Avansert søk


God bridge i andre divisjon...


 

Det har blitt mest fra toppdivisjonen i SM, men det er ingen grunn til å tro at det som foregår i andredivisjon er så mye dårligere. Brødrene Kopstad er vel strengt tatt minst like gode som hvilket som helst norsk par du sier navnet på, så det skulle bare mangle. Paret jobber utrolig planmessig med systemet sitt og Kjell Otto fortalte at  han hadde brukt to hele dager før forrige helg til å pugge system. "Alt er så mye letter når du slipper å tenke på å huske, men kan konsentrere deg om å bruke.." 

I bånn av alt systemarbeid ligger sunn fornuft.  Jeg har blitt fortalt om ei søt berte som ble spurt om hun var jomfru. "Ja," svarte hun, "men ikke fanatisk" . Derfor overskriften:

Utgangskrav, men ikke fanatisk..


 

2ru er pr.definisjon utgangskrav, men det var helt opplagt etterhvert for Kjell Otto at EK i hjerter var borte. Hvis makker har kort sånn at svartfargene og ruteren er uten taper, hadde han meldt noe annet enn 4ru, det mest negative svaret av alle. En kløver forsvant på spar og når kappen gikk ble det 10 stikk og en fin score. Beit i 5ru var den mest vanlige endestasjonen på de andre bordene, selv om flere andre hadde klart å stoppe i 4ru.


Så et motspillsproblem som mange ikke klarte:




Vest spiller 4sp etter å ha meldt inn 1sp over syds 1ru.
Mange sydspillere klarte ikke å stikke over makkers hjerter knekt andre gangen fargen ble spilt. Da forsvant det en hjerter hos vest på ruterkongen og 4sp føyk hjem. Gi vest en annen fordeling i rødt, f.eks 2-3 og ikke kløverkongen, så er det et stålegg å stikke makkers knekt. Da godspilles tieren til avkast av en ruter.

Kopstads hadde løsningen på denne også. Ole i nord spilte ut hjerterdame og hjerter knekt som Kjell Otto stakk over. "Hvordan visste duat det var rett?", spurte jeg. "Jo, vi spiller Runinow, den laveste av to inntilliggende honnører. Når makker avviker fra det, betyr det at han har to honnører dobbel. Enkelt og en beit."




 

Noen bilder fra lørdag i Letohallen


 

Rune Andersen er bekymret og ligger i nedrykksposisjon.




                      Håkon Kippe vinner stort og taper stort, annen hver gang.




                     Terje Lie spiller bra og har 1.20 på butleren etter fire kamper


  

Seriemesterskapet 2013-2014

 

2. helg i Seriemesterskapet 2014 spilles på Lillehammer 1-2. februar 2014. 
Spillinga starter lørdag kl. 1000.

Arrangementet omfatter 3. divisjon-Pulje J, 4 divisjon Hedmark Oppland og 4. divisjon Gudbrandsdal.

Resultatene blir fortløpende oppdatert her:
3. divisjon
4. divisjon Hedmark og Oppland
4. divisjon Gudbrandsdal

 

 

 

Flere norske på Madeira i helga..


 

 LINK TIL HJEMMESIDEN (resultater under "Tournaments)
Erik Dahl og Bjørn Sture Valen beste norske i par. 10.plass med 140(!) par til start.

 

Seriemesterskapet 2013/14

Resultater seriemesterskapet 2013/14.

3. Divisjon avd L

4. Divisjon avd Oslo

Dobbeltseier til Jessheim i Ruterturneringen til Høybråten BK

Det var stor glede for lederen å motta nyheten om at to "Jessheim" par vant dobbeltseier i Ruterturneringen til Høybråten BK lørdag den 2 November. Jan Sannerhaugen og Nils Lysbakken ledet fra start til mål, det er bare å gratulere med nok en skalp til "premieskapet" vårt. Roger Bogen Kalås og Lars Kristian superspurtet og kom til slutt på en 2 plass. Link til resultatene finner dere via hjemmesiden til kretsen: http://www.nbfromerike.org

Vi gleder oss til å se flere flotte resultater i fremtiden!