Avansert søk


Greske gaver skal man ikke ta i mot..


men det gjorde jeg i dette spillet og ble fortjent straffet.



Jon Solli Hansen spilte ut en hjerter til damen. Mer hjerter til esset og spar i skift. Ruter til kongen fikk jeg for. Mer hjerter og ruter til damen og esset. Mer spar.

Nå hadde jeg 10x i ruter mot 9x i  bordet og Jon hadde Knx. Jeg spilte tieren som han stakk og fortsatte med spar. Jeg tenkte ikke særlig mye lengre enn at Jon har vist to ess, ruter knekt og normalt fire spar. Med kløverdamen i tillegg hadde han kanskje dobla opplysende? Geir har minst fem kløver og Jon maks to. Da er det vel odds for å ta kløverkappen? Jeg gikk inn i bordet på ruter 9.

Neida, du skal IKKE ta kappen!!  Uten kløverdamen hadde Jon aldri i verden stukket rutertieren min og gitt meg et inntak i bordet til en finesse. Derfor skulle jeg toppa ut dama!!

Det gjorde jeg ikke...

Ny nyhetsartikkel

I dag fant jeg ingen feil i regnskapet. Siden det kan ha sammenheng med resultatet, er det fint om dere også ser etter at slippene stemmer.

1.kveld i vårturneringa 7/1-14

Hans Herman og Stig Rune vann 1.kveld i vårturneringa med suveren margin framfor Ola og Herman.

Jørn Stian og Per Gunnar vant årets første bridgekveld suverent

Det var 3 bord.

Vi valgte å gi kortene selv for å spare penger, derfor ingen kortfiler.

Vel møtt 2014

kmlag2010okt_067.jpg20 par deltok i Vel møtt turneringen 2014 i Sortland BK. Vant gjorde Almar Olsen - Rolf Lehn foran Ståle Digre - Olav Ellingsen på andre. Gunnar Harr - Stig Arne Iversen og Lars Dragland - Jon Petter Arntzen delte tredjeplass.

Resultater her

Resultater kan også leses på Kretsens hjemmeside.

 

Åpningsturneringen

10 par fant veien til Kommunelokalet tirsdag da bridgeåret 2014 startet opp med en kveldsturnering som ble vunnet av Finn Erik Berg/Ole Gran og Ingar Hushovd/Kaare Borgen. Førstkommende tirsdag beginner vinterturneringen mellom spillere fra Holmestrand og Galleberg. De som ikke var med I kveld, men ønsker å delta gir beskjed til Jan Ingar så snart som mulig og senest mandag. Det spilles mot alle parene I løpet av turneringen. Derfor må de som ikke har anledning til å delta alle 3 kveldene sørge for å skaffe vikar.

Trykk her for å komme til detaljene fra åpningsturneringen.

Årsmøte 2013

 Årsmøte er satt til fredag 14 februar kl 18.00. Stedet er Nopro Vekst's kantine i ØTA bygget.

Vi arrangerer som vanlig med en matbit etter møte, samt å trekke makkere for litt spilling i etterkant.


Innkalling vil bli lagt ut i god tid. Innkomne saker må være sendt inn til styret før mandag 3 februar.

 

Du er hjertelig velkommen !

Tynset ble for harde

Tynsetingene ble for harde, igjen, og gikk videre i KM for klubber. All honnør til velspilte tynsetinger, de spilte jevnt godt og det føltes som humøret var på topp hver gang de forlot mitt og makkers bord. Utover kvelden smilte de endog når de kom til bordet. Jeg bet meg merke i særlig en ting der tynsetingene var langt bedre enn de fleste i vår klubb (inkludert undertegnede). Hvert spill ble innleda av en god tenkepause i første stikk; i spilleføring som i motspill. Jeg er overbevist om at mange poeng blir henta i denne fasen.

Bildet til høyre er av Jørgen Brink som vi alle husker ble parkert i VM-stafetten i 2003. Etter dette ble ordtaket "å gå på en Brink" lansert, og Frank med makker kom sannelig innunder dette mot Tynset. Den siste salve kom i siste runden mot Borgar og Eivind, og sifre som -800 og -870 gjør seg dårlig i de fleste bridge-sammenhenger. Til slutt er det også greit å minne om at Jørgen Brink i flere år etterpå har både vunnet og vært i toppen på Vasaloppet.

Gratulerer Tynset.

Geir lurer Geir

I siste runde satt Geir og Odd Harald NS ved bord 1, mot Trond Magne og Geir. Følgende spill dukka opp:

 

Klubbkveld 7 januar

 Godt nytt år til alle. Året startet bra med hele 17 bord. Dette til tross for at mange medlemmer befinner seg eller er på vei til Tenerife, for en velfortjent bridge ferie.

Best start ble det for Karl Johan og Jørgen, som fortsetter sin bra spilling fra kretskampene. Systemet er endelig på plass. Roger og Kirsti fikk en sterk 2 plass. Roger reiser til Brasil idag og blir borte i 3 måneder. God tur Roger. Olav og Geir fikk 3 plassen til tross for -41 poeng i en runde. Knut og Bjørn Roar fikk 4 plassen etter å ha ledet noen få runder før slutt.

Jeg personlig irreterer meg over spill 22. Jeg vurderte en annen spilleføring, enn en enkel finess. Magefølelsen sa meg at kløver ikke satt i fisk Hvordan skal jeg klare å spille hjem 6 spar etter spar J i utspill (alltid beit med kløver ut)

 
A 7 4
9 7 3
A 5 3
A Q 8 3
 
   
 
K 9 6 3 2
A K Q J 6
4
10 9
 
 
Vest Nord Øst Syd
    Pass 1 Spar
Pass 2 kløver Pass 2 hjerter
Pass 4 spar Pass 4 NT
Pass 5 ruter Pass 5 Spar
Pass 6 Spar

Fikk spar J ut. Hvis den går til spilleførers spar K, spiller ruter opp mot A, liten ruter til stjeling, spar til A, og siste ruter til stjeling. Pøs på med hjerter. til spilleren med spar Q vil trumfe. Hvis ikke blir han spilt inn på spar Q og spille opp i saks. Spilleren kan selvfølgelig blotte kløver K singel, men du har du kontroll og topper ut kløver K.

Hvis han trumfer før er ruter opp til dobbeltrenons og kløver taperen forsvinner.

 
A 7 4
9 7 3
A 5 3
A Q 8 3
 
J 8
10 5 2
K 9 8 6 2
J 6 5
Q 10 5
8 4
Q J 10 7
K 7 4 2
 
K 9 6 3 2
A K Q J 6
4
10 9
 

Hadde vært gøy å skrive om spillet hvis jeg hadde utført det på denne måte. Ja selv Jan hadde blitt imponert.