Avansert søk


Odd Roar "KEEGAN" Smisetfoss

For dere som husker tilbake til sist Southampton hadde noen gode sesonger i engelsk fotball ( det er jo snart 100 år siden ) var en av heltene på et ellers middelmådig lag, Kevin Keegan. Odd Roar har selv vært en middelmådig fotballspiller og har hele sitt liv vært en iherdig Soton -fan. På banen var Odd Roar mest kjent for sitt finslepne venstreben og store fart !!!!!! Det var defor helt naturlig at han fikk klengenavnet "Keegan". Jeg har dessverre skrevet "Keegen" i mine referat fra bridgekveldene. Jeg beklager dette Odd Roar "Smitt" "KEEGAN" Smisetfoss!!!!!

Stayman

Stayman er kanskje den vanligste kunstige meldingen som finnes i bridgen. Nær sagt alle bruker den, og i Norge skal det godt gjøres å finne en spiller som ikke vet hva dette er. Stayman er en kunstig melding, det betyr at den på ingen måte viser den fargen som meldes.

Stayman brukes vanligst etter at makker har åpna 1NT. Da kan du melde 2 kløver hvis du er interessert i å vite om makker har minst 4 kort i spar eller hjerter, og det er altså denne meldingen som blir kalt Stayman. Med 8 kort eller flere tilsammen i spar eller hjerter ønsker man gjerne spille trumfkontrakt.

Stayman - 2 kløver etter makkers 1NT-åpning, spør om makker har minst 4 kort i spar eller hjerter (eller begge). Lover minst 8hp.

Makker svarer da 2 hjerter med minst firekort hjerter, og 2 spar med minst firekort hjerter. Uten firekort i noen av fargene melder makker 2 ruter.

Du skal få noen eksempler på Stayman i bruk. I alle eksemplene skal du tenke deg at makker har åpna 1 NT.

 

Eksempel 1:

Du har firekort spar, og ønsker å sjekke ut om også makker har spar. Du svarer 2 kløver til makker, og makker forteller dermed om han har dette eller ikke. Hvis makker melder 2 spar så kan du gå direkte til 4 spar (utgang), fordi du vet at dere har spartilpass og at dere har minst 15+10 = 25hp sammen, som er nok til utgang. Hvis makker svarer 2 ruter (ingen major) eller 2 hjerter, så kan du melde 3NT. Makker vil da forstå at du har firekort spar ettersom du brukte Stayman, men ikke var interessert i hjerteren hans.

 

Eksempel 2:

Igjen, 2 kløver for å spørre etter minst firekort major hos makker. Selv om kløveren din denne gangen er lengre enn hjerteren, så velger du å forsøke å finne tilpass i en majorfarge. Å spille major gir bedre betalt enn minor. Hvis makker svarer 2 ruter eller 2 spar så bør du melde 3NT.

 

Eksempel 3:

2 kløver. Denne gangen har du begge majorfargene. Hvis makker svarer 2 ruter vet du at dere ikke har majortilpass, og du kan trygt legge kontrakta i 3 NT.

 

Eksempel 4:

 

 

Gamle gode dager.

På midten av 70 tallet og utover 80-årene var Sunndalsøra Bridgeklubb en av landets største klubber. På klubbkveldene var det godt over 30 par (tror det var 42 par på det meste !!!!!) fordelt over A , B og C puljer. Det ble spilt sesjoner over seks kvelder ¨hvor sammenlagtresultatet bestemte hvem som rykket opp og ned. Det var til tider "blodig" alvor, og det var slett ikke uvanlig at det oppstod meget høylytte krangler ved bordene. Ungdomsbølgen hadde for alvor gjort sitt inntog, og det var mange av de eldre etablerte spillerne som hadde tungt for å svelge at "guttungene" fikk til stadig flere gode spill. Røykeloven var ennå ikke oppfunnet, og Velferdshusets storsal var fylt opp med en salig blanding av alt fra Teddy ,Petterøes og Rød Mix.. Det ble servert øl på klubbkveldene, og det var slett ikke uvanlig at man fant flere andre flasker av ulik slag bak gardiner og på toalettet da kveldene var ferdig. Dagen derpå ble det spilt bridge i alle matsaler på verket, matpausene var mange og lange og i flere avdelinger ble det diskutert spill som hadde vært spilt for flere år siden. I desember kom høydepunktet - Julecupen !!!! Spillingen startet fredag kveld kl seks, og var ferdig i 3- 4 tiden på natta !!!! Det var barometerturnering, og spenningen var alltid stor da turneringsleder Idar Gjøvik gikk med faste skritt over gulvet for å trekke de enkeltes pars piler opp eller ned. Da klokken rundet midnatt kunne det være mye rar bridge, og det kunne bli store utslag runde for runde på barometeret, !!! Anna Dalagers vafler og karbonader var også et stort høydepunkt. Da den gode kaffelukten kom sivende ut fra kjøkkenet var det ikke uvanlig at noen nesten rundpasset siste spillet for å være sikker på at de fikk sin del av hennes godbiter. Det var litt fra gamle gode dager !!!

