Avansert søk


Årsmøte fredag 7. februar.

Årsmøtet vert halde på Hardanger Hotel

fredag 7. februar kl 18.00

Vanlege årsmøtesaker.

Etter møtet vert det enkel servering og singelturnering. Vel møtt!

Styret

VIKTIG MELDING!

Det er ikkje plass til oss på hotellet måndag, men dei ville gjerne ha oss på tysdag.

Derfor vert bridgen flytta frå måndag 27.01 til tysdag 28.01 kl 18.

Håper det passer for alle.

Klubbmeisterskapen startar 21. januar

Alle medlemene vert med dette inviterte til å delta i klubbmeisterskapen for 2014. Turneringa går over 8 kveldar (21.01 - 11.03), der dei 5 fyrste kveldane tel i samandraget. Folk som ikkje er medlemer kan sjølvsagt også møta opp for å delta på spelekveldane.

Styret

Full fart i Revmastua

Torsdager samles flere av våre kursdeltakere fra i fjor høst i Revmastua, i tillegg til noen ikke-fullt-så-ferske og noen som kaller seg "eksperter". Frank legger ned mye ekstra innsats i å ringe rundt til hver og enkelt, sørge for fulle par og sette opp ei lita turnering, og skal ha applaus for dette. Glimrende! Nå på torsdag var vi tre fulle bord derav 5 gikk kurs i fjorhøst, to gikk for to år sida, og Roger var der for andre kvelden og er helt fersk i gamet. De fire ekspertene er på evig kursing med få forhåpninger om forbedring.

Tirsdag var det samlet fem og et halvt bord til andre kveld i klubbmesterskapet, så denne uka har Engerdal BK samlet 8,5 bord til bridgespilling. Til sammenligning vurderte Jessheim BK i fjor høst å legge ned sin spilling da de stort sett bare klarte å samle to (!) bord en gang i uka.

Gina (neppe klar for bridge neste torsdag) og en av de ulykksalige ekspertene kapret førsteplass i den uhøytydelige fadderturneringa på torsdag, og eksperten lot seg rundlure av to unggutter fra Sundet:

NM Par - KM Par - NM Semifinale 2014

NM Par - KM Par - NM Semifinale 2014

 

Det er mange høydepunkter i løpet av en bridgesesong. I gamle dager var Parfinalen utvilsomt det aller jeveste å få være med på, men personlig synes jeg den mista noe av det "eksotiske" når den ble presset inn i Bridgefestivalen på den måten som den ble.

 
Derfor er det med glede jeg ønsker en ny og forhåpentligvis revitalisert Parfinale tilbake. Lyngdal BK får æren av å være de første som tar hånd om en 52 par stor parturnering for store deler av bridgeeliten i landet. Er det noe jeg er sikkert på, så er det at de håndterer det på en måte arrangører i de kommende år skal slite med å kopiere.
 
Dette tiltaket er som å stille klokka tilbake femten år og vi middelaldrende liker å se oss over skulderen. Nå kan spillerne møte like uthvilte, uten at noen har spilt fra to til fire dager før selve finalen.(NM Mix, NM Mixlag, NM Monrad par). Det er færre deltakende par, noe jeg håper kan bety at ikke så mange har gitt opp egne ambisjoner når de siste og avgjørende poengene skal deles ut. 
Det spilles på et hotell, slik at det burde være alle muligheter til å skape en god sosial ramme rundt selve konkurransen. Rosfjord Hotell har også leiligheter i forskjellig størrelse, og det trenger derfor ikke å bli så store overnattingsomkostninger. 

 
Jeg sier egentlig bare "HURRA!!" 
 
Kriteriene for å få være med er omtrent de samme som før om årene, men det er færre plasser å spille om.
 
