Avansert søk


Påmeldingen går så det suser!!!


Det er mange som er spent på hvordan omleggingen av programmet under Bridgefestivalen vil slå ut på deltakelsen. Pr. i dag ser det rett og slett flott ut og ikke mindre enn 149 par er pr. i dag påmeldt til NM Mix. 44 lag til NM Mix lag. Jeg har ikke tall fra tidligere år, men kan ikke skjønne at vi har hatt slike tall seks uker før start!!

20 lag i åpent NM og 27 i åpent NM par er slettes ikke verst. Disse turneringene vil ta seg masse opp inn mot spillestart. 

Har du ikke meldt deg til tjeneste enda, er det ingen grunn til å vente.

Asker og Bærums-mesterskapet

Mesterskapet ble avviklet i Blommenholms regi over fire tirsdager. Asle Lütken og Eivind Sethov ble mestere. Men Svein Magne Granheim og Harald Skretting fikk en flott tredjeplass.  På bildet fra venstre: 2. premie John Kåre Schjelderupsen/Jonny Hansen Bridgekameratene/Topbridge,1. premie Asle Lütken/Eivind Sethov BBK, 3. premie Svein Magne Granheim/Harald Skretting Asker.

For fullstendig liste se her>>>

Boye Brogeland, med hobbyen som jobb


 
Her kan du lese et aldri så liten prat med Boye noen timer før det braker løs i Kroatia


Tips for dame- og veteranlaget


Ved siden av det åpne laget stiller Norge med lag i både dame- og veteranklassen. Da jeg har vært så freidig å tippe resultatet for det åpne laget kan jeg ikke være mye dårligere for disse to lagene, men tipset kommer til å bli litt mindre detaljert. Jeg vil i hovedsak liste opp hvem som er de tøffeste motstanderne og si hva som er realistisk for de norske lagene.

Damelaget består av Ann Karin Fuglestad - Marianne Harding, Siv Thoresen - Sølvi Remen og Gunn Helness - Ida Wennevold. De to første parene er rutinerte sammen, mens Gunn og Ida er et helt nytt par. Det skapte reaksjoner når de ble tatt ut foran Gunn Tove Vist og Stine Holmøy, men har kanskje hatt best resultater av alle damepar i tiden frem mot EM med blant annet seier på Olrud, så jeg er helt sikker på at de ikke kommer til å gjøre seg bort. Laget har med seg Tormod Røren som NPC (non-playing captain) og Øyvind Saur som coach.

Veteranlaget støttes av NBF med startkontingent og landslagsskjorter, men dekker alle andre kostnader selv. Parene er Helge og Roald Mæsel, Arve Farstad - Tor Bakke og Peter Marstrander - Rune Anderssen. Alle seks er velkjente spillere som har vunnet et utall av norske mesterskap, så rutinen skal det ikke stå på. (Men rutine er vel vanlig i et mesterskap for seniorer?!?) De har ikke med seg noe offisielt støtteapparat, men undertegnede vil hjelpe de litt med det praktiske. 

Damelagets tøffeste motstandere:

  • Tyrkia
  • Sverige
  • Bulgaria
  • Danmark
  • England
  • Frankrike
  • Polen
  • Nederland

De største favoritten er nok Nederland og England. Begge har vunnet dameklassen i EM flere ganger og ingen blir overrasket dersom disse to utkjemper gullkampen nok en gang. Videre tror jeg Frankrike og Polen er hakket sterkere enn våre jenter. Ikke nødvendigvis spiller for spiller, men de har vært med å kjempet i toppen flere ganger og er vant til å spille tøffere turneringer. 

Det betyr at Norge må kjempe med Tyrkia, Sverige, Bulgaria og Danmark om 5. - 8. plass. Det er akkurat som for åpen- og veteranklassen, en 6. plass eller bedre gjør at du vinner billetten til Bermuda Bowl (VM). Det er Norge mer enn kapable til, men man må være skjerpet hver dag, hver kamp, hvert spill og hvert kort. Får Norge til det er det gode muligheter for våre jenter!