KM Par 2015

 

Reultatene fra KM par er nå endelige. De premierte ble:

1. Sven Olai Høyland-Magne Eide

2. Arild Rasmussen - Jon Sveindal

3. Lisbeth K Glærum - Ann Mari Mirkovic

4. Christian Bakke - Tor Bakke

Fullstendig resultatliste etter kvalitetsberegning kan du se  her

 

Resultatoppdatering KM par

Tetskifte i klubbmesterskapet - Tore og Steinar N er i førersetet

Andre kveld i klubbmesterskapet førte til en del rokkeringer i toppen. Steinar  N og Tore avanserte fra sølvplass etter første kveld  og har nå overtatt tabelltoppen.

Klubbmestertraverne Bjørn og Arne tok imidlertid kveldseieren og ligger nå på andreplass på meget godt skuddhold. Anton og Per Gøran som ledet etter første kveld spilte såvidt over middels og dette førte til degradering til foreløbig bronseplass. Fortsatt sliter mange av forhåndsfavorittene  og for noen begynner avstanden opp til toppen å bli faretruende stor

Som tidligere nevnt vant Arne og Bjørn kveldspillingen fran Tore og Steinar N med John Roar og Bjarne på tredjeplass.

Kvelden ble avviklet med pene 7 1/2 bord . Endel par har bare spilt en av to kvelder og får ikke offisiell sammenlagtplassering før 2 av 3 kvelder er gjennomført.

Tre  hyggelige gjestespåillere spilte som reserver for faste spillere  - Knut Mygland, Egil Aarvold od Alf Samuelsen.

Klubbmesterskapet tar en ukes pause neste trosdag . Da gjennomføres årets årsmøte med start kl 1800 og deretter en enkel kanskje forkortet  enkveldsturnering. Vi kan også friste med gratis karbonadeservering like  i etterkant av at årsmøtet er ferdig.

Vel møtt !

Resultater fra simultanturneringen 26. februar

Resultater fra simultanturneringen torsdag 26. februar ligger her: http://bridge.no/var/ruter/html/9901/2015-02-26.htm 

Resultater 19. februar

Andre runde av Klubbmesterskapet ble vunnet av Henning og Stig med 61,9 %. Kolbjørn og Gunnleiv ble nummer to med 57,1 % foran Tor Eivind og Liv Marit som fikk 52,4 %.

Sammenlagt leder Kolbjørn og Gunnleiv med 113,6 % foran Kjetil og Marian som har 112,5 %.

Gutter, ta tak!

13 par sålangt påmeldt til KM Mix 21. mars. Det er 40-50 ledige damer i kretsen, det bør være nok å velge i mellom. Så nå må vi gutta ta tak og by opp til spilling. Selv sitter jeg i glasshus og får ikke spilt dette trivelige kretsmesterskapet, men oppfordrer selvfølgelig flest mulig til å melde seg på. KM Mix er ei fin turnering for mindre drevne spillere, her har vi god anledning til å drive rekrutteringsarbeide!

Påmelding kan du gjøre via lenken øverst på hjemmesida, på mail til Arne Georg eller via klubbstyret ditt. Det er alltids hjelp å få.

Resultater 26. februar

Tredje runde av Klubbmesterskapet ble vunet av Kolbjørn og Kjetil med 66,7 %. Ivar og John ble nummer to med 65,6 % foran Allan og Stig, som fikk 55,2 %.

Sammenlagt leder Kolbjørn og Gunnleiv med 180,3 % foran Stig og Allan, som har 165,3 %.