  • Fjorårets vinnere er personlig kvalifiert
  • Hver av de 25 kretsene i NBF får en plass
  • De ti beste i fjorårets parfinale som ikke kom fra NM Monrad, gir en ekstraplass til sin krets
  • De tre beste i Åpent NM par
  • Vinnerne av NM veteran, NM junior, NM mixpar og NM damer
  • De resterende (evt. ubenyttede plasser over) tildeles kretsene etter antall deltakere i deres semifinaler.
 
Til det siste punktet har jeg en oppfordring om å klargjøre reglene. Hvis jeg er blitt fortalt korrekt, har minst en krets en slags innledende lokal kvalifisering flere steder i kretsen, men selve NM-semifinalen (KM par) er åpen likevel. Alle som vil kan melde seg på. Når kretsen skal oppgi sitt antall deltakere for å få tildelt ekstraplass, oppgies det totale antallet deltakere, ikke det antallet som spilte i Semifinalen. Det kan vel ikke være rett? Hvis jeg har misforstått, ber jeg allerede nå om unnskyldning.
 
Min oppfordring til kretsene (og kretsenes medlemmer) er å prøve å gjøre Semifinalen i sin krets til et bedre arrangment enn det har vært de siste årene. Da tenker jeg i første omgang på antall deltakere. Nå vil det være få finaleplasser å spille om, noe jeg håper kan være med å trigge til deltakelse. 
KM Par bør være det største og viktigste arrangementet i de enkelte kretsene og allerede nå bør dette forberedes. Ikke minst med god informasjon gjennom klubbene. Kanskje kan de enkelte klubbene gjøre tiltak for å stimulere sine medlemmer, f.eks ved å gi startkontingent i KM Par/NM Semifinale som premier i klubbturneringer.

Jeg gjentar mitt ønske om å reservere ordet "Norgesmesterkap for par" til denne turneringen. Det foreløpige begrepet jeg har sett om parturneringen i Fredrikstad er "Åpent NM Par". Det synes jeg ikke noe om. "Norsk Festivalmester for par" (eller noe lignende) er bedre.
 
Det er ikke så mange NM finaler for par jeg har fått med meg, men i år har jeg stor tro siden kongemakker allerede er i boks!!
 
 
 

 

 

 

 

Et instruktivt spill

Spillefører i nord kom i 4 spar i dette spillet, og etter spillet var vi enige om at det kunne blitt gjort skarpere:

Medlemskontigent 2014

Har du mistet eller ikke fått medlemsgiro for 2014? Kontonummeret er 2095 43 05954 og beløpet kr. 300. Dette dekker kontigent til både klubb, krets og forbund.

NBF Hordaland inviterer til juniorsamling!

Tid: Lørdag 1. februar kl. 10-18
Sted: Ingeniørhøgskolen
For hvem: Unge interesserte bridgespillere (Født 1984 eller senere) med noe bakgrunn.
Hvordan: Teori og spilling
Instruktører: Sven-Olai Høyland og Christian Bakke. (Christian  er 18 år og spiller på det norske skolelaget i bridge. Sven-Olai er mangedobbelt Norgesmester og landslagssjef for UK jenter.)
Mat: Enkel lunsj
Pris:  100 kroner per deltaker. Dette inkluderer lunsj.
Påmelding: liv.bugge@infomedia.uib.no innen senest torsdag 30.1. Oppgi navn, mobilnummer og hvor lenge/mye dere har spilt.

Velkommen!

Dersom dere er interessert i bridgekurs / kjenner noen som er det, men dato og målgruppe ikke passer denne gang, ta gjerne kontakt.

Vinterserien

12 par møtte tirsdag 07.01 og 11 par 14.01.

Halldor og Kåre til topps første kveld foran Olav - Kjell Olav og Arnfinn - Torstein.

Arnfinn - Torstein nr.1 andre kveld foran Stein - Trond og Tore - Jan Gunnar.

Sammenlagt leder Arnfinn - Torstein foran Stein - Trond og Olav - Kjell Olav.

Minner om simultanturnering neste tirsdag den 21.01.