Seniorlagets tøffeste motstandere:

  • Polen
  • Italia
  • Nederland
  • Ungarn
  • England
  • Danmark

Å lese startlisten for seniorklassen er ofte å lese startoppstillingen for åpen klasse for 10-15 år siden. Det betyr at det er mange gode spillere i seniorfeltet, så Norge får ingen lett kamp. Seniorlaget måtte i siste liten få inn reserve for Jon Sveindal som ble syk, og Arve Farstad kunne heldigvis stille opp. Jeg synes det er vanskelig å tippe en konkret plassering, men Norge har definitivt et godt nok lag til å kjempe om medaljer. Det har vi delvis også hatt i tidligere EM for seniorer uten at det har gått veien, så nå er det kanskje på tide?

I kveld er det først Captain's Meeting hvor alle kapteiner får beskjed om rutinene for mesterskap, så åpningsserimoni kl 19:30. Her er den kroatisk presidenten anmeldt, så ingen slipper inn etter 19:15. Jeg regner med at vi ser Erna Solberg til stede i Tromsø neste år når vi skal arrangere Europamesterskap, men tror kanskje sikkerhetsoppbudet blir litt mindre. Selve spillingen starter i morgen kl 10:00 for seniorene og kl 14:30 for åpent- og damelaget. 

 

 

 

Ny nyhetsartikkel

Femund Bridgefestival 24.5.2014

Lag fra R/L bestående av Roy og Olav, Jimmy og Børre deltok og gjorde det svært bra, de ble nr. 3 av 16 lag. Meget bra, gratulerer.

1. Bartnes- Andersbakken-Buer-Holmbakken, 128,88

2. Eide-Lomsdalen-Eide-Ellingsen, 123,34

3. Brakalsvålet-Engen-Utsi-Hummel, 101,03

Søndagens kamper - Norge på BBO


Allerede første dag av mesterskapet får vi gleden av å se Norge på BBO, to ganger!

Først ute er seniorene kl. 10:30 mot Polen. Damene skal så i ilden kl. 17:20 mot Italia. 

Alle søndagens kamper:

Klokkeslett Klasse Motstander Lag Norge  
10:30 Senior Polen Mæsel - Mæsel og Anderssen - Marstrander BBO3
         
14:30 Åpen Slovenia Kvangraven - Lie og Lindqvist - Brogeland  
14:30 Damer Hellas Thoresen - Remen og Helness - Wennevold  
14:30 Senior Monrad*  Bakke - Farstad og Anderssen - Marstrander  
         
17:20 Åpen  Estland Hoftaniska - Charlsen  
17:20  Damer  Italia    BBO4 
17:20 Senior  Monrad*    
* Monrad betyr at kampene for hver runde trekkes basert på resultatlista etter forrige runde. Du møter til enhver tid det laget som ligger nærmest deg på resultatlista og kan bare møte hvert lag 1 gang.

Kamp 4



KAMP 4


Hvis dette mesterskapet skulle bli spennende i det hele tatt, måtte Vikersund vinne en klar seier. Gikk det slik?

Første halvrunde var et fyrverkeri av en kamp. Prestasjonene var av varierende kvalitet, men et par virkelig godbiter var det. Se på Øyvind Saur sin spilleføring i 5ru (9) og på spillet der Lars Arthur først kaster to kløver for mye (4), men redder seg inn ved ikke å ta deres fjerde stikk mot 3NT, fordi da vil han skvise makker. I siste spill (14) er Sigurd Evjen og Vidar Smith alene i hele turneringa om å melde en fin lilleslem i ruter. Ved halvtid leder Heimdal med 11 IMP.

Andre halvrunde starter forsiktig med mange flate spill. I spill 18 levere Allan og Terje et flott motspill mot 3NT og beiter der det blir elleve stikk på det andre bordet. Kampen mellom Heimdal og Vikersund ebber ut uten de store spillene og ender 13.82 - 6.18 til trønderne. BAK ligger på andreplass og de vant nøyaktig med samme sifre.


