Avansert søk


Fakturering av nye medlemmer i 2013

Fakturering av nye medlemmer i 2013

I løpet av desember vil alle våre medlemsklubber motta en faktura for registrerte nye medlemmer siden januar 2013.

Elektrisk fra Larvik


 

 

      Jeg har skrevet om flere fine spill av Jan Tore Berg i Ungarn. Her er enda et.

4sp står i ti stikk, men med den anemiske sparfargen skjønner jeg godt at PIL plukka ut i NT når han ble dobla.

Heldigvis for NS var det syd som hadde spar ni, hvis ikke ville ikke dette spillet vært noe å skrive om. Gleden ble kortvarig.

Esset vant og ruter konge fra bordet. Nord stakk, spilte hjerter til makkers dame og mer spar. Den ga Jan Tore også bort og nå så det ut som det mangla et stikk i posisjonen under.
       
      Hjerter til esset (bort med en spar) og på ruter konge kastes det en kløver i bordet. Nord er ferdig som en sviske.

                      

 

Zimmermann er verdens beste klubblag

Zimmermann er verdens beste klubblag

Det er noen som påstår at de alltid sånn uflaks når de spiller kort, men det viser seg at de beste vinner hele tiden. I Reisinger BAM Teams vant Zimmermann nok en gang. Ikke like klart som i fjor, men med to spills seier foran et polsk / italiensk lag. Vi gratulerer Tor Helness og Geir Helgemo med enda en tittel. 

RESULTATER



Det som er skammelig i 2013 fra de amerikanske turneringene, er resultatservicen. Her hjemme kan vi følge med live fra en klubbkveld i Toten & Omegn Bridgeklubb, mens fra de største og viktigste turneringene i USA er det helt umulig å vite noe som helst. Det kom noen resultater helt på slutten, men det var ikke link til et eneste spill. På BBO viste de Fantoni-Nunes, men som lagkamerater på det "andre" bordet satt ikke Geir og Tor, men Bocchi-Madala. Det betydde at den scoren som kom opp på BBO, hadde ingenting med virkeligheten å gjøre.

Markus Bruno, kan jeg sende deg over dammen til neste Nationals?

BAST vant i Ungarn

BAST vant i Ungarn

 

 Landskampen i Ungarn var et løft for landslagstroppen. Selv om jeg ikke har rukket å bakspille alle parene like mye, har jeg sett mye glimrende kortspilling. i finalen var Petter Tøndel - Odin Svendsen - Per Erik Austberg - Jan Tore Berg 24 IMP bedre enn landsmennene for LAST. Jeg håper kaptein Vennerød sender meg noen ord der han oppsummerer innsatsen, gjerne med en vurdering av gode og mindre gode prestasjoner. Jeg vet han ikke vil si for mye om enkeltpar sine konkrete prestasjoner, men selv Drillo kom meg noe til oss journalister. Lenger nede kan du se mange spill fra helga og jeg håper du deler synet mitt.

 
HER SKAL DET VÆRE RESULTATER FRA REISINGER BAM-FINALEN 
(ikke min feil hvis linken ikke virker)

 

Molland-Beheim vann fredagsbridge

Molland-Beheim vann fredagsbridgen.Resultat blir lagt ut etter klubbkvelden i morgon.

 

Resultata er no lagt ut.

Stakkar Odin Svendsen...


 

Han får passet påskrevet av Boye Brogeland for å løfte til 6hj i dette spillet. "Alt for slapt!", er meldinga fra Flekkefjord. Slik jeg ser det har ikke Odin gjort noe annet enn å svare riktig på det makker spør om.

 ......  Boye mener at slike slemmer MÅ Norge melde i EM og da kan ikke Odin "bare" løfte til 6hj, men melde 5NT for å si at han har tre ess og tileggsverdier uten konge å melde. Da går det 6kl i nord for å vise kongen og storeslemmen er opplagt for syd.

Her går Boye i den fella som mange kommentatorer på BBO gjør. Han ser alle kortene når han konkluderer. Med det mener jeg at Boye ser at makker i nord har hjerterdame, men det vet da ikke stakkar Svendsen?

Slik jeg (og Odin - Petter tipper jeg?) bruker 5hj, er at syd skal passe med ingen ess. Hvis han har tre ess, er 5hj å oppfatte som spørsmål etter trumfdamen. Det har ikke Odin og derfor melder han det svakeste han kan.

Ja, jeg er helt enig i at Petter ikke skulle meldt 5hj fordi det er utenkelig at makker ikke har ess. 

MEN DET KAN DA IKKE ODIN VITE!!
   _______________________________________________________  __  ____________________________________
  kunne ikke dette vært hånda?

Og DA kunne Odin fortjent blitt kritisert når han ble svar skyldig i det Petter måpende spør "Hadde du ikke hjerterdamen?"








...





..




..
     

 

Vellykket 80- årsmarkering

Vellykket turnering og etterfølgende festmiddag.

Monica og Kirsten nr 1

En trivelig Bridge kveld.

Leif Erik Stabell hudfletter en oppskrytt Boye Brogeland!!


 Å neida du. Det var i gamle dager jeg skreiv slike ting. Nå har jeg tatt hånda i en annen skje og serverer deg ikke piggtråd og fiskekroker med mothakker lenger.

Leif Erik er ikke sinna i det hele tatt, men mener at Boye skyter seg selv i foten med sin argumentasjon om de ikke meldte storeslemmene. "Å skyte seg i foten" er vel også en overdrivelse, kun et lite risp på låret.

Uansett. HER er det Leif Erik mener.

(minst) en feilanalyse..


Jeg ga Petter Tøndel masse kreditt for et supertøft hopp til 4hj og satte nord under massivt press. Her kunne det stå mye, blant annet utgang i spar NS. Kurt Ove meldte 4sp og måtte betale ut 500. Det jeg ikke så, var at 4hj er nedlegg for en spiller av Petters kaliber. Den eneste 3-1 sitsen han tåler er knekten alene, så derfor kommer han til å legge ned damen. Da vinner han 420 og stampen er derfor ikke så veldig kostbar.




Hedres den som hedres skal...

Jeg ga Jan Tore Berg storveies skryt for å spille en liten spar to ganger og dermed vinne 3NT i spillet under. Kurt Ove Thomassen spilte på akkurat samme måte og vant også kontrakten i sin kamp.