Avansert søk


KM-PAR

 Legger ut link til påmelding KM-PAR.

Den finner du sann omtrent her.

Å lese for mange bridgebøker, er ikke sunt...


Det sier jeg til fyrverkeriet Jon Solli Hansen både titt og ofte. Han er en superflink spiller, men på mange måter sin egen verste fiende.  I det ene øyeblikket kan Jon som spillefører være mer pessimistisk enn en fredsmekler i Midt-Østen, mens i neste øyebllikk kan han plukke ut ideelle damer og knekter i en 12-14NT hos makker. "Det står 6kl hvis du har ruterdama dobbel og knekten fjerde i kløver, makker!!!" Et og annet skuddår går hans våte drømmer i oppfyllelse og da presser tårene på når han forteller om ruterslemmen som sto på 4-2 tilpass.



Forrige onsdag kom dette spillet:

    Jeg satt i øst og åpnet med 1kl. Pass i syd og jeg kom kjapt i 3NT med spar ut til knekt og ess. Dette var ikke opplagt, men det var gode sjanser i både kløver og ruter. Kløverkappen og at ruterknekten ikke satt fjerde er slett ikke usannsynlig. Med åpne kort er det ti toppstikk.

Jeg ville utsette problemet og skulle la motparten ta sine fire sparstikk først. Da måtte (sannsynligvis) nord kaste et kort og det var det ikke sikkert han ville like. Derfor spar ni i stikk to (!!)

Det jeg ikke tenkte på og så for meg, var at Jon Solli Hansen skulle ha seks spar og passet i andre hånd. Du ser at det var akkurat det han hadde og da ble det vel beit??

Neida, for nå kommer det jeg skriver i overskriften. Jon fikk det for seg at jeg hadde E9x i øst og da har makker DJ dobbel. Legger han liten, er fargen blokkert!!
     


Derfor kikka han bort på meg med det blikket han får når fantasien tar overhånd og han klaska spar konge (!) i bordet på min spar ni. Makker i nord, Frank Svindahl, er en minst like dyktig spiller, men han klarte selvsagt ikke å avblokkere med spardame. Det har skjedd før at makker har røyka sokkene sine og for han ser det unektelig ut som jeg i øst har spar. Tenk deg den historien jeg får å skrive om hvis jeg har f.eks E1098 og Jon skal tvinge seg inn for å spille gjennom bordet. Da får jeg tre stikk og en taper med xx mot E1098.

"Dette kunne vært historiens første krokodille-coup utført i stikk to!!", nærmest ropte Hurra ut i salen. Vi andre rista på hodet. Jeg vet knapt hva krokodille-coup er. Om krokodile skrives med en eller to l'er er helt i overkant av min kunnskap om krypdyr.

I alle fall takker jeg hjerteligst for tilliten Jon gir meg ved å forutse dette hvis jeg har E9x og virkelig server en spar i stikk to for at fargen skal bli blokkert. Det kommer til å regne oppover før mine bridgeferdigheter kommer på det nivået, Hurra!!

Sluttresultat Velkomsturneringen 2014

Sluttresultat

Vi gratulerer vinnerparet Arve Henden og Martin Ivar Henden!

2. Ståle Ragnarsøn - Yngve Lamo

3. Erik Eriksen - Finn Fyllingslid

Vi gratulerer alle premievinnere og ønsker dere alle velkommen tilbake til neste år!

Leif Rostad rundet 700 mesterpoeng.

Klubbens æresmedlem - Leif Rostad - er på Kanariøyene og sanker nye mesterpoeng. Og har i løpet av årets første uker rundet 700 mesterpoeng. Nok til stormestergraden, men fordi det også er et krav at minst 400 av poengene må være nasjonale/internasjonale mesterpoeng kan allikevel Leif ikke rykke opp fra Grandmester til Stormester. Uansett - vi gratulerer!

Ny flott bridgeside


Det er flott at flere deler sine spill og historier med oss andre. Nils Kvangraven har lenge bidratt med artikler til bridgepressen og han er en av mine faste hjelpere når jeg skal lage referat fra turneringer. Nå har han laget sin egen side og den finner du på.

KVANGRAVEN.NO


       Her sammen med vår felles venn, Helge Stornes.

 

 

Lynkurs for nybegynnere!!

Bli kjent med det populære kortspillet. Fredrikstad Bridgeklubb arrangerer innføringskurs onsdag 29, januar. Spre budskapet til alle bekjente som du tenker kan ha glede av et kurs!!

 

Sted: Kvernhuset ungdomsskole, tid 18.00- ca 21.30. Påmelding og eventuelle spørsmål til Tore Farbrot på mobil 97978099.

NM-lag og KM-lag

Det ble en kjempestart i 2014 for klubbens lag/spillere både i NM-lag og i KM-lag. Trekningen for 4. runde i NM gir håp om avansement for våre lag. Hard trekning for Fredrikstad 1, men er det noen som kan klare det så er det Sverre, Åsmund, Christoffer og Johs.

Trykk Les mer for detaljer.

Jon & Trygve vann suverent i kveld

Jon er for øvrig like suveren i Gaupne. Dobbelt Klubbmeisterskap på gang??
http://www.bridgekrets.no/Kretser/NBF-Sogn-og-Fjordane/Klubber/Gaupne-BL