Avansert søk


Skriver jeg så uklart?


 

Dette kommer til å bli mitt siste innlegg i serien om protestene/appellene fra 1.divisjon 2013. Jeg fikk en mail fra landslagskaptein Christian Vennerød i dag, der han stilte spørsmål ved om dette var noen diskusjon å ta opp på live.bridge.no. "Skal ikke alle uregelmessigheter taes opp med Turneringsleder eller har jeg misforstått noe?"


Jeg puster litt tungt når jeg får sånne mailer, men jeg oppsummerer mine hovedpoeng.

 

  • Det er i utgangspunktet selvsagt ikke noe galt i å tilkalle TL. Faktisk pålegger lovene at alle spillere skal gjøre det når det har skjedd noe som kan være ureglementært. Det er ikke lov til å overse utilstrekkelige meldinger, spill utenfor tur, revoke eller andre lovbrudd. Om det ikke nødvendigvis spiller noen rolle for den det går ut over, f.eks fordi paret allerede har gitt opp den aktuelle turneringa, så vil det påvirke de andre resultatene med minst to poeng i parturneringer og sannsynligvis enda mer i lag.
  • Det er ikke tillatt for spillere å ordne opp selv ved bordet. Vi har dommere til å gjøre det.

 

Så kommer det jeg er kritisk til. Jeg bruker bare det ene spillet som eksempel siden mange kanskje allerede er lei av gjentakelser:

 

Kjetil Hildal glemte å alertere 1sp, men kom på det et stykke ut i meldingsforløpet. TL ble tilkalt og han bivånet resten av spillet. Alt selvsagt helt ok.  Thomas spilte 3hj hjem med ti stikk og ba turneringsleder se på spillet. Da burde (etter min mening)  resten av hendelsesforløpet vært slik:

TL: "Jeg kan ikke se at den manglende alerten påførte NS vesentlig skade. Faktisk var dere heldige som ikke slapp til øst med ruterfargen sin på to-trinnet. Høres det greit ut for alle parter at vi lar resultatet stå siden 5ru er nedlegg ØV?"

NS: "Dette høres fornuftig ut. Takk for besøket."


Det som skjedde og som jeg er kritisk til er:

  • Både TL og NS ser på kortene når de avgjør resultatet av spillet. Det dømmes til en kontrakt som aldri er meldt og som står fordi sitsen er gunstig. For det første ville ØV meldt annerledes hvis Nord fikk endret sin melding til noe annet enn 2hj. Hvis sparkutten IKKE hadde gått, ville NS IKKE protestert og TL ville IKKE justert resultatet på spillet. Den ene siden får melde ideellt utfra kortenes plassering, mens den andre siden må passe.
  • NS er et av våre aller dyktigste par og de bør se at den manglende alerten har gitt dem et svært fordelaktig resultat allerede. De bør uoppfordret kunne si "Takk for besøket" til Turneringleder.


Jeg har forståelse for at par i kampens hete kan blii revet med og har ønsket om et maksimalt resultat på hvert eneste spill. Derfor er jeg mest kritisk til at det dømmes på denne måten. Hvis jeg ikke har misforstått helt, tror jeg et stort flertall av norske bridgespillere deler mitt syn her.

 

Ekstraordinært årsmøte

Vi minner om at ekstraordinært årsmøte gjennomføres på klubbens spillested på Tajetun førstkommende torsdag kl  1800.

Det står kun en sak på dagsorden og det er valg av ny revisor i klubben. Klubbens forrige revisor - Sverre Pettersen - gikk som vi husker bort i februar og vi må defor ha en lovlig vagt revisor på plass før årsmøte og regnskapsavleggelse i februar/ mars 2014.

Vi ber klubbens medlemmer derfor møte kl 1800 dvs en halv time før normal spillestart for  delta på årsmøtet.

Ny nyhetsartikkel

Her følger resultatene sammenlagt etter to kvelder i årets høstmesterskap :

 

Siv Thoresen best i gang i 1.divisjon

Siv Thoresen best i gang i 1.divisjon

Det blir ofte jevne kamper i 1.divisjon, men i år smalt tre lag av gårde med over 18 VP i første kamp. Østfold aller best, mens Møre&Romsdal (Lie) og Rogaland (Hauge) er like bak. Den nye VP-skalaen gir relativt store utslag på de første IMP'ene, men flater ut etter hvert. Det betyr at 18VP er en skikkelig stor seier.
    
