Avansert søk


Ny nyhetsartikkel

2 kveld i handikap turneringen er ferdig

Bente ny kløvermester!! Og litt til...

Da kom den femte nye mesteren for året, og det ble Bente som fikk æren denne gangen. Den morsomte mesternåla å få av alle - nemlig kløvernåla. Gratulerer som kløvermester Bente 

Eller har det vært en stor turnering med 41 par i Skien denne helga, og der klarte Atle-Per en respektabel 10. plass.

For de som venter på oppsummering av våre medlemmers innsats i klubbridgen/sommerbridgen, så deler jeg sommeren i to - kommer snart en oppsummering for mai/juni. Mange medlemmer har fått goder plasseringer!

NB! Husk å melde på til bridgefestivalen og til FOSS!

 

Bridgetinget - historisk kvinnestyre i NBF

Bridgetinget - historisk kvinnestyre i NBF

Bridgetinget 2014 ble avholdt denne helga. Valg av nytt styre var imøtesett med stor spenning, men denne uteble helt.

Ny nyhetsartikkel

Terminliste resten av sesongen se terminliste

Ha en fortreffelig sommer alle sammen

Kolbotn BK 80 år

I år vil vi feire vårt 80 års jubileum. Sett av datoen lørdag 25/10 til bridge og fest. Søndag 26 oktober er det også mulig at vi arrangerer en turnering. Vi kommer tilbake med mer informasjon, men sett allerede nå av disse datoer.

Ny nyhetsartikkel

Her er sommerens vaktliste

Svein Gunnar Karlberg må på landslaget igjen!!

Svein Gunnar Karlberg må på landslaget igjen!!

fordi det tok ikke lang tid før han sendte inn fasiten på spilleoppgaven jeg la ut i går. Den så slik ut: (under får du fasiten)

   T3
  AQJ8
  2
  AQJ954

------
 
  QJ5
  T92
  AT84
  732
  3NT er oppgaven i lagturnering etter 
 
1KL - 1NT
2HJ - 2SP
3KL - 3NT
 
Utpill spar to (4de høyeste) som går til kongen i øst. Mere spar til esset i vest og mere spar. Du ser altså at sparen sitter 4-4 og det kan du spille på.

Din tur

 

Svein Gunnar: "Spiller hjerter til dama. Blir den tatt av kongen har jeg innkomst på ruter ess og hj ni til å spille eventuelt kl til kutt 2 ganger. Står damen spiller spiller jeg kl dame..Sitter kl 4-0 med kongen i kutt fortsetter jeg med knekten. Jeg kaster hjerter knekt eller dame på den tredje sparen"


Helt riktig tenkt, SG. Jeg oppsummerer:

  • Du er avhengig av at minst en av kappene går, men det er ikke tilfeldig i hvilken rekkefølge du tar dem. En god spiller vil alltid lasjere med kløverkongen bak hvis han ikke har hjerterkongen. Du kan altså ikke starte med kløver til finesse, fordi det er ingen garanti for seks stikk der selv om kappen går og øst følger..
     
  • Derfor avblokkerer hjerter dame eller knekt på den tredje sparen. Så spiller du hjerter til damen. Hvis øst stikker, har du inntak på hjerter ti og ruter ess til å fange opp Kxx i kløver hos vest.
  • Hvis hjerterfinessen går, spiller du kløverdame fra bordet for å kunne fange opp K10xx hos vest. Lasjer vest kløveren, spiller du bare en liten i neste stikk.


Lett?


HER ER INNSENDTE KOMMENTARER

prosjektør med to puljer

Re: prosjektør med to puljer

Svar til: prosjektør med to puljer

Sommerbridgen i gang

 

 

Da var første kveld av sommerbridgen  gang! men fanget kun 3.5 bord - det er godt vi har nybegynnerne som er aktivt med. Vi spiller sommerbridge frem til St Hans og tar sommerferie frem til skolen begynner. Vi starter opp igjen 19. august. I mellomtiden spilles det sommerbridge hver tirsdag i Larvik, og de som ønsker å holde bridgen i gang i hele sommer oppfordres til å spille der.

Om det er noen som ønsker makker ta kontakt med Tor Fevang ,918 62 130, eller Morten Brændvang, 481 15 157.

Vi oppfordre medlemmene til å benytte sjansen til å spille med de nye og ha en koselig og lærerik kveld - vi har alle noe å lære!

Her er resultatene for første kvelden