HER SER DU TRE SMÅ SNUTTER FRA KAMPEN.

  
BORDET     -       ØYVIND SAUR    -           ERIK BERG


STILLINGEN ETTER FIRE KAMPER



RESULTATER KAMPEN

 

RESULTATER FØRSTE HALVRUNDE


_____________________________________________________________________________

ANDRE HALVRUNDE
 

  Her gjør Allan og Terje det veldig surt for Vidar Smith. Med åpne kort tar du "lett" elleve stikk, men her er det som skjedde.

Ruter konge ut ble lasjert. Skift til hjerter dame (!). Vidar stakk med esset på hånda og tok kløverkappen til singel konge. Ruter som han måtte ligge unna. Allan vant og spilte hjerter. Den slapp han og forvente at tieren skulle ta stikket.

Det gjorde den ikke og når Terje vant med hjerter knekt og godspilte fargen, hadde han enda spar ess igjen som inntak.
     
     



     

 Dette er toppbridge, folkens!! Følg med hva som skjedde.

Glenn spiller ut hjerter 2 og finner makkers farge. Syd stikker og bommer ruteren, noe som ser naturlig ut. Mer hjerter som syd vinner. Han tar tre ruterstikk og spille kløver til knekten. På de to ruterne, kasta Lars Arthur to kløvere og har med det latt makker i stikken med holdet i begge svartfargene. Det kunne vært kritisk, men ikke når du har sånn oversikt som nordlendingen. I posisjonen over til høyre, tar han for hjerter 10, men IKKE hjerter knekt !!

Du ser helt sikkert hva som skjer med makker hvis LA tar deres fjerde stikk med hjerter knekt. I stedet frir han seg i kløver og en beit. Glimrende bridge!!

På det andre bordet er utspillet også hjerter til kapp, men Erik Berg spiller i stikk to spar til tieren som holder og kan så gå tilbake til ruteren. Det ender med 10 stikk og 12 IMP til Trøndelag.

 

     

Jeg vet ikke om Tormod Røren skulle dobla 4hj. Han vet at det er masse beit der, men på den annen side kam motparten ha en annen kontrakt som er mye bedre. Øyvind Saur hadde store ekstra ressurser for sin 4kl. Det er lett i etterkant å si at Tormod skulle doblet, men la nå oss si at motparten hadde ti stikk i spar som de flykta til. DA hadde vi ledd av landslagskapteinen da!!

 

 HOLD DEG FAST

 

for her kommer enda et fantastisk spill. Denne gangen med Øyvind Saur i hovedrollen.


I lukket Rom fikk Vikersund spille hjem 4sp for +420, så selv om Øyvind skulle gått beit i 5ru ville det blitt et plusspill til Buskerud. Men Øyvind ordna biffen med en utrolig oversikt i sluttposisjonen.

Erik Berg starta med spar ess og skifta til kløver. Esset vant stikk og så seilte ruter 9 rundt (!). Nord hadde vist blakk i ruter med sin 4ru, så det var sikkert ikke noe kunststykke for stjørdalingen. Kløver til stjelling og kongen kom på. Spar til røff og ruter til damen. Så alle ruterne untatt den siste. Posisjonen er over.

Ruter 4 og Erik Berg i Nord må ned på E10 dobbel i hjerter for å holde kløver 10x. Bordet kvitter seg med kløver 9. Hjerter til damen og en liten hjerter fra hver hånd. 11 stikk.

Erik kunne kanskje gjort det verre ved å spille mer spar i stikk to, men det kan sikkert en av dere lesere utrede detaljene rundt. Jeg har ikke tid akkurat nå.






                                                                                               Et flott spill av Øyvind Saur

 

Så en god (heldig?) slem av Heimdal.





Øyvind Saur fikk sparkongen ut til esset. Han fortsatte med ruter til bordet og kløver til kongen (!). Han tenkte sikkert slik at hvis en var kort i kløver, var det sikkert syd som hoppet til 3sp. Nå kunne ikke 3NT vinnes lenger. På det andre bordet la Glenn Grøtheim ned kløveresset tidlig og da spilte resten seg selv. D10xx kunne fanges opp og en hjerter forsvant på ruteren. Hjerteresset satt foran kongen og +920. Den scoren tror jeg ikke mange slår.





