Avansert søk


Ingen beskjeden gjest....

Steinar Pedersen var tilbake på gamle trakter for en kort stund og tok seg tid til å spille bridge med oss. Han ble gjestemakker med Andres Øya. Og det ble stor suksess da de vant i kveld foran Trond og Henning !  GRATULERER !

 

Min makker spilte støtt og solid i hele kveld. Han begynte bra allerede i spill 1:

Kretsmesterskapet for par 2014

 

 

Eidskog BK arrangerte kretsmesterskapet for par i helga...

De 6 beste ble:
1   169,5  61,2  Nils-Otto Eliassen - Harald Berre Skjæran    Kongsvinger BK
2 131,5 58,7 Marius Bartnes - Ove Andersbakken Lillehammer BK
3 93,3 56,1 Stig Vestveit - Joar Haugseth Elverum BK - BK Hein 46
4 74,6 54,9 Svein Egil Rustestuen - Eivind Tore Hansen Lillehammer BK - Lena BK
5 67,4 54,4 Lars Eide - Erik Eide BK Hein 46
6 65,0 54,3 Lisbeth Aulid Eide - Svein Myklebust Brufoss BK - BK Hein 46

Hele resultatlisten finner dere her.

 
 

 

 

 

 

10. og siste kveld i vinterserien

Trond og Stein vant siste kveld i vinterserien og vant også vinterserien sammenlagt.

Arnfinn og Torstein nr.2 sammenlagt foran Jan Gunnar og Tore på tredjeplass.

Dette var også en simultanturnering, og der ble Trond og Stein nr.5 på landsbasis.

Sammenlagtresutatet for vinterserien under "Les mer".

Undervektige og overvektige meldinger


Av Geir Olav Tislevoll


Lotan Fishers 1NT som du nevner i dag er litt overvektig når han melder inn 1NT over motpartens sparåpning, men 12 HP i to dobbeltonfarger er ikke noe pluss akkurat. Det viser da også Kaplan/Ruben sin handevaluator. Attenpoengeren er litt overraskende ikke engang verd 18 hp selv med 5-4 i to farger!

Her er hånda:

AK
A9xxx
KQ
QTxx

= 17.65 





Her er link til håndevaluatoren:  http://www.jeff-goldsmith.org/cgi-bin/knr.cgi
Så hvis de spiller med 15-18 NT for innmelding er 1NT meldingen helt opplagt. Hvis de spiller med 15-17 for innmelding 1NT har han litt i overkant, men det er vel ingen gode alternativer?
 
Du fortale meg om en hånd du oppvurderte i KM par, Snorre. I følge denne evaluatoren verd bare 16,8!

AT
AQxx
QTx
KQxx
 
= 16.80 
Dette er selvsagt kun en håndevaluator så man må ta det for det. Men jeg vet de har jobbet mye for å utarbeide den, bl.a. i forhold til å se forskjellige hender som for eks er verd 18.0 opp mot en mengde 7 poengere, osv...for å se hvor ofte det blir gode 3NT'er ut av det, etc. Det ligger et enormt statistikkmateriale til grunn.
Merk at om du hadde hatt tierne i de to firekortsfargene ville hånda iflg. K/R vært verd hele 1,4 poeng mer, dvs. 18,1 hp:

AT
AQTx
QTx
KQTx

= 18.10 
Jeg synes dette er interessant! Å vise håndas virkelige verdi vil antagelig gi resultater over lang tid, særlig når det gjelder balanserte hender tror jeg det kan ha mye for seg at det blir avgitt så nøyaktige meldinger som mulig.
Jeg har funnet ut at verdien iht. evaluatoren endres mye negativt hvis det er to honnører dobbel osv., mens dessuten er topphonnører og mellomkort i fargene veldig positivt. Dette vet vi jo fra praktisk bridge, men det er litt morsomt å se evaluaringene gjort at "maskinen". Fargelengde gir ikke så mye ekstra hvis det er tynne farger som for eksempel K7432. 
Forleden hadde makker:
AKxx
A10x
xx
AKJ9
og meldte den som 18-19 grand. Det føles intuitivt som en undermelding, og iflg. Kaplan-Ruben er hånda verd over 21 hp!...altså nok til 2NT fulgt av superaksept av en evt. 3H - overføring i stedet for å bli vist som 18-19,

AKxx
ATx
xx
AKJ9)

= 21.05 
(vi brant en god slem...)
Mvh
GeO

Endre og Lars Magne til topps 2.Kveld av Påsketurneringa 24.03.14!

Tonny og Jens Erik på gledeleg 2.plass!   

To tyske spillere tatt for juks


Jeg tror ikke mine egne ører når jeg hører slike ting. Dr. Michael Elinescu og Dr. Entscho Wladow er tatt for å hoste et antall ganger knyttet til hvilken farge de er kort ! De har vært under mistanke en god stund og er visst overvåket med kamera.

                                                Dr. Michael Elinescu and Dr. Entscho Wladow,   

HER ER EN ARTIKKEL FRA THE TELEGRAPH OM DET SOM SKAL HA SKJEDD

Det tyske forbundet forsvarer sine spiller og har sendt to brev til WBF der de stiller spørmål til både etterforskning og konklusjoner.

BREV 1 og BREV 2

 

 

Åse Bauge og Gunnar Holm toppa 24. mars

Simultanturneringa måndag 24. mars fekk Åse Bauge - Gunnar Holm som vinnar lokalt på Os. 62,1 % score på dei, medan Bjørn og Thea Hauge på andreplass oppnådde 60,8 %. Tredjeplassen denne gongen gjekk til Aase og Ivar Tønnesen med 56,7 %.

Fullstendig resultatliste og spelstensilar lokalt her

Resultata på landsbasis blir oppdatert her etter kvart som dei vert registrert. Endeleg resultat er nok ikkje klart før tysdag ettermiddag.

Neste måndag; 31. mars startar pokalkampen mot BAK. Vi har heimekamp første kvelden, så det er bare å stilla i Eldresenteret til vanleg tid.

Vel møtt!

Boye-Silla og lag Schwarz nummer 28 av 70 kvalifiserte i Jacobys Open Swiss


RESULTATER KVALIFISERING.

Jeg er ikke helt sikker på hvor viktig CarryOveren vil vise seg å være, men lag Auken har et godt forsprang.



                         Sabine Auken og Roy Welland sitt lag leder etter innledende kvalifisering

Lagturnering 2014

 

Gratulerer til lag Morken (Henning, Kurt, Per og Keith) som suverene vinnere av vårens lagturnering over 5 kvelder.. Resultater mm ser dere via lenkene under.

Fra mandag 19. mai spiller vi sommerbridge.

SAMMENLAGT (endelig resultat)

Kveldsresultater-Runde 2

Kveldsresultater-Runde 1 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivrig ligger hjemme og griner!!


 

har jeg hørt rykter om. 
Det er ikke mest fordi laget hans tapte med 1 IMP i femte runde, men måten det skjedde på.

  Spillet har jeg lånt fra Nils Kvangraven sin glimrende hjemmeside.

Johnny Hansen satt i vest og sammen med makker stampet de i 6hj over motpartens 5sp. De ble doblet med fynd og klem!

Etter ruterkongen i utspill gikk det to sekunder og Johnny sa. "Tolv stikk. Dere får for kløveresset, pluss 1680 på oss" 

På det andre bordet kom Helge Mæsel i akkurat den samme kontrakten og fikk det samme utspillet. Han brukte noen flere sekunder og røffa god ruteren for avkast av kløver seks. Ikke akkurat heksekunst?  "Pluss 1880 på oss," hadde han visst sagt i lukket rom.

200 i differanse ga Kristiansand 5 IMP. De vant med ett!! :-)
     
     



         
                      Johhny fikk sikkert trøst da han kom hjem. Nygift og forelsket er vel viktigere enn all verdens stikk i bridge?