Avansert søk


NBFs terminliste 2021-22

NBFs terminliste 2021-22

Utskriftsvennlig versjon

NM FOR KLUBBLAG:  
Påmeldingsfrist 9. okt 2021
1.-2. runde spilles innen 28. nov 2021
3. runde spilles innen 16. jan 2022
4. runde spilles innen 20. feb 2022
5. runde spilles innen 20 mar 2022
6. runde spilles innen 24. apr 2022
Finale, Kragerø Resort 19. - 22. mai 2022
   
NM FOR PAR:  
Finale 2. - 4. okt 2021
Fordeling av plasser 15. jan 2022
NM par semifinale, siste frist 8. mai 2022
NM par semifinale, anbefalt dato 7. - 8. mai 2022
   
SERIEMESTERSKAPET:  
Betalings- og påmeldingsfrist 1.-3. divisjon 1. okt 2021
1. spillehelg 1.-2. divisjon, Lillehammer 29. - 31.  okt 2021
1. spillehelg 3.-4. divisjon 6. - 7. nov 2021
4. divisjon Vestfold og 3.-4. divisjon Lillehammer 30. - 31. okt 2021
4. divisjon Rogaland, Møre og Romsdal og Vest-Finnmark 13. - 14. nov 2021
2. spillehelg 1.-2. divisjon, Lillehammer 22. - 24. apr 2022
2. spillehelg 3.-4. divisjon 12. - 13. feb 2022
4. divisjon Vestfold 5. feb 2022 
4. divisjon Østerdal og Sogn og Fjorane 19. - 20. feb 2022
4. Møre og Romsdal 26. - 27. feb 2022
3.-4. divisjon Vest-Agder 19. - 20. mar 2022
4. divisjon Midt-Trøndelag 26. - 27. mar 2022
4. divisjon Rogaland 23. - 24. apr 2022
3.-4. divisjon Lillehammer 2. - 3. apr 2022
3.-4. divisjon Buskerud ?
   
NM FOR DAMELAG:  
Påmeldingsfrist 27. feb 2022
Spilletidspunkt, Lillehammer 5. - 6. mar 2022
   
NM FOR VETERANLAG:  
Påmeldingsfrist 27. feb 2022
Spilletidspunkt, Lillehammer 5. - 6. mar 2022
   
NORSK BRIDGEFESTIVAL, Lillehammer: 6. - 13. aug 2022
Bridge for Alle på festivalen 6. - 13. aug 2022
Sommerleir juniorer <26 år 31.  jul- 5. aug 2022
   
Marit Sveaas International Bridge Tournament, Lillehammer: 26. - 31. mai 2022
   
Bridgens dag – simultanturnering.  3. september
   
BRIDGE FOR ALLE:  
   
Bridge for Alle Tenerife, turneringer 15. - 27. nov 2021
Bridge for Alle Tenerife, turneringer 10. - 29. jan 2022
Bridge for Alle Storefjell 1. - 6. jun 2022
   
MP-TREFF: 6. - 9. des 2021
HCP-SIMULTAN: 13. - 16. des 2020
SIMULTANTURNERINGER: Egen liste
   
KRETSLEDERMØTE: 10. - 11. sep 2021
ORGANISASJONSDAGER: 11. - 12. sep 2021
BRIDGETING: 11. - 12. juni 2022
   5. aug 2022 
INTERNASJONALT:  
   
    
Med forbehold om endringer  

 

Endring i terminlista

 Det har blitt ei endring i terminlista, den er no oppdatert.

3. og 4.divisjon andre helg vert arrangert samstundes på Skei 18. og 19.februar.

Hva skjer på Bridgens Dag?

Hva skjer på Bridgens Dag?

Lørdag 3. september er Bridgens Dag. Da blir det bridge fra morgen til kveld. Bli med på ditt lokale arrangement, del en liten tekst om hvorfor du spiller bridge på sosiale media, spill bridge i en av NBFs turneringer online, og sist, men ikke minst: Inviter en venn til å prøve bridge for første gang sammen med deg!

ROSENBLUM - Halvspilt kvalifisering


I Wroclaw, Polen hvor World Bridge Series  (Åpent VM) er spillingen i gang, og lørdag gjorde lagene unna halve grunnspillet (kvalifisering). Det deltar 79 lag i ROSENBLUM (Open Teams). Det er klart færre en normalt, men likevel et ganske bra antall med tanke på etterdønningen av pandemien, for ikke å snakke om at det foregår i Polen ikke så veldig langt unna Ukraina og Russland - ikke akkurat et fristende område å befinne seg i akkurat nå. 