Så var det Vikesund sin tur til å melde slem


"Right from after the nose.." 2NT viser begge minor og det var alt Sigurd Evjen trengte. 3sp av Geir  viste også minor, men Erik Berg i nord hadde for mye major til å ta i mot?

     

 

 

 

 

     

 

 

 

EM-start i Kroatia

EM-start i Kroatia

EM for nasjonslag i Opatija, Kroatia starter i morgen. Det konkurreres i tre klasser - åpen, damer og veteran - og Norge stiller lag i alle tre. Veteranklassen som går over en uke, er først ut med sin 1. runde kl. 10.30, mens åpen og damer som gjennomføres over 10 dager, først starter kl. 14.30. Fem livekamper på BBO i hver kamprunde, se sendeskjema på BBO. Norge skal i aksjon to ganger på BBO i morgen - veteranlaget mot Polen kl. 10.30 og damelaget mot Italia kl. 17.20. Resultatside.

Allan Livgård er i Opatija og blogger fra EM. Han har allerede blogget flere saker på EM-Bloggen.

KAMP 5



KAMP 5
  

Det er et ønske fra arrangøren at alle lagene skal spille minst en kamp på BBO. Derfor ble det et bytte denne runden slik at BAK mot Vikersund ble sendt. Denne kampen ser ut til å bli avgjørende for kampen om sølv og bronse. I neste runde (kamp 6) er det Stavanger sin tur.

Det blir ikke så mye referat fra denne kampen. Nå har jeg sittet tjue timer mer eller mindre sammenhengende og tar kvelden fri. Resultater følger du i linken over og det kommer hit også når spillinga er over. I morgen skal det avgjøres med to kamper, men som sagt før er vel gullet langt nede i lomma på Heimdal 1 allerede.





                                              Her fra kampen mellom Heimdal 3 og Bridgekameratene



STILLINGEN ETTER KAMP 5



RESULTATER KAMP 5







     

 

 

     

 

 

     

 

Åpningsseremoni


Lørdag kveld var det klart for åpningsseremoni i ballsalen på Kvarner Hotel, det første hotellet som ble bygget i Kroatia. Gammel eleganse, lysekroner og fresker dannet rammen for åpningen av det 52. EM for nasjonslag. I Kroatia og store deler av Europa forøvrig er bridge anerkjent av den nasjonelle olympiske komitè, slik at de selvfølgelig er til stede ved åpningen av et slikt mesterskap. Men enda mer gledelig var det at presidenten i Kroatia, Ivo Josipovic, beæret bridgen med sin tilstedeværelse. 

Flere taler, heldigvis korte, og litt sang var innholdet i selve åpningsseremonien. Alle land blir også lest opp og må reise seg for å vise seg for de andre lagene. Det er en hyggelig tradisjon å kunne se motstanderne man skal møte i disse 10 dagene. 

Etter selve åpningsseremonien ble det servert sprudlende vann på terassen, og damelaget mente jeg måtte omdøpe bloggen min til rosèbloggen. Jeg tok ikke mer enn to glass damer, bare to!

Veldig hyggelig var det også at den norske ambassaden i Kroatia var representert på åpningsseremonien og vi hadde en hyggelig samtale med de. En hyggelig dame, som jeg dessverre ikke fikk med meg navnet på, spilte til og med bridge, og hun skulle følge nøye med. Hun lovet også at dersom Norge vant skulle de komme tilbake til medaljeseremonien.


5/6 av det åpne laget med representantene fra ambassaden. Norges ambassadør i Kroatia, Henrik Ofstad, bakerst til høyre.

Damelaget er også klare til kamp:


For seniorlaget var ikke alle kommet ennå, så bilder av de kommer senere. Nå lader alle lag til kamp og jeg er sikker på at vi får flere fine seiere i morgen.
Kryss fingrene!

*Oppdatert med noen flere bilder: