Avansert søk


Birdge fram mot 11. februar

Siden det er en del spillere borte blir det ikke vanlig bridge, men vi skal prøve å spille så mye som mulig.

Birger er spille general og sender melding og ordner bord. Vi vil spille singel 2 eller 3 bord vist det er spillere nok, Birger står for påmelding. 482 80 756

Han sender ut melding om det blir noe til de som er påmeldt.

 

-Spille general og hans hjelper :)

Tor og Geir vinner i Frankrike (igjen)


Jeg begynner nesten å bli lei av å skrive om turneringer som Helgemo - Helness vinner. Nå er det åpent mesterskap for lag i Frankrike og det ser ut som Zimmermann cruiser her også:

HJEMMESIDE


Jeg liker å prøve teste meg selv på meldeproblemer som  dukker opp på BBO eller andre steder. "Hva ville jeg gjort ved bordet i den situasjonen?". Det er lærerrikt å se hvilke aksjoner de beste gjør likedan som meg og (minst) like lærerikt å se hvor vi skiller lag. 

I spillet under vant Geir Helgemo 12 IMP i sin kamp. Jeg må innrømme at jeg ikke ville vært i nærheten av de IMP'ene om jeg hadde sittet på Geir sin plass. Hva med deg?



Motparten har kommet i 6sp. Der har du fem kort i mot og ellers INGEN stikk, verken i medspill eller motspill. Likevel melder Geir 7kl, til tross for at han ikke har den ringeste peiling på hvilke kort makker har !! Tor går sine 800, men det var en glimrende stamp mot 1430 på det andre bordet. Der kom de riktignok i hjerterkontrakt på vest sin hånd, men 6sp er også ubetelig,

Jeg tror det er slike spill som er forskjellen meg meg/deg og de aller beste.

Mixed par i Thailand 2014 / Sluttresultat se Sørreisa BK

Årets mixturnering i Thailand arrangeres 16. og 17,januar. 22 par deltar, serie med 21 runder à 3 spill Stillinga etter 11 runder: 1. Berit Rubach - Silla + 87 2. Vigdis og Arvid Wick-Lorentzen + 81 3, Jorunn Nordvoll - Harry O Johansen + 76 4. Anne og Terje Lichtwarck + 58 5. Ann Eli Brendsund-Stein Evesen + 31 Astri Andersson-Stig Ellingsen + 31 7. Margareth Hove - Albert Kristensen + 23 8. Jorid Knutsen - Torstein Kjærvik + 19 9. Turid Bjørnå - Svein Elvevold + 15

Årsmøte 2014 avholdes kl. 18.30 torsdag 6. februar

Årsmøte i Holmestrand BK avholdes kl. 18.30 torsdag 6. februar.

Årsmøtet avsluttes med en vanlig klubbkveld med bridge.

Ny storturnering i helga

Ny storturnering i helga

 


Bergen Storturnering


har i en årrekke vært den kanskje mest prestisjefyllte turneringa i Norge ved siden av Festivalen. På lørdag er det klart for nok et arrangement, men deltakelsen er mindre enn før om årene, i alle fall der de aller beste skal møtes. Før har det vært rift om de 52 plassene i Elite, men i år er det kun 38 påmeldte. Kvaliteten er det ingenting å si på, mange av landets aller beste stiller til start. Spennende med fire landslagsaktuelle, Odin og Petter - Svein Gunnar og Kurt Ove - Espen og Erlend - Erik Berg og Steffen Fredrik.

I åpent er det fine 55 par på plass. Det er egentlig ikke mye å klage over når det er nærmere 190 bridgespillere på plass. 

Det er nå flotte skiforhold her på Sørlandet, så da blir det hytte og fjell på meg. Der er det IFS (InternettFriSone) og du må følge turneringa LIVE via linken i overskriften. Jeg setter stor pris på å få tilsendt fine spill til publisering. Å bla seg bakover i BBO arkivet når det parturnering, går ikke fordi navnene stemmer ikke med hvem som aktuellt spilte runden.
  



         Fjorårets vinnere, Erik Berg og Tormod Røren

 

 

Ingen norske i arkivet fra Island


Det er ikke noe godt tegn fordi det betyr at det har ikke vært noen norske på lederbordet. Der har det vært stort sett islendinger og de spiller flott. Her er et eksempel der Damiinova fra Bulgaria gjorde feil som ble skjebnesvanger.