I Åpen klasse har ingen av de "norske" lagene spilt seg bort den første dagen hvis en tenker på muligheten for avansement til sluttspillet. Nåløyet for å gå videre til utslagskamper er nemlig mer overkommelig enn normalt siden "kun" 79 lag deltar, og 32 lag går videre til første utslagskamp på mandag. Da blir det blir vinn eller forsvinn. Det skal spilles ti kamper i grunnspillet, og det behøves neppe så mye over middels for å bli blant de som får fortsette med lagspilling etter to dagers kvalik. Min antagelse er at mellom 105 og 110 VP er nok til å gå videre.

De fleste lagene med norsk innslag er transnasjonale lag med spillere fra flere nasjoner. Helnorske ECF Holding (Thoresen, Ovesen, Aaseng og Svendsen) startet bra. De ligger etter fem av ti kamper på 11.plass.

Mesterskapssiden med link til resultatene, bulletiner og det hele finner du her.

Her er et spill hvor utspillet var avgjørende, men noen dyttet på utgang selv om utspillet som ble valgt ga dem en sjanse til å ta beten. 

Du sitter med syds kort:

Et ganske vanlig meldingsforløp var 1 hjerter fra vest, 1 spar fra øst før vest støttet til 3 spar og øst løftet til utgangen 4 spar. Hva ville du spilt ut om meldignene gikk slik?

Om ikke hjerter var meldt av vest kunne hjerterutspill vært et alternativ. Siden du vet det er femkorts farge i hjerter (noen få steder kun minst fire hjerter) må det velges mellom et offensivt utspill i en minorfarge, eller trumfutspill. Selv hater jeg trumfutspill med singelton. Dermed er kanskje kløverutspill det beste? Det er uansett et skudd i mørket, alt kan blir feil, alt kan bli riktig.

Slik så hele spillet ut:

Vests andre melding er enten 2 spar, eller 3 spar. Jeg liker 3 spar, men det er liksom bare til 2,5 spar. I teorien var å nøye seg med 2 spar riktig, for utgang står ikke, og  en mer optimsitsk 3 spar er nesten øst nødt til å løfte til utgang.

Noen steder gikk sikkert nord innpå med 2 ruter. Mange turneringsspillere synes det er nokså standard å melde inn med slikt. I moderne bridge er de fleste internasjonale toppspillere generelt sett ganske aggressive. Men akkurat når det gjelder innmelding på to-trinnet i sonen (her var det sogar ugunstig sone) er det ganske vanlig å ha en litt mer konstruktiv stil. Det bør være sekskorts farge hvis man har bare en liten åpningshånd eller litt mindre. Kanskje må man likevel kunne melde inn med god femkorts farge hvis det er noen flere honnørpoeng enn her? 

Hjerterutspill mot 4 spar er skivebom, da blir det nok elleve stikk siden østs to rutere forsvinner på hjerteren. Med minorfarge i utspill kan forsvaret ta fire minorstikk med det samme. De kritiske stikkene de må få tak tvert i er imidlertid ruterstikkene, for om det ikke hentes to kløverstikk forsvinner ikke kløveren der øst har femkorts farge. 

De som spilte ut trumf eller hjerter måtte notere utgang til Ø/V. De fleste av de som spilte kløver ut fikk tak i fire stikk. Noen dyttet imidlertid på 4 spar likevel da nord fortsatte med kløver i andre stikk, og syd kom inn på kongen. Da bør han nok spille ruter ess. Nord legger kongen for å fortelle om KQ, og syd fortsetter med ruter - en bet. Men noen "glemte" å cashe ruter ess, for de tenkte kanskje det var god sjanse med en tredje runde kløver for å forfremme nords trumf. Det var det ikke, i stedet ble det pådyttet utgang.

Syd bør ta mye av skylden om 4 spar vinnes etter at  mottspillet klikker på den måten, men nord bør dele litt på skylden. Han bør nok ikke fortsette med kløver, men legge ned ruter konge i andre stikk, for han bør kunne se for seg makkerens problem i tredje stikk, og nord ser selv at han ikke har trumf god nok til at den kan forfremmes.  

Omtrent 40% av Ø/V parene meldte og vant utgang, 40% gikk bet i utgang, og resten spilte delkontrakt i spar med 9 eller flere stikk.

I mange kamper ble utslaget 10 IMP med utgang vunnet ved ett bord, en bet ved det andre. I ECF HOLDING sin kamp ble det 5 IMP inn for det norske laget da Ovesen-Thoresen stoppet i 2 spar og fikk ni stikk 

Lasse Aaseng - Jan Petter Svendsen fikk fatt i beten mot 4 spar etter kløver 8 i utspill.