1.divisjon      2.divisjon A      2.divisjon B       2.divisjon C 



Her er om oppsett, tidsskjema, systemkort

Første runde Seriemesterskapet 2013/14


 

 

 Det er snart leggetid her på Letohallen, men etter egen innsats som var under pari sliter jeg med å sove. Derfor kan jeg likegodt begynne med et spill eller to. 

Jeg kommer til å gjøre det slik at jeg oppdaterer artiklene fra de enkelte rundene etter hvert som jeg får høre om spill og legger ut egne opplevelser, slik at når helga er over, vil denne som omhandler første runde bli utvidet med flere spill. Det betyr at du trenger bare å lese denne for å finne spill og resultater fra første runde, men artikkelen vil kunne se annerledes ut i morgen enn i dag sånn at du må lese mot slutten for å finne nye spill. Jeg oppdatere alltid i bånn.


Det er allitd terapi å starte  med et eget godt spill. I alle fall de gangene det ikke er så mange av dem.

Jeg meldte 3NT like mye fordi det så ut som kontrakter spilte bedre fra min hånd enn fra makkers i syd. Det kunne faktisk være sånn at 3NT sto, mens 3ru var beit. Hvor sterk makkers 3ru er, vet jeg heller ikke. Håkon Bogen er jo ikke kjent for å pingle i meldeboksen, men fin ruter og et inntak kanskje?

Kløverdamen ut til kongen og nå sto det hele på rutervalget. Åpneren har helt sikkert ruteresset, men det var plass til en dame på den andre siden. Derfor ruter til kongen og mer ruter var et heldig valg og +430 på bok. 

Det ble verre etterpå for å si det mildt..


Så var det Helge og Roald Mæsel som hadde et fint meldingsforløp. Helge oppvurderte hånda til å være verdt en opplysende dobling fulgt av melding for å vise en spillesterk hånd med minst 16hp. 



Når Helge hadde vurdert hånda til å være verdt en dobling første gang, fulgte han nå opp med 5sp. "Trumfen min er litt vesen, makker. Kan du hjelpe meg der?"
"Yess, kjære bror!", kom det fra den peneste av brødrene og 1430 i hus.

 

 

 

Ny nyhetsartikkel

For første gang på mange mange år stiller Rælihgen bridgeklubb I i år  lag i Seriemesterskapet og som seg hør og bør starter en i 4.divisjon .

Laget som stiller  består av :

Arild Bondal - John Roar Stein og Arne Stenersen - Harald Hegge Nilssen.

Spilingen går over to helger og starter opp denne helg lørdag 9 november og søndag 10 november . Spilligen foregær på Gystad velhus på Jessheim . 12ag stiller på startlinjen så i løpet av to helger - denne og første helg i februar 2014 - skal de gjennom 11 kamper a 20 spill. Litt av en maraton .

Vi ønsker laget all mulg lykke til.

 

 

"No lyg du, Snurr", sier Erlend Skjetne


I min "analyse" litt lenger nede av landslagets forberedelser, harselerer jeg med at Erlend har flytta til England og Espen Erichsen's fasjonable bolig. Jeg antyder at de spiser Canapeer til frokost og sover i sateng laken. Da sier Erlend at:

"Eg har aldri spist ein einaste canape i heile mitt liv og sateng veit eg ikkje eingong kva er. Eg trur faktisk ikkje vi har nynorske ord for desse tingene!"
  

4. Divisjon avdeling Salten

Årets 4. divisjon arrangeres med 6 påmeldte lag og her finner du resultatlink til live oppdatering: bridge.no/var/ruter/html/2100/2013-11-09-2014-02-09.htm

Juleturnering 2013

 

 

Magne og Simon vann 1. kvelden.   Resultat 12.11.

På landssnitt vart  Leif og Robert best av våre på 19 plass  59,5 %   184 par deltok:  resultat 12.11

Magne  og Simon på 21 plass med 58,7%

Olav og Harry vann 2. kvelden.   Resultat 19.11.

 Magne og Simon vann 3. kvelden.  Resultat 26.11.

 

 

Resultater 3.og 4.divisjon

Resultater 3.og 4.divisjon

 

I helga spilles det divisjon over det ganske land. Jeg er ikke helt sikker på hvordan NBF har planlagt resultatservicen, men det pleier å komme fra alle puljene tidlig i uka. Jeg og Harald Skjæran har enda ikke avtalt hvem som skal ha ansvar for hva, men jeg linker herfra uansett. Over helga håper jeg at Live-Magazinet er på plass og der vil det forhåpentligvis etter hvert bli en god resultatservice.

Jeg har fått en link til 4.divisjon - Salten. Den er HER og en til 3.divisjon på Steinkjer. Den her HER.