er utgangsinvitt hvis han har hjerter. En kan ikke spille andre farger enn YESLEK-melderen sin(e), inntil han har vist hva han har. Alt er i første omgang P/C. Slik tror jeg Jan Erik også mente, men Jan Fjælberg ville spille 3kl uansett hva makker hadde. De buklandet på nok en 4-2 tilpass, men denne gangen på fem trinnet. Som før kosta det 1400.

En annen ting er at det er ikke like lurt å spille kun konvensjonelle innmeldinger mot mini-NT'er. Når er melder inn mot 15-17, er det gjerne for å forstyrre motparten, mens mot 8-12 har en ofte høyeste kontrakt selv. Jeg liker å spille slik mot de svake NT'ene: 

dobling --> minst 12/13 hp.
2kl viser begge major, normalt under åpning men kan komme igjen hvis sterkere.
2ru en svak innmelding med en major (MULTI)
2hj/2sp er naturlig og konstruktivt.

Hjem og tren!!

   

 

Dere lyver!!

Alle sier at Erik Berg har sånn flaks. Ryktene forteller at hvis det er en finesse å ta, så går det når Meldalingen skal spille. "E det er krok, så te du kroken. Det går såmm regel bra", sier han selv. I dag stemte det ikke og 12 IMP ut når Stavanger var i en bedre 4sp-kontrakt.

     

  
Tøffe saker!!

  Her synes jeg Glenn Grøtheim virkelig grov dypt i meldeboksen, men han likte kortene sine selv om de innholdt bare 10 honnørpoeng. Å doble for å vise hjerter, var ikke aktuelt. Skulle han spille utgang, virka det som 3NT var nærmest.

Trond Bårdsen spilte ut kløver fem til esset. Mer kløver til kapp, ruter til esset og spar til damen. Hjerter knekt seilte rundt til øst som godspilte kløveren. Glenn fant ruteren ved å spille til damen og kappe på tieren før hjerter til nieren sikra det niende stikket.

Tøft!!

Jeg tror ikke ØV kan beite kontakten selv om øst bruker en mindre kløver i stikk en og fyker opp på sparesset. Da blir det 2 + 1 + 4 + 2 = 9
     
     
 

 

Senior kamp 1 (S1)


Seniorer starter mesterskapet litt før de andre, og i første kamp møter de Polen, en av forhåndsfavoritten. I åpent rom spiller brødrene Mæsel mot Kowalski - Romanski, mens Rune Anderssen og Peter Marstrander tar for seg Lasocki - Russyan i lukket. Kampen har startet glimrende for de norsk farger, og allerede i spill 3 tok vi ledelsen:


På det andre bordet åpnet polakken i 2 kløver (kløverfarge + åpning) og ble kort tid etter spillefører i 3 kløver. Rune Anderssen åpnet i 3NT som viser gående minor og fikk kjøpe kontrakten der. Ruter ut beter siden han da bare har 7 kløverstikk og ett ruterstikk, men da polakken prøvde sparess i utspill var det ingen måte å bete kontrakten på lenger. Aktuelt spilte han to ganger hjerter slik at resultatet ble 10 stikk. 11 IMP inn til Norge! (Du kan spille spillet kort for kort ved å trykke på Next i diagrammet).

Halveis i kampen ledet Norge 31 - 1 etter at også dette spillet hadde gått i vår favør:



Midtveis i kampen tok Polen litt innpå Norge igjen, men en god avslutning ga seier 46-19 i IMP eller 16,26 - 3,74 i VP (vinnerpoeng). En glimrende start for våre seniorherrer!

FLERE SPILL


Magne Eide i kamp 1

 

  Dette var ikke noe godt motspill. Spilleren i  nord gjorde et par kardinalfeil, men han ante fred og ingen fare. Magne tok godt vare på sjansen han fikk.

Det kom ruter 3 ut. Når utspillet er i spilleførers andre farge, er det enten singelton eller mange små. Derfor så Magne at han aldri ville få stjålet ruteren sin i bordet og startet like godt med tre ganger trumf, inne i bordet.

Så spar som syd stakk med esset. Spillefører kunne jo fint ha singel konge i stedet for singel knekt. Ruter til bordets single dame.

Magne spilte kløver til damen og nord sin konge. Bordet var uten inntak, så det så safe ut å fri seg med spar konge. Du ser sikkert at det er feil, fordi hvis spillefører har kløveresset, har han ti stikk. (0 + 6+ 3 + 1). Har han kløveresset, er det også singel igjen fordi vest har 1-6-4-2 fordeling.

Likevel trodde ikke nord at det kunne koste noe å fri seg med sparkongen, så det gjorde han istedet for å spille mer kløver.
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------    ----------------------------------------------------------------------------
  Magne Eide trumfa og tok to ganger trumf til. Stillingen er som til venstre.

På den siste trumfen er syd ferdig og kan ikke blanke kløveresset. Da får han for det å må avslutte med ruter opp i K10. Han prøvde seg med å kaste kløveresset, men da kom bordets kløver 10 plutselig med i spillet.

Jeg trenger ikke forklare deg hvorfor det nå måtte bli ti stikk.

Kamp 1


Da er mesterskapet i gang også for våre spillere i åpen- og dameklassen. Tittelen på blogginnlegget vil henspille på kampnummer for åpent- og damelaget, mens seniorene vil ligge en kamp foran. Og mesterskapet startet med et bang for enkelte. Hva spiller du ut med denne hånda?

65
98653
A4
Q765

Motparten spiller 6 spar etter at spillefører har vist en åpningshånd med fordelingen 4126 og ett ess + trumf dame. Du vet ingenting om blindemanns hånd.
Noen gode forslag?

Irlands Garvey spilte ut ruter 4! Det ble blinkskudd når hele spillet så slik ut:
 


Spillefører klarte forståelig nok ikke å treffe ruteren i stikk 1, og når Øst i tillegg fikk en stjeling i ruter ble det to bet og 11 imp til Irland. Espen og Boye på det åpne laget meldte og vant 6 sp med ruter ess i utspill for butt spill. Både dame- og seniorlaget stoppet i 4.

Resultater:

Åpen: Norge - Slovenia 18,33 - 1,67 (55-13)
Damer: Norge - Hellas 14,18 - 5,82 (29-13)
Senior: Norge - Frankrike 8,52 - 11,48 (12-17)

KAMP 7


 
KAMP 7

Turneringa er avgjort med tanke på gull, men det er spennende om de andre medaljene. Bergen Akademisk spiller på BBO mot Heimdal og trenger 3 VP mer enn Vikersund i sin kamp.


SLUTTSTILLINGEN




RESULTATER KAMP 7



Det hele startet med to slemmer i spill 1 og spill 2. Det første gikk omtrent likt ved begge bord og jeg kan ikke se hvordan det går an å finne ut at det står storeslem i spillet. Denne gangen hadde makker EK i kløver og ingenting i ruter. Neste gang er de motstatt og 6hj er beit.





Så kom spill 2 der Jim Høyland var hakket tøffere enn Terje Aa. Det er mye verre å forsvare seg mot 4kl enn mot 3kl, så jeg har forståelse for alle Erik Berg sine meldinger. Han har en haug med tapere som makker må dekke opp i 6hj, selv om Geir har vist en bra hånd ved først å passe 5kl og så ta ut i 5hj. Allan Livgård er flink som stamper mot 6hj og går 800 mot 1430.






HER ER ET MYE OMTALT SPILL
 
Her gjettet Geir Helgemo rett når han løftet til 7hj etter en laaaaannng tenkepause. Jeg var en stund inne på tanken å kritisere han for å gamble på en storeslem når han allerede har vunnet turneringa . I en serieturnering påvirker alle resultater de andre sine sjanser til gode plasseringer, så det er viktig at lagene fortsetter å gjøre det de ellers ville gjort. Dette gjelder like mye i toppen som i bunnen. Ingenting irriterer mer i en parturnering som at par som har falt av lasset spar ut poeng fordi de ikke bryr seg lenger.

Når en ser på Geir sin hånd, var den aktuelle som makker hoppet til 6hj på den verst tenkelige han kunne ha med KJ i ruter som ikke kunne brukes. Selv da var det spill for 7hj, så jeg er sikker på at Geir meldte det han ville gjort om det hadde vært jevnt i toppen. Jeg renger med at BAK også er enig i dette.



En annen ting vi undret oss over var også 5ru fra Geir. Hvorfor hopper han over 4sp, en farge han har kontroll i? Dette spurte jeg Geir om og da svarte han at "Jeg sa fra til motparten at jeg kom til å melde minst 6hj, uansett hvor lenge makker evt. tenkte og så meldte 5hj. Jeg kom til å fortsette med 5sp over 5hj, og da ville han vite at EK(D) i kløver måtte være gull."




                                                               Geir brukte mange minutter før han løfta til 7hj. Det ble rett.


 
Er det slike spille som skiller Heimdal fra de andre?



 Meldingsforløpet går akkurat likt fram til hhv Tor Bakke og Lars Arthur Johansen i nord. Heimdal passer og tar inn to sonebeit i 2sp, men BAK melder 3ru og går fire hvite beiter. Mange tror kanskje at delkontrakter ikke er så farlig i lagkamp, men dette er også 9 IMP i sving.




                                                        Lars Arthur passer og beskytter scoren sin. Helt korrekt

 

Ingen kjære mor!!
 


Hvis noen som spilte bridge for et par tiår siden og kom tilbake til manesjen i dag, ville de blitt rimelig sjokkert over hvordan det meldes. Både Tor Bakke og Lars Arthur Johansen åpnet med 4hj på hånda under. Magne Eide klarte ikke å være med i siste hånd, mens Terje Aa la fram den røde lappen. Begge gikk to beit og en femmer til Heimdal.

Ernst&Young-prisen


Siden 2007 har Norsk Bridgepresse hatt et utmerket samarbeid med det kjente revisjonsfirmaet Ernst& Young. Firmaet sponser kåringen av årets beste spill med norske utøvere. Det konkurreres om beste spill( prestasjon ved kortbordet ) det være seg meldingsforløp, motspill eller spilleføring. Ernst& Young-prisen har tre forskjellige premier. Beste spill honoreres med kr 5000, det nest beste med kr 2000. I tillegg sette opp en juniorpris på 3000 kr( aldersgrense normal junioralder i bridge, 25 år ) Hvis et motspill eller meldingsforløp får pris, deles premien på de to spillerne, med mindre man klart kan si at dene ene hadde størst betydning for utfallet.

For hver av de tre prisene deles det også ut en journalistpris, henholdsvis 3000, 1000 og 1000 kroner.

Juryen består for tiden av Alf Helge Jensen og Knut Kjærnsrød

Gratulerer Heimdal BK (oppdatert)

Gratulerer Heimdal BK (oppdatert)

Heimdal BK 1 med Erik Berg - Geir Helgemo, Glenn Grøtheim - Lars Arthur Johansen og Allan Livgård - Terje Aa vant årets finale i NM for klubblag. NBF gratulerer også Vikersund BK med sølv og Bergen Akademiske BK med bronse.
Heimdal BK 1 var suverene og hadde vunnet før siste runde (i praksis en kamp tidligere til og med). Laget vant alle kamper (tapte bare to halvrunder) og hadde et gjennomsnitt på drøye 15,4 VP pr kamp. Allan Livgård - Terje Aa vant butleren helt klart med 1,0 IMP pr spill i snitt.

sommeren 2014

Siste kveld av Mot sommer ble vunnet av Tommy og Roger med  Leif og Bjørn Erik på andre plass.

Sammenlagt vant Torgrim og Kurt  - Ove , med Leif og Bjørn Erik på andre plass. På tredje plass kom Jarle og tor Magne.

Førstkommende torsdag prøver vi med sommerbridge i Båsmo BK. Minimum tre bord for at det skal arangeres, premiering til beste paret hver kveld.  1 flaske Himmelblå rødvin hver til vinnerene. Nam - nam.

Sterk sølvplass til Vikersund i NM-lag

Laget fra Vikersund sees på bildet under og er fra venstre Øyvind Saur, Tormod Røren, Lars Allard, Vidar Smith, Håvard Jensen og Sigurd Evjen. Sølvplassen var ganske klar og fra NBFs side sakser vi: "En gjeng med Joviale og muntre spillere som spiller god bridge og det viser seg gang på gang at det holder med godt bondevett." Vinnere ble Heimdal med Terje Aa, Lars Arthur Johansen, Allan Livgård, Glenn Grøtheim, Geir Helgemo og Erik Berg på laget. For detaljer se http://live.bridge.no/

Og Lars Allard i lagdrakt:

I min første versjon skrev jeg "Sensasjonell sølvplass til Vikersund". Ordet "sensasjonell" må jeg bite i meg. Medaljeplass var nemlig forventet av de som forhåndsvurderte lagene grundig. En av dem var Jan Arve Moe, Steinkjer som skriver følgende til meg: "Syns dere er fryktelig beskjedne når dere skriver at det er sensasjonelt med sølvplass til Vikersund. Det er lov å skryte litt av kretsen jeg begynte å spille bridge i. Jeg hadde de på pallen i min vurdering av lagene"

LU

Ernst&Young-spill


Vi vil etter hvert publisere spillene som er kommet inn til konkurransen og starter med to spill av juniorer, begge innsendt av Jon Sveindal, bridgemedarbeider i Aftenposten.

Gode norske juniorer

 

Christian Bakke - Kristoffer Hegge og Harald Eide - Kristian Barstad Ellingsen møtte Danmark i semifinalen i White House Juniors, ett av to lag som hadde slått Norge 15-5 i grunnspillet. Det startet veldig uheldig. I det første spillet landet Eide - Ellingsen i en skapelig 7 kløver som stort sett bare var avhengig av trumsits 3-2. Nå satt trumfen 4-1, og det måtte bli bet. Enda verre var det at danskene nøyde seg med 4 spar på 6-1 tilpasningen for 11 stikk på det andre bordet. Men det var mye fint spill og se, fra begge lag. Harald Eide imponerte tilskuerne på BBO i denne given:

Nord/ingen

                                                                                     9 8

                                                                                     E 9 7 2

                                                                                     K 8 2

                                                                                     K D 6 5

                                                     K D Kn6 3                                                E 10 7 5 4 2

                                                     K 4                                                            D 10 6

                                                     7 5 4 3                                                      Kn 6

                                                     8 7                                                            4 2

                                                                                   -

                                                                                   Kn 8 5 3

                                                                                   E D 10 9

                                                                                   E Kn 10 9 3

 Meldingene gikk:

                                                                       N                   Ø                S               V

                                                                     1 kl                  1 sp            dobl          4 sp

                                                                     pass                pass           5 kl            pass rundt

Utspill: spar ess

I hjerterkontrakt er det bare 11 stikk med to uunngåelige trumftapere, men Harald demonstrerte sine Eide-kvaliteter da han stjal utspillet, spilte kløver til kongen, og røffet sin siste spar. Kløver ess tok ut trumfen, og fire ganger ruter med hjertsak fulgte.. Hjerter til esset. Hvis Vest avblokkerer kongen, tar hjerter knekt stikk, og hvis han legger hjerter 4, kommer han inn på kongen i neste stikk. Tilbakespillet til dobbeltrenons stjeles i bordet mens Nord saker sin siste hjerter.. Flott teknikk!

Norge vant den spennende kampen over 42 spill med 2 imp, før de utklasset Tyskland i finalen.

 

Norsk triumf i White House

 

Semifinalen mot Danmark i White House Junior ble en thriller. Norge ( Kristoffer hegge - Christian Bakke og Harald Eide - Kristian B. Ellingsen ) ledet med 1 imp før siste spill, og med  (usannsynlige ) hjerter ut mot 3 NT, ville danskene snappe finaleplassen. men ruter ut ga 13 stikk, og 1 imp til Norge som dermed vant med 2. Finalen mot Tyskland var ren enveiskjøring, og Norge tok en flott seier i den største juniorturnerinbgen utenom EM og VM

Her et spill fra semifinalen

N/Ø-V                                                                                           10 9 8

                                                                                                      E Kn 7 5

                                                                                                      K 9 5 4 2

                                                                                                      2

                                                                       6 2                                                     E K D 5 4

                                                                       K 9 8 4 3 2                                         D 10

                                                                       E D 6                                                  10 3

                                                                       10 5                                                    D 7 6 3

                                                                                                      Kn 7 3

                                                                                                      6

                                                                                                      Kn 8 7

                                                                                                      E K Kn 9 8 4

I åpent rom startet Øst med 1 spar, og Ellingsen i Syd hoppet inn med 3 kløver. Der døde det, og 100 ut for to bet så ikke bra ut. Det var fullt mulig for Ø-V å komme for høyt i hjerter. Men det skulle vise seg at frykten var ubegrunnet. Også ved det andre bordet åpnet Bakke med 1 spar, og Syd meldte 3 kløver. Nå doblet imidlertid Hegge negativt, og Bakke tok ut i 3 NT med pass rundt.

Syd servet en liten kløver, og tieren vant. Så fulgte hjerter til damen og hjerter ti til kongen og esset. Nord vred spar, og Christian Bakke tok fem stikk i den fargen. Blindemann holdt tre ruter og dobbel hjerter. Ruter ti ble dekket med knekten, og Christian brukte esset! Hjerter 9 satte inn Nord som var nødt til å gi bordet et rødt stikk og kontrakten. At det ble overstikk spilte egentlig liten rolle. Det ble 11 imp uansett. Snill sparsits men nydelig spilt!