   Damianova i øst spilte ut kløverkongen til esset og hjerterdame til konge.  Hun tok for kløverdamen og skifta til hjerter ti. Bordet vant og spillefører kunne gjetta sparen, men det er nesten ikke mulig i praksis.

Han stjal en kløver og spilte en liten spar mot bordets tier. Øst stakk med damen og fortsatte med kløverti slik at nord ble låst på hånda i nord. Nå var det ikke mulig å komme inn i bordet for å ta sparkappen. 

Jeg tror øst lente seg tilbake og venta på beit. 

Neida!!
       
        
  Spar ess og spar til stjeling. Så en trumf med avkast av en ruter og i diagramposisjonen spilles den siste trumfen.

God natt til vest...

(Øst skulle skifta til ruter enten tidlig eller når hun var inne på spardamen, men jeg tror hun var for opptatt av å ødelegge forbindelsene mellom spillefører og blindemann)

De har ikke glemt gamle kunster!!


Harald Gjellestad og Erik Dahl var to av Sørlandets aller beste bridgespillere for noen år siden. Ambisjonene er nok mindre i dag, men i spillet under viser de at ferdighetene er på plass enda.
  
  

    Vest kom i en steinhard 3NT med spar i utspill fra Erik Dahl. Bordets nier vant stikket og spillefører fortsatte med spar til damen i nord:

Derfra kom det kløver ni (!) til tier og knekt. Liten kløver til kongen, spar ess og kløverto gjennomspiller bordets D7 med K8 bak,

Småpent!!
     
     

Nunes lurer franskmannen..


    Cronier skal spille 6sp etter at øst har meldt inn hjerter. Du ser at kontrakten henger på å finne ruterdamen.

Geir Helgemo på det andre bordet kappa den (selvsagt) gjennom vest og vant sine 1430. Jeg regner med at Geir tenkte slik. "Siden øst er lengst i hjerter, er vest sannsynligvis lengst i ruter. Det er odds for at et spesifikt kort er hos den som har flest kort i fargen". Det stemte..:-)


Det første kortet Nunes kasta da syd tok en æresrunde i trumf, var en ruter (!). Med tre kort igjen spilte franskmannen ruter til esset og ruter til nieren.

Var denne fella for opplagt eller?
     
     

Klubbmesterskapet - 2. kveld

Arild og Trond M spurtet til seier foran Vetle og Trond K. De nye bridgematene funker fortsatt strålende :) Men 5 bord er for lite folkens!

Stor heder til Arne - Tildelt Norges bridgeforbunds fortjenstmerke

 

Den store bridgegiganten i Rælingens , Norrønas og Romerike bridegkrets historie  Arne Stenersen rundet den store milepæl av 80 år fredag 17 januar .På den føsrte bridgekvelden i Rælingen Bk etter milepælen hadde klubben lagt opp til en feiring av denne dagen - en feiring som alle viste om unntatt Arne selv dvs en skikkelig surprise.

Kvelden startet  kl 1800 med skikkelig bløtkakeparty med en stor og fin bløtkake  (¨med påskriften # Arne 80 år #), kringle og kaffe. Ivar ønsket velkommen til feiringen og etter at en god porsjon kake og kaffe var inntatt holdt formann Bjørn  en fin hyldesttale til jubilanten. Som gave fra klubben ble han overrakt to flasker meget godt drikke.

Kveldens absolutte  høydepunkt kom da en representant fra Norges bridgeforbund Allan Livgård overrakte Norges bridgeforbunds fortjenstmerke til Arne . Merket som ble utdelt kom som følge av initiativ fra BK Norrøna , Rælingen bridgeklubb og Romerike bridgekrets. Allan leste opp en lang og god begrunnelse for utdelingen og festet til stor applaus merket på Arnes gense. Styrets tildelingsbrev samt flere  bilder fra begivenheten finner der  på Norges bridgeforbunds nettsider www.Bridge.no.

Feiringen ble avsluttet med en kort men beskrivende hylningssang til jubilanten.

Vi gratulerer hjerteligst med en stor og svært velfortjent æresbevisning og håper å nyte godt av Arnes utrettelige tjeneste i mange